• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Invertern

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !

Jag har en inverter i min H-bil (biltema 1000W) nu undrar jag om någon har erfarenhet av att koppla den till det interna 220v- nätet (i H-bilen) bara för att slippa ha elsladd synligt, uttag finns på flera ställen i H-bilen. Sen tängte jag (lite skryt) att sätta en kontaktor på ingående el om man skulle koppla in fast 220v i H-bilen och glömt att invertern är i gång ......... någon som har lite erfarenhet av detta ?

Peter
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Invertern

Hej, det här ämnet har varit uppe flera gånger tidigare med olika lösningar av säker omkoppling. Om du använder sökfunktionen så går det nog att hitta flera inlägg.
Det går nog bra allt från att flytta en extra kontakt inne i bilen, till en brytare/omkopplare eller ett relä som drar och kopplar om när man stoppar i 230V utifrån.
Men tänk på att när bilens 230V system matas från invertern så måste bilens laddare kopplas bort manuellt eller automatiskt från 230V systemet annars blir det en ny misslyckad evighetsmaskin :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Invertern

Jag har precis kopplat in min inverter i bilens nät med en manuell brytare och omkopplare som gör det omöjligt att få bakströmmar. Funkar perfekt, är enkelt och till en löjlig kostnad.
Bredvid bilens kopplingsdosa där alla uttag i bilen får sin 220v matning från satte jag upp en dosa till. Från den gamla till den nya dosan flyttade jag sedan över allt som skall kunna matas från Invertern och lämnade bara kylskåpet och AC,n kvar. Om elblocket få sin matning från denna dosa är det ju smart att lämna den också. Dessa saker vill man ju gärna inte råka köra på invertern.

Från både den gamla och den nya dosan drog jag en kabel bak till en vanlig dubbeltrappbrytare som jag satte direkt innanför dörren till lastutrymmet där jag även har invertern. Jag ville ha brytaren här eftersom jag även satt en huvudströmrytare på den grova 12v matningen till invertern här. Den drar ju en hel del tomgångsström man vill kunna kontrollera samtidigt.

Dubbetrappen har jag kopplat så att kabeln med matningen från den gamla dosan(landströmmen) går in i ena läget och matningen från Invertern går in i andra läget. Nolla och fas växlas parallellt samtidigt därav dubbeltrappen. Ut från brytaren går givetvis matningen till den nya kopplingsdosan i fram där jag får ström från invertern eller utifrån beroende på läge.
Jag köpte även en vanlig brytare av samma modell som trappbrytaren som jag tog själva knappen ifrån för att slippa 2 knappar och säkra att både nolla och fas växlas samtidigt.

Kanske inte en elektrikers perfekta lösning men det torde vara ganska säkert elmässigt och det finns ingen risk att landström och inverter kommer i konflikt med varandra. Det spelar heller ingen roll hur nolla och fas kommer.
För att starta och stoppa öppnar jag bara lastluckan, trycker på knappen och vrider på/av 12v matningen till invertern.

Material i mitt fall:

7 meter 220 kabel av svart gummityp för utomhusbruk – runt en hundring
1 vanlig kopplingsdosa – någon tia
1 utanpåliggande dubbeltrapp väggbrytare – vill minnas det var 59:- på Hornbach
1 utanpåliggande väggbrytare av samma märke att bara ta själva knappen från – 29:- om jag minns rätt
1 12v huvudströmbrytare utanpåliggande av billig båtmodell - en hundring ca
Lite klammer
 
F

F.d. 15850

Guest
Sv: Invertern

Vi har en inverter med denna teknik inbyggd,jag tror det är en Weaco. Den fungerar utmärk. Vi har flyttat med oss den när vi bytt bil, har även lagt in så vi har 420 ampers batteri kapasitet och bilen är utrustad med 160 ampers generator. Detta har fungerat riktigt bra, den laddar fort upp batterierna. Vi har varit på semester i södra Europa i sommar å stått mycket på ställplats utan 220 och aldrig fått slut på strömmen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Invertern

Nu är det gjort, jag köpte ett relä med en exstra "kontakter" ovanpå från Elfa. När jag startar invertern nu så har jag kopplat det att gå ut i beft. utag i H-bilen. en röd diod på 220v satte jag fast mitt in ingående 220 v (16Amp) så om jag skulle glömt att invertern är på så varna dioden mig om jag skulle vilja koppla in stolpeström. Kontatern "dra" när invertern är i gång och då går 220v inte fram till den interna laddaren eller vad ni nu kallar den för. Kostnaden blev ca 900.- och då fick jag en automatsäkring + "låda" till . :) enkelt och billigt ...... jobbet gjorde jag själv:wideeyed:

Peter
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Invertern

Jag gjorde så att rälerna bryter både +/- från inverterns 230V sid när man kopplar in 230v nät, då finns det ingen risk att om man glömmer slå av invertern eller inte. Sen kopplade jag bort kylskåpet och laddningen av bodelen så att dom går bara på 230V nät.Kostnaden blev ca 700kr

sacce
 
Senast ändrad:
Toppen