• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter

F

F.d. 50075

Guest
Finns det någon med erfarenhet av hur stor inverter som behövs för att driva en dammsugare på 1250 w (med tanke på ev högre startströmsförbrukning). Har tänkt mej en inverter med ren sinusvåg för att kunna försörja alla olika strömförbrukare. Tänker även ha micro - 700-800 w och kaffebryggare m.m., men dammsugaren är väl den som drar mest.
Även tacksam för tips om lämplig inverter, storlek av batterikapacitet m.m.

Stefan
 
F

F.d. 52947

Guest
Sv: Inverter

Hej Jullan
Jag har en inverter Waeco 1500w med ren sinuskurva,den klarar en kraftig dammsugare. Vi kör micro, vattenkokare samt frugans hårblås. Min batterikapacitet är 2 x 85 Ah, kanske i minsta laget. Jag har inte tömt batteriet, då invertern slår av vid för låg spänning. Jag använder vanliga startbatterier för jag tror(är ingen expert) att de klara dessa kraftiga urladdningar bättre än typ gelbatterier.

Vi ligger ytterst sällan på elplats när vi är ute och åker, men däremot står batterierna alltid på laddning när bilen är i garaget. Jag är också noga med att kolla batterierna, då de belastas och laddas ganska hårt. Jag har även solcell på taket

Man måste vara medveten om att kapaciteten är väldigt begränsad, så att man inte tar ut för mycket åt gången

Hoppas bara att priserna på den här typ av inverter har sjunkit kraftigt. Den jag har kostade över 10 000 kr med prioterare och manöverknapp

Hälsningar
Leif Malm
 
Toppen