• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Inverter

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Hej ni lithium vänner har nu monterat life po 4 sbl 180 ah bms 200 ah funderar på hur mycket jag bör belasta batteriet skall jag nöja mig med 1500 w eller kan jag gå upp till 2000 w

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej ni lithium vänner har nu monterat life po 4 sbl 180 ah bms 200 ah funderar på hur mycket jag bör belasta batteriet skall jag nöja mig med 1500 w eller kan jag gå upp till 2000 w
Batteriet klara 2000W om BMS är på 200A?, sedan beror det på vad du tänkt driva på inverter ,jag hade valt den större så har du marginal även vid mindre belastning.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Hej hemma brukar det ta ca 2 tim att ladda cykelbatteri så det får jag kanske undvika

Fast din elcykel laddar inte med 2000W - så det är sannolikt inget problem.
Titta på din laddare till elcykeln, så ser du på märkskylten hur mycket den behöver för att kunna ladda.

Ta gärna en bild på märkskylten på laddaren, och lägg till här i tråden.

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Fast din elcykel laddar inte med 2000W - så det är sannolikt inget problem.
Titta på din laddare till elcykeln, så ser du på märkskylten hur mycket den behöver för att kunna ladda.

Ta gärna en bild på märkskylten på laddaren, och lägg till här i tråden.
Cyklar o batteri i bilen på uppst-plats får fota när jag kör dit

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Ok, kollade lite snabbt på nätet.

Laddare till elcykel verkar vara på runt 75-100W , och då skulle ditt batteri räcka till ~1 dygn med elcykelladdning.
Nu vill man ha ström till annat också, så man vill inte tömma batteriet.

Även om din inverter kan ge 2000W, så kommer inte elcyeklladdaren dra mer än de 75-100W den behöver.

Om du ska ha 1500W eller 2000W är en "penga" och behovsfråga.

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Ok, kollade lite snabbt på nätet.

Laddare till elcykel verkar vara på runt 75-100W , och då skulle ditt batteri räcka till ~1 dygn med elcykelladdning.
Nu vill man ha ström till annat också, så man vill inte tömma batteriet.

Även om din inverter kan ge 2000W, så kommer inte elcyeklladdaren dra mer än de 75-100W den behöver.

Om du ska ha 1500W eller 2000W är en "penga" och behovsfråga.
Vad menar du med -1dygn

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Det är kapaciteten på elcykelbatteriet (Wh) som avgör hur mycket energi som kommer att urladdas från ditt bobatteri, + ev. förluster i inverter och laddaren.
Belastningen A med elcykelladdaren är inga som helst problem för varken bobatteriet eller invertern.
Måste nog fota grejorna men nu är batteriet i alla fall på plats körde till batterilagret som du tipsade om

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vad menar du med -1dygn
Han menar att om du använder en värmefläkt som tar 2000W så håller ditt batteri ca 1 timme. Om du laddar ditt cykelbatteri så kommer du att kunna ladda i ca 24 timmar, så med andra ord ca 12 st cykelbatterier eftersom du skriver att det tar ca 2 timmar att ladda cykelbatteriet.

Tänk så här: Om du har en tank som rymmer 2000 liter och du släpper ut 1000 liter i timmen så kommer tanken att vara tom på 2 timmar.

Om du i stället släpper ut 100 liter i timmen så tar det 20 timmar innan tanken är tom.

Allt har att göra med hur mycket du tappar ur tanken/batteriet på en gång.

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Har 2 st elfhub 100 ah st epever inverter 1500 w men är 1200 v och 1500w 15 min. kör air fritösen som är på 1350w kokar kaffe 850 w
kör frysbox i garaget laddar el prylar. har köpt ett keepwort 100ah till med blå tand idag hade jag köpt en på 2000w inverter så man kan utöka tiden och känns lättare om man vill utöka batteribanken. Ladda el cyckel padda . Laddar 10-18 amp när man kör så det man ska koll på är om ska åka nästa dag eller stå still flera dagar ha koll stora förbrukarna dom andra är ok. Åker till italien i juni ska se var ett batteri till gör bruka gå åt 30-35 % per resdag laddar tillbaka en del har varit lägst 30 % kvar balanserar mellan 60-80 laddning när man kör. Så det blir att köra sax påse om fartvinden. har inte solceller kör året runt det är inte så kallt i södra så dom klarat tre år nu.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
hej
Har 2 st elfhub 100 ah st epever inverter 1500 w men är 1200 v och 1500w 15 min. kör air fritösen som är på 1350w kokar kaffe 850 w
kör frysbox i garaget laddar el prylar. har köpt ett keepwort 100ah till med blå tand idag hade jag köpt en på 2000w inverter så man kan utöka tiden och känns lättare om man vill utöka batteribanken. Ladda el cyckel padda . Laddar 10-18 amp när man kör så det man ska koll på är om ska åka nästa dag eller stå still flera dagar ha koll stora förbrukarna dom andra är ok. Åker till italien i juni ska se var ett batteri till gör bruka gå åt 30-35 % per resdag laddar tillbaka en del har varit lägst 30 % kvar balanserar mellan 60-80 laddning när man kör. Så det blir att köra sax påse om fartvinden. har inte solceller kör året runt det är inte så kallt i södra så dom klarat tre år nu.
Med 300Ah batteri och så liten laddning, samt hög förbrukning har du ett underskott för det mesta, solceller skulle hjälpa och och en större DcDc laddare.
Jag har ett annat förbrukningsmönster än dig, har 100Ahlitium, 25A DcDc, 190W solcell, har aldrig varit under 50% laddning dom senaste åren, så egentligen har jag onödigt mycket el, men jag kör inte på vintern, samt inte minst har ingen inverter,däremot LPG tank så gasol används till allt det är möjligt

Toppen