• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter

Manskahahusbil

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
31548
Medlemskap
2024
Hej alla, vilken typ av inverter rekommenderar ni till husbil. Jag har ett bodelsbatteri(90amh) och vill att min sambo ska kunna ladda sin antisnark maskin utan att vi står på el. Jag har solcell som fungerar bra.
Tacksam för svar
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.802
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Hej! Jag fick med en 12 V adapter till min CPAP-apparat. Det fungerar i vår Hymer om jag inte använder befuktningen. Det är tyvärr för stort spänningsfall till 12 V-uttaget vid sängen (klena kablar som vanligt i husvagnar och husbilar). Min är dock inte laddningsbar.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.401
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej alla, vilken typ av inverter rekommenderar ni till husbil. Jag har ett bodelsbatteri(90amh) och vill att min sambo ska kunna ladda sin antisnark maskin utan att vi står på el. Jag har solcell som fungerar bra.
Tacksam för svar
Det viktiga är att den har ren sinus, ska du bara driva CPAP så klarar du dig bra på 300W

Vi hade 85 Ah batteri i vår ena bil och det klarade sig iaf 1 dygn och då drev jag CPAP med inverter eftersom jag inte hade 12v sladd.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.005
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det lär inte behövas speciellt kraftig 230V inverter ifall ni bara vill ladda CPAP-batteriet, typ 300W, se bara till att den har ren sinusvåg.
Jag försökte köra min CPAP via min inbyggda inverter, det gick, men tömde bobatteribanken rejält (3x95Ah Biltema AGM).
Min lösning blev en original omvandlare 12V->24V, har kört så i flera år nu, kör både befuktare och slangvärme, funkar finfint för mej.

Kanske finns det en 12V-laddare för er CPAP, satsa hellre på den än en inverter isåfall.
 
Toppen