• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter via regulator -hur koppla?

F

F.d. 12358

Guest
Här är en bild på min regulator från solcellerna. Jag undrar om det går att koppla på min inverter till den, och i så fall hur? (Jag tvekar mellan lamp- och batterisymbolen...)
 

Bilagor

  • inverter.jpg
    inverter.jpg
    29,1 KB · Visningar: 12

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Inverter via regulator -hur koppla?

Här är en bild på min regulator från solcellerna. Jag undrar om det går att koppla på min inverter till den, och i så fall hur? (Jag tvekar mellan lamp- och batterisymbolen...)
Hej!
Hur stor effekt har solpanelen och växelriktaren?
Går inte både kablarna till från batteri- och lampsymbolen till batteriet?
Kan du uppskatta grovleken och längden på det olika kablarna?
//Conny
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Inverter via regulator -hur koppla?

Här är en bild på min regulator från solcellerna. Jag undrar om det går att koppla på min inverter till den, och i så fall hur? (Jag tvekar mellan lamp- och batterisymbolen...)
En vild gissning är att batteri till batteri och förbrukarna till lamputgången. Tror att finessen är att man ser om man tar ut mera än vad panelerna ger. Fungerar nog bra att inte ansluta vid lampan utan koppla direkt på batteriutgången.
 
N

nomad

Guest
Sv: Inverter via regulator -hur koppla?

Jag har en annan version av regulator från IVT som har liknande symboler. Den fungerar som så att om man har en last ansluten på lamputgången och batterispänningen sjunker under kritisk nivå så kopplar regulatorn ur/bort lasten (för att skydda batteriet).

Det finns begränsningar på hur stor last man får ansluta, du måste alltså läsa teknisk beskrivning av regulatorn och verifiera att invertern håller sej inom given gräns.
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Inverter via regulator -hur koppla?

Solpanelen är på 85W och invertern-växelriktaren är på 300W. Jag har svårt att bedöma kablarnas längd och tjocklek.
Kan jag fördärva nåt om jag ansluter till regulatorns batteriurtag?
Jag kör datorn vid sidan om med en 19v-omvandlare, så invertern-växelriktaren är mer "bra att ha pryl".
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Inverter via regulator -hur koppla?

Hej!
Som du säkert förstår så finns det ingen anledning att blanda in regulatorn i resonomaget annat än om det är praktiska att ansluta växelriktaren där. Det blir ändå batteriet som skall ta lasten.
Om kablarna till batteriet bara går rakt ner till batteriet utan något på vägen som du inte redovisar så skulle jag ansluta till dem. Anledningen är att växelriktaren med stor sannolikhet (min har det) har en liknande funktion som normad beskriver (läs instruktionen) och kopplar ur om spänningen blir förlåg och att det annars blir tårta på tårta och förvirrande.
Men för att vara riktigt säker så titta i instruktionen för solpanelan för jag har ett svagt minne av att den kan ge en rejäl överspänning under vissa omständigheter då man inte skall ha någon förbrukning ansluten direkt till den.
Notera att en växelriktare INTE skall STARTAS med belastning!
//Conny
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inverter via regulator -hur koppla?

Hej
Der er en sikring mellem styringspanelet og batteriet - ifølge tilslutningerne ( billedet ) på styringspanelet.
Da inverteren sandsynligvis kan bruge 400 watt ved spidsbelatning ~ 35 amp. vil sikringen sandsynligvis springe - de tynde' kabler som jeg ser der skal til batteriet er også tvivlsomt holdbare til 35 amp.
Hvis du senere vil købe en større inverter rækker kablerne ej heller.

Så jeg anbefaler at du tilslutter inverteren med startkabler ( 3 - 4 m - billigst' ) med "stereo" kabelsko i stor dimension direkte til husbatteriet - så er du helgarderet i fremtiden.
Husk at montere passende sikring( ex. 2x20amp. parallel) - især hvis batteriet befinder sig i motorrummet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Inverter via regulator -hur koppla?

Med de tynne ledningene på regulatoren og en 20A sikring vil det være rene brannfellen og kople inverteren på regulatoren? Ledningene vil bli meget varme og ved fare for å antenne noe om de blir for varme/for stor belastning på inverter.

Nei som det sies her monter inverteren direkte på bodelsbatteriet med så korte ledninger som mulig og en sikring så nære batteriet som mulig og du vil helt klart få det beste resultatet og minst mulig brann fare.

Strømmen som går i 230V ledningene er jo bare en brøkdel av det som går i 12V ledningene til inverteren.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Inverter via regulator -hur koppla?

Hej!
Jag tänkte faktiskt inte på det våra nabbor påpekar :oops: att dina kablar (inte mina) till solpanelregulatorn troligen inte är dimensionerad för att klara invertern. Och då kan det sluta mycket illa.
Min 300 W har en egen säkring på 40 A (35 A enligt manualen) och kan momentant (5 s) belastas med 750 W.
När du väljer placering och skall dimensionera kablar så kan du ha nytta av Kalkylator för kabelarea som även gäller 12 V. Där kan du laborera med olika längder och värden.
Notera att kabellängden den sammanlaggda längden av plus och minus.
//Conny
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Inverter via regulator -hur koppla?

Jag vill tacka för alla råd och hjälp som jag fått :)
Jag har nu dragit kablarna direkt från batteriet och monterat invertern under förarsätet i stället. De medföljande kablarna gick att använda, men jag tänker ändå köpa lite större dimension för att få några dm längre kabel och åstadkomma lite snyggare och permanent kabeldragning under golvmattan.

Anledningen att jag var inne på att koppla till regulatorn var att tjejen på Claes Ohlson sade att de kopplat så i deras egna husbil. Men invertern ligger ju lika bra under förarsätet som i garderoben.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inverter via regulator -hur koppla?

Hej Han22
Precis sådan har jeg anbragt min 1000 watt inverter - der kommer rigeligt med luft og du kan afbryde inverteren fra førersædet og fra husdelen.
Husk at afbryde inverteren for den kan let bruge 3 amp. i tomgang strøm - så derfor praktisk under førersædet :yes:.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inverter via regulator -hur koppla?

hej igen
Der var et bilde fra 2006, hvor jeg installerede den nuværende 1000 watt inverter som afløste en 600 watt inverter.

PICT2314x[1].jpg

Det er stadig den samme installation - den virker perfekt.

monteringen er på små tilpassede metalvinkler ( møbelbeslag ) - frit svævende med luft omkring.
 
Toppen