• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter/växelriktare 12v

johan ström

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35486
Medlemskap
2023
Hej ska köpa en inverter och undrar om nån har denna

Carbest Inverter 12V Ren Sinus 3000W​


sunwind Sinusomformare 2500W

eller denna ska köra Nespresso maskinen och ladda datorn, har idag ett litium sbl 150 ah och 185w solpanel, eller har ni nåt annat märke som ni vet är bra men ej över 6500kr mvh johan
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ett LiFePo4 har en spänning på ca 13,2 V ner till 70% laddning så 13,2x150=1980W och då ligger det inom felarginalen på 2000 så att belasta 2000W med en 150 A BMS bör inte vara något problem. Det är ju bara att prova, inget, bör och ska inte hända. Blir det för mkt belastning så bryter BMS, blir batterispänningen för låg så kommer antingen BMS eller inverter att bryta. Att BMS bryter beror på att invertern vill ha 2000W och sjunker spänningen så ökar ampereuttaget men de flesta BMS klarar något mer än specifikationen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej ska köpa en inverter och undrar om nån har denna

Carbest Inverter 12V Ren Sinus 3000W​


sunwind Sinusomformare 2500W

eller denna ska köra Nespresso maskinen och ladda datorn, har idag ett litium sbl 150 ah och 185w solpanel, eller har ni nåt annat märke som ni vet är bra men ej över 6500kr mvh johan
Vad ligger effektförbrukningen på i din bryggare?

Det kryllar av ok inverters, men behöver du verkligen en inverter på 3kW?
En på 2kW känns mer lämplig till ditt batteri.

Själv har jag en Dometic 1500, den klarar lätt min
Dolce Gusto kapsylbryggare.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
HEJ

Vilken typ / storlek av inverter skall jag installera då jag i första hand behöver driva min Telia puck/internet/ Dator samt Apple TV ?

Tacksam för förslag

MVH
Leif
Jag hade kollat på Amazon och tagit en med ren sinus och en effekt på 2000W kontinuerligt, då har du en inverter som har låg egenförbrukning och bra reservkraft om du vill driva något som kräver lite mera, t ex dammsugare eller hårfön som ju är viktiga saker för en del :)

Edit: Här är en som verkar ok, kanske i största laget för dig men då har du ju lite reserv. NOVOPAL Spänningsomvandlare 2500W/5000 W 12V 230 V växelriktare dubbel usb power inverter med 2 uttag och LCD-skärm, för bil, husvagn, båt, camping, resor : Amazon.se: Fordon
 
Senast ändrad:

johan ström

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35486
Medlemskap
2023
HEJ

Vilken typ / storlek av inverter skall jag installera då jag i första hand behöver driva min Telia puck/internet/ Dator samt Apple TV ?

Tacksam för förslag

MVH
Leif
Jag hade en victron 375w ren och körde tv och Xbox (tv-spel) och det funkade utan problem, viktigt att köpe en ren inverter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag hade kollat på Amazon och tagit en med ren sinus och en effekt på 2000W kontinuerligt, då har du en inverter som har låg egenförbrukning och bra reservkraft om du vill driva något som kräver lite mera, t ex dammsugare eller hårfön som ju är viktiga saker för en del :)

Edit: Här är en som verkar ok, kanske i största laget för dig men då har du ju lite reserv. NOVOPAL Spänningsomvandlare 2500W/5000 W 12V 230 V växelriktare dubbel usb power inverter med 2 uttag och LCD-skärm, för bil, husvagn, båt, camping, resor : Amazon.se: Fordon

Varför rekommendera en så stor inverter till det som ts frågar om, när förmodligen en på 500W räcker. Hög tomgångsström, tar mycket plats
och kostar onödigt mycket.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
HEJ

Vilken typ / storlek av inverter skall jag installera då jag i första hand behöver driva min Telia puck/internet/ Dator samt Apple TV ?

Tacksam för förslag

MVH
Leif
Behöver du verkligen en inverter för detta?

Telia-pucken känner jag inte till, men den borde gå att driva med 12V – eventuellt via en spänningsomvandlare.

12V spänningsförsörjning för laptop finns det många av på marknaden.

Beskrivningar om hur man bygger om en Apple TV för 12V-drift finns på detta forum.

Pålle
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Köpte en liten inverter på NetOnNet för ca 700 SEK. 300w men bara modifierad sinus. Enligt beskrivningen skulle den klara dator mm.
Jag får erkänna att jag inte använt den många gånger under de 4 - 5 år jag haft den; det är väldigt mycket man klarar med USB. TV kan man se hemma men lite nyheter hemmifrån kan vara trevligt ibland och där duger plattan utmärkt både till radio TV och tidningar.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Varför rekommendera en så stor inverter till det som ts frågar om, när förmodligen en på 500W räcker. Hög tomgångsström, tar mycket plats
och kostar onödigt mycket.
Det viktigaste här är väl iofs att det inte är TS som ställde denna frågan men iaf.

Därför att de flesta invertrar med MOSFET (vilket är det vanligaste) inte tar mycket i tomgångsström. Har du en lågfrekvensinverter så tar de mera, inte tu tal om det men herregud denna funkar ju lika bra isf Epever IPower Inverter 500W ren sinus DC12V / AC230V
"Problemet" är väl egentligen att tomgångsförbruknigen är i stort likvärdig och en stor inverter har ett större användningsområde.

När någon ställer en fråga så är det ju oftast för att få ett svar eftersom man är osäker och då bör väl alla svar och åsikter vara bra. Jag kan ju dock ha fel i det fallet. Personligen så skulle jag köpa den större eftersom oftast så växer behovet när man ser vilken nytta man har av en större inverter. Sedan så kan ju frågeställaren själv ta ett beslut. Kanske du själv kan rekommendera någon inverter?

Sedan så behöver i sig frågeställaren ingen inverter om det ska vara på det viset vilket redan har påpekats i inlägg ovan och då faller ju frågan per automatik.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det viktigaste här är väl iofs att det inte är TS som ställde denna frågan men iaf.

Därför att de flesta invertrar med MOSFET (vilket är det vanligaste) inte tar mycket i tomgångsström. Har du en lågfrekvensinverter så tar de mera, inte tu tal om det men herregud denna funkar ju lika bra isf Epever IPower Inverter 500W ren sinus DC12V / AC230V
"Problemet" är väl egentligen att tomgångsförbruknigen är i stort likvärdig och en stor inverter har ett större användningsområde.

När någon ställer en fråga så är det ju oftast för att få ett svar eftersom man är osäker och då bör väl alla svar och åsikter vara bra. Jag kan ju dock ha fel i det fallet. Personligen så skulle jag köpa den större eftersom oftast så växer behovet när man ser vilken nytta man har av en större inverter. Sedan så kan ju frågeställaren själv ta ett beslut. Kanske du själv kan rekommendera någon inverter?

Sedan så behöver i sig frågeställaren ingen inverter om det ska vara på det viset vilket redan har påpekats i inlägg ovan och då faller ju frågan per automatik.

Du har rätt, det var inte ts som ställde den här frågan utan en inhoppare? ;)
 
Toppen