• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter Smart-In, SP-1500

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Hej!
Har fått en Inverter Smart In SP-1500 installerad tillsammans med solceller och regulator i vår Adria Matrix Supreme 670 SC-18. Min fråga är, borde det inte gå att koppla så att invertern går på samtliga 230-uttag i bilen? Såg en annons på en annan husbil där det framgick att denna inverter var inkopplad på samtliga uttag.

Var rädda om Er därute!
MonKen
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Då måste du även installera en prioriterare, ifall din inverter inte har den inbyggd.

(Klippt från inverterbutiken)
Hur fungerar det när jag vill använda både landström och växelriktare?
En elektriker skulle antagligen kunna hålla låda om detta problem en hel dag. Vi skall försöka beskriva utmaningarna och lösningarna på ett något enklare sätt. Tänk dig din bil eller båts elsystem som en slinga. Den startar med att strömmen kommer från antingen en växelriktare eller landström, och slutar med att ditt kaffe kokar. Om du skulle ha både en växelriktare och landström inkopplad på denna slinga så kommer det fungera så länge du bara använder växelriktaren som strömkälla. I samma stund som du kopplar in landströmmen så kommer den dock att trycka el baklänges in i växelriktaren varpå växelriktaren kommer att förstöras. Det finns enkelt förklarat fyra sätt att lösa detta på och vad du väljer beror helt på önskad nivå av bekvämlighet och plånbok.

♠Du kan ha två olika slingor i ditt fordon/fartyg/stuga. En slinga som har ström när landströmmen är inkopplad och en annan som har ström när invertern är igång. En lösning kan t.ex. vara att något av dina eluttag är kopplat till växelriktaren och därför bara fungerar när den är igång och de andra är kopplade till landströmmen och därför bara fungerar när den är inkopplad.

♠En väldigt smidig lösning på problemet är vår Inverter med Laddfunktion eller någon av Mastervolts CombiMaster- eller Victrons Multiplus-modeller. Det är intelligena växelriktare som du kopplar in både batterierna och landströmmen i och sedan håller den koll på varifrån du tar strömmen. Du kan ställa in de på att prioritera landström eller batterier. När den får ström från land laddar de dina batterier samtidigt som de skickar ut ström på din slinga och när du bryter landströmmen går den automatiskt över till att ta strömmen från dina batterier utan att det hinner märkas. På detta sätt fungerar alla dina eluttag oavsett vart strömmen kommer ifrån. ULTRA-modellen kan dessutom ta emot ström från solceller och generator utöver batterier samtidigt – allt kopplas till ett ställe som sköter det hela automatiskt.

♠Det tredje sättet är återigen att titta bland våra intelligenta växelriktare men denna gång kika på Dometics MSI-modeller. De finns för 12V/24V i storlekarna 1800W, 2300W eller 3500W. Skillnaden på de och på ovanstående modeller är att de inte laddar dina batterier – men du kan fortfarande koppla in både batterier och elnätet i dem. De prioriterar alltid elnätet först, men skulle det försvinna – oavsett om det är för att du lägger loss eller för strömavbrott – så går de automatiskt över på batteridrift. På detta sätt får du ström till allt som ska ha det – oberoende av strömkälla.

♠ Det finns dock ett annat sätt. Det fjärde sättet. Det är att köpa Victrons Filax 2 Transfer Switch. Det är en liten dosa med tre ingångar där den ena är prioriterad. I den ingången kopplar du t.ex. landströmmen och så skickar Filax 2 strömmen vidare. Om landströmmen försvinner känner Filax 2 av det och tar strömmen från en annan ingång – där du tex. kopplat in växelriktaren. När den prioriterade ingången kommer tillbaka så går den över och använder den igen. Helt automatiskt. På så sätt kan du ha en ”elslinga” som får sin ström från olika källor.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
För sista alternativet finns det lösning hos Conrad för 790 kr IVT US-12NKopplingsstation2760 VA , - 230 V/AC;230 V/AC | Conrad.se
‐-----------------------
Men man måste väl också hålla koll så att inte den inbyggda laddren börjar att ladda när 230V kommer från invertern, annars blir det ju en konstig slinga. Så jag antar att man måste addera till ett relä ytterligare på något sätt.


Hälsningar
Peter
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Jag kan bara tillägga att vi har kopplat så i vår bil. Vi har 230V från invertern när vi fricampar och från stolpe när vi står på camping. Det som behövdes var en prioritetsomkopplare. Bossings installerade den åt oss. Allt funkar bra!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har även gjort så på våra 3 senaste bilar. Inte svårt men lite pyssligt.
Har man inte uttryckligen begärt det av verkstaden och fått ett fast pris för installationen så tar dom givetvis den enklaste vägen dom kan. Jag tycker dock det är självklart att en Inverter skall kopplas in så man får 230V i alla uttag i bilen.
Det gäller bara att separera 230V matningen till kylskåpet och laddaren från det övriga 230V nätet med uttag i bilen. Kan räcka med att flytta ett par kablar till en annan kopplingsdosa eller i värsta fall dra en ny kabel till kylen.

Har man en tight budget kan man ta en vanlig dubbeltrappbrytare som säker omkopplare mellan landström och inverter.
 
Toppen