• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter, hur smidigt kan det bli?

F

F.d. 16304

Guest
Jag skall köpa en inverter. Valet har fastnat på en tusenwattare (https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog), eftersom vi skall ha in ytterligare ett fett batteri till bodelen. Frågan är, hur gör man detta smidigast? Vad jag vill uppnå är 220V i uttagen vid friställning. GÅR det att fixa detta medelst automatik eller måste jag ha en omställare (klart det går, men hur mycket pill blir det??)? Tips o råd mottages tacksamt för er som prövat på 220V inne i bodelen. Sinusformad 220V kan ju aldrig vara fel, även om det blir vissa effektförluster på vägen?
 

RolfStig

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4121
Medlemskap
2022
Sv: Inverter, hur smidigt kan det bli?

Enklaste/bekvämaste sättet är att montera ett 2-poligt växlande relä, där spolen ligger kopplad på ingående 230 volt. reläet ligger då kopplat mot invertern när du inte har 230-volt anslutning och därmed har du 230 volt i dina uttag så fort du sätter igång den. Skulle någon koppla in fast ström medan invertern går växlar reläet och skyddar därmed invertern. Viktigt att ha ett 2-poligt relä, annars finns risk att du förstör invertern. Vi har ju ofta inte kontroll över på vilken ledare vi får fas resp nolla när vi kopplar in oss och därför måste vi koppla ur bägge för att skydda invertern.

I min Hymer har leverantören satt en box för automatsäkringar som har plats för 4 din-moduler trots att säkringarna bara tar upp 2 moduler. Därmed kunde jag skaffa ett relä för din-skena vilket gör att all ledningsdragning kan göras i boxen förutom att jag fick dra en matarledning från invertern till reläet. OBS! Anslut inte jordledaren från invertern, stor risk att invertern förstörs om man kopplar in 230 volt med fas och nolla omkastade. Skyddsjorden från invertern ger ändå inget skydd eftersom invertern inte är skyddsjordad när den är i drift.

I boxen är det sedan bara att lägga om matningen till 230-volt uttagen (+ ev. andra grupper som du vill mata från invertern) till 'utgången' på de växlande kontakterna, ansluta invertern till de reläkontakter som är kopplade till utgången då retäet ligger i vila och att anluta de övriga kontakterna till 230 volt ingången.

Ovanstående arrangemang fungerar automatiskt och klockrent och skyddar dessutom all utrustning.

När du beställer relä, kontrollera att kontakterna klarar den belastning som du max kan tänkas koppla in i dina uttag och här måste du ta hänsyn till de största säkringar som kan ligga på ingående 230 v. 16 Ampere borde alltid kunna räcka. Din-reläer i den storleken brukar inte lagerföras i butikerna utan måste beställas.

Ge dig inte på det här jobbet om du inte har tillräckliga kunskaper!
 
Senast ändrad:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Inverter, hur smidigt kan det bli?

Waeco har fina inverters med nätprioriterare inbyggda som automatiskt
växlar in invertern på nätuttagen när man inte är ansluten till en stolpe.

Den kan sedan fjärrmanövreras så man startar den när man behöver 230 Volt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Inverter, hur smidigt kan det bli?

Tänk på att koppla det så att du inte kör batteriladdaren på den 220V som invertern lämnar. Antagligen behöver du ett relä som växlar till inverter på uttagen och samtidigt bryter till laddaren. Har du AES-kylskåp krävs det kanske också något som inte kopplar in 220V till detta när invertern går igång.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Inverter, hur smidigt kan det bli?

Utan att vara kunnig i ämnet så undrar jag vilken 230 v utrustning du behöver använda i bilen. Det måste vara stora energiförluster att gå från 12 volt till 230 volt. Det som stör mig mest för tillfället är de 20 volten som min lapptop behöver! Tänk om den hade varit en 12 voltare istället!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.615
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Inverter, hur smidigt kan det bli?

En modern inverter har en mycket hög verkningsgrad (kring 90% vid full belastning). Om man kör en hårtork märkt 1000 W så drar en inverter ca 85 A ur batteriet, mot teoretiska 83,3. Detta betyder att egenförbrukningen hos invertern är ca 2,7 A. Använder man då hårtorken i 10 minuter, har man "slösat bort" 0,5 Ah i form av förluster i invertern.

Tyvärr är egenförbrukningen i invertern nästan lika stor vid låg belastning, vilket gör att verkningsgraden blir mycket låg om man använder en "stor" inverter för ett litet effektuttag.

När det gäller strömförsörjninge av en laptop är det därför bättre att använda en DC/DC-omvandlare avsedd för detta ändamål.
 

RolfStig

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4121
Medlemskap
2022
Sv: Inverter, hur smidigt kan det bli?

Utan att vara kunnig i ämnet så undrar jag vilken 230 v utrustning du behöver använda i bilen. Det måste vara stora energiförluster att gå från 12 volt till 230 volt. Det som stör mig mest för tillfället är de 20 volten som min lapptop behöver! Tänk om den hade varit en 12 voltare istället!

Länk till en billig burk som fixar problemet:

http://www.kjell.com?item=44425&path=97000000,187000000,1 89000000
 
F

F.d. 16304

Guest
Sv: Inverter, hur smidigt kan det bli?

Själv behöver jag en som momentant kan ge 1 500 W. Kanske bara 90 - 150 W vid andra tillfällen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inverter, hur smidigt kan det bli?

Själv behöver jag en som momentant kan ge 1 500 W. Kanske bara 90 - 150 W vid andra tillfällen.

En modifisert sinus - egentlig en trapesoid kurve har ofte en toppeffekt på det dobbelte av kontinuerlig makseffekt. Så i ditt tilfelle ville jeg forsøke med en inverter på 1000 W - det fine med denne teknologien er at tomgangstrømmen ofte er den samme om det er en 500 W eller en 2000 W boks, sitter med Conrad sin liste over NPI serien foran meg og ser at 150 og 300 W utgavene har tomgang på 0,3A mens de større har 0,4A - dvs. 4 eller 5 W i forbruk.
Effektiviteten på hele serien ligger på 85%.
 
Toppen