• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

F

F.d. 29916

Guest
Jag köpte en inverter från Clas Olsson med ren sinusvåg. Den störde min laptopp, så att det ej gick att flytta muspekaren utan att den gick tillbaka till ursprungsplatsen. Söker nu en ny. Finns det förslag här i Husbilsklubben?
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

I detta fall är det spänningen som skall omvandlas.

Så fort som en likspänning ska höjas måste den "hackas upp" till en växelspänning för att den ska kunna transformeras . Jag har tittat en del på förlusteffekt för olika spänningsomvandlare och förlusterna verkar inte bli större om man hackar upp spänningen till 20 V eller 230 V.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

....men sedan skall du "hacka" ner den från 220V till till exempelvis 19V. Jag inbillar mig att det blir någon liten förlust även där, men jag är inte så kunnig på invertrar, spänningsomvandlare, förluster i dessa mm. Jag kan alltså mycket väl ha fel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Når en tar på en strømforsyning som er i drift så kjenner en at den er varm, denne varmen kommer fra tapet i strømforsyningen. En god switch-mode (SMPS) forsyning har normalt en effektivitet på 80 til 90%. En DC-DC omvandler er og en SMPS, en modifisert sinus inverter kan ha en effektivitet som en SMPS - en ren sinus mister noen mer effekt og ligger oftest mellom 70 og 80 % effektivitet. I beste fall vil en med 80% på inverteren og 90% på SMPS forsyningen ende på ca. 70% total effektivitet.

Bruk inverteren som siste utvei og for utstyr som krever 230 V.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

....men sedan skall du "hacka" ner den från 220V till till exempelvis 19V. Jag inbillar mig att det blir någon liten förlust även där, men jag är inte så kunnig på invertrar, spänningsomvandlare, förluster i dessa mm. Jag kan alltså mycket väl ha fel.

Finessen med att få upp spänningen till 230 Volt är att det till alla "laptops" följer en laddare som omvandlar nätspänningen till datorns "laddspänning" så att man slipper att ha en 12 volts spänningsomvandlare.

(Datortillverkarna brukar ta ganska bra priser för dessa. Sitter själv med en HP där man t.o.m. har en "egen" kontakt som gör det svårt att hitta anslutningsmöjligheter som ej är "original".)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

...........Sitter själv med en HP där man t.o.m. har en "egen" kontakt som gör det svårt att hitta anslutningsmöjligheter som ej är "original".)

Den jag nämner i mitt tidigare inlägg använder jag till min HP, fungerar utmärkt med en av kontakterna som medföljer.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Når en tar på en strømforsyning som er i drift så kjenner en at den er varm, denne varmen kommer fra tapet i strømforsyningen. En god switch-mode (SMPS) forsyning har normalt en effektivitet på 80 til 90%. En DC-DC omvandler er og en SMPS, en modifisert sinus inverter kan ha en effektivitet som en SMPS - en ren sinus mister noen mer effekt og ligger oftest mellom 70 og 80 % effektivitet. I beste fall vil en med 80% på inverteren og 90% på SMPS forsyningen ende på ca. 70% total effektivitet.

Bruk inverteren som siste utvei og for utstyr som krever 230 V.


Som Knut skriver så använder både invertrar och DC/DC omvandlare samma typ av teknik SMPS (Switching Mode Power Supply). Detta innebär att likspänningen hackas (switchas) sönder. Efter detta kan den tranformeras upp till lämplig spänning för att sedan likriktas och filtreras igen. Att transformera upp till 20 Volt eller 230 volt spelar ingen roll för förlusterna.

En del har nog missuppfattat en DC/DC omvandlare och tror att den kan höja en likspänning direkt, detta är inte möjligt. Samma teknik används alltså både i invertrar och DC/DC omvandlare och det är mer hur bra konstruktionen är som avgör var man tappar mest energi. Ren sinus har också mer förluster. Som Knut också skriver så är det lätt att känna på utrustningen, ju mer värme din omvandlare altstrar, ju sämre är den.

Fördelen med en 230 V inverter är att jag använder den både till att ladda laptop, mobiltelefoner, kamerabatterier, samt driva TV:n det lilla vi använder den.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Jag köpte en inverter från Clas Olsson med ren sinusvåg. Den störde min laptopp, så att det ej gick att flytta muspekaren utan att den gick tillbaka till ursprungsplatsen. Söker nu en ny. Finns det förslag här i Husbilsklubben?

Jag handlade en omvandlare från Clas Olsson och råkade ut för liknande problem att inte musplattan fungerade. Då jag anslöt omvandlarens skal till "jord" i bilens metallstomme försvann mina bekymmer.
/Anders
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

I Båtnytt nr 4 2008 testades 7 st växelriktare i olika modeller från 150 till 3000 watt.
Samtliga med ren sinusvåg. En hel del bra tips där.
Tidningen kanske går att hitta på nåt bibliotek.
De testades med allt ifrån LCD-tv, laptop, brödrost och mikrovågsugn mfl.
Intressant - håller på att lära mig mer om batterier, växelriktare och batterimätare mm.
Blir nog en investering i vår - när jag lärt mig mer. :)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inverter 12-230 Volt som ej stör datorn

Felet ligger med all sannolikhet i en en s.k. jordslinga(groundloop). Dvs. det finns en potentionalskillnad mellande olika jordpunkterna hos de inkopplade apparaterna.

Typiskt för felet i audioanläggningar är att det "brummar".
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen