• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Internetproblem

F

F.d. 14324

Guest
Hej igen alla som kan mer än mig.

Stora bekymmer med internet i den ena av två laptop i familjen.
Gissa vem som har fått ta över den värdelösa, :mad:

Nåja, jag ska försöka ge lite input på vad som händer och vad jag desperat har försökt med:

Ansluta till internet, det tar flera minuter att tex öppna hbk och det lyckas 1 gång på ca 3 försök. Om man sen vill tex vill titta på ett inlägg tar det tid igen.

Felsökningen pekar på det här:

Felsökningsrapport2.jpg

Vad jag ska göra med denna informationen vet jag inte och datorn/windows klarar inte av att göra nåt åt det.

Mer grundinformation,
Windows mail fungerar utan några märkbara problem.
CCleaner är installerat och kört utan att det blev någon skillnad.
Registry repair installerat och kört, tog bort närmare 2000 fel men det hjälpte inte.
Den andra datorn fungerar som vanligt och därför misstänker jag inget fel på det trådlösa nätverket.
Det är Igoogle som normal startsida på datorn och jag har försökt med google chrome men det hjälpte inte. Explorer har jag inte provat än.

Har någon tips och idéer på vad jag ska göra eller prova så tas alla tips emot tacksamt. Jocke

F

F.d. 8160

Guest
Sv: Internetproblem

Ska du verkligen köra genom en proxy med all trafik?
Ganska ovanligt för hemmanät.

F

F.d. 14324

Guest

:confused: Jag vet inte vad en proxy är eller vad den gör, men det är så felmeddelandet ser ut. Jag vet inte heller om det är något jag skulle kunna ha valt på nåt vis någon gång, jag har stora brister på det här området.:spinny:

F

F.d. 8160

Guest

Nu vet jag inte om det är just detta som är problemet, svårt att ge support/felsöka via forum... :)
Men, en proxy är en slags omväg som trafiken tar.
Tillexempel att en skola vill ha kontroll på all trafik som surfar ut från dom så tvingas alla på det interna nätet ansluta till en proxy som trafiken ska gå via. Oftast även med inloggning så skolan kan vara säker på att personen är behörig att surfa.
Du skriver inte vilket OS (windowsversion) du har så det blir lite svårare, men kolla "internet options" och se om den tvingar in all trafik till websidor till någon speciell adress.
Att mail fungerar kan bero på att den tar en helt annan väg och inte påverkas av eventuella proxy inställningar.

F

F.d. 14324

Guest

Hej SoreBeard och tack för att du tar dig med mina problem.

Jag glömde att berätta att det är Windows7 i datorn.
Jag kollar det där med internet options.

Återigen tack :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Av utseende på felsøkingen slutter jeg at du kjør med Windows Vista eller 7.
(Jeg kjører selv norsk utgave så tekstene kan være litt annorlunda)
Gå inn i kontrollpanelet i windows og velg Alternativer for internet, her velger du fliken Tilkoblinger og trykker på LAN-instillinger (nederste rammen) i det nye fønsteret som kommer opp fjerner du alle haker og trykker OK. Dette burde rette feilen for Internet Explorer, om du bruker Firefox, Chrome, Safari eller Opera så har de i sine egne instillinger et tilsvarende oppsett.

F

F.d. 8160

Guest

Sant det, andra browsers har egna inställningar för proxy med mer.
Men, eftersom windows är som det är så har jag för mig att en del hämtas från internet exprorers "internet options" även för andra applikationer.

Som sagt, det kan vara något annat också, men eftersom felmeddelandet pratar om proxy så skulle jag börja där i alla fall.
Får du olika uppförande på det trådlösa nätverket beroende på var du är i huset?

F

F.d. 14324

Guest

:) Nu fungerar datorn igen! :)
En liten bock vid proxy togs bort och vips så är vi back in buisness.
Hade det inte varit söndag kväll så hade jag förmodligen åkt in till stan och köpt en ny dator, på direkt order av min fru. :D
I morgon hade jag tänkt och lämna in den för reparation, det behöver jag inte nu. :)

Stort tack SoreBeard och Knut, Ni har sparat tusenlappar åt mig ikväll :music-icon:

F

F.d. 8160

Guest

Trevligt att kunna vara till hjälp på ett område man kan en del på, när man nu verkar kunna behöva hjälp på område man är ny på. :)
Husbil alltså.
Slit datorn med hälsa. :)

F

F.d. 14324

Guest

Jag har lärt mig i princip allt jag kan om datorer och internet här i HBK på mindre än två år, och jag har mycket kvar att lära. :D

Med en datorubildning på högstadiet på ca 1 timme veckan och första året med ABC80 och år två med en macintosh så kan man lugnt säga att jag har stor utvecklinspotential. :D
Men en sak sitter i ryggmärgen vad gäller ABC80 och det är i princip det jag lärde mig år ett.
Så här skrev man om jag minns rätt:

10 run
20 "obscent ord" (vi har ju forumregler här!)
30 goto 10
Efter det tryckte man enter och voila så fylldes skärmen med det "obscena" ordet. (forumreglerna igen!)

Återigen stort tack!

ps, År två ägnade jag mig åt att rita en gubbe i ett ritprogram i en mac och förutom gubben så kommer jag bara ihåg att det var nån som snodde en styrskiva av något slag och det blev ett herrans liv om det. ds

F

F.d. 14324

Guest

Jag kollade upp min egen dator med Vista (nu när jag fått den tillbaka) och möjligheten att bocka på/av Proxy finns både i windows internetalternativ samt i google chrome.

Toppen