• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Internetdelning med iPhone

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Jag har blivit med iPhone 4S.

När jag skall använda den som moden så måste jag först koppla på blåtand och därefter initiera internetdelning. När jag kopplat upp en dator mot iPhonen kan jag därefter stänga blåtanden på iPhonen och fortsätta surfa.

Det verkar lite konstigt eftersom min dator inte har någon blåtand. Skall det vekligen vara så eller har jag någon felaktig inställning? Jag tycker det är lite onödigt många knapptryckningar för att kunna dela internet.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internetdelning med iPhone

Så här ser det ut i min iPhone 4, det räcker alltså att slå på WiFi:

photo-775998.jpg

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej! Jag brukar använda IPhone laddkabel till pc usb uttag och detta funkar utmärk. Skall även gå att köra iPhonen som Wifi delare.

Mvh Sanddammaren

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Anders, jag får inte upp en sådan blå skylt med val, bara dragomkopplaren med Internetdelning eller ej. Likaså med Bluetooth, bara dragväljaren.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Dessutom vill jag bara ha WiFi-delning, inte blåtand, eftersom jag inte har några blåtandsprylar. Men wifi-delning verkar inte starta utan att blåtand är påslagen först. När väl wifi-delning är igång kan jag stänga blåtand.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Michael, jag har heller inte den blå rutan som Knarrevik hänvisar till.

När jag väljer internetdelning från inställningar har jag skjutknappen längst upp med bara on/off, under den har jag en text som lyder att min iPhone är upptäckbar via bluetooth eller wifi, under denna ruta har jag ett lösenord som jag knappat in i mina andra enheter, tex iPad, bärbar dator osv.

När jag vill ansluta till nätet via min iPhone klickar jag på inställningar därefter internetdelning, har jag då inte nätåtkomst på min andra pryl som jag vill anslute väljer den min iPhone direkt.

Enkelt och smidigt.

//Tommy

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tydligen olika på 4 och 4S.

Glöm inte att slå av Internetdelning efteråt för att spara på batteriet.

PS! Jag såg att Internetdelning även kommer på iPad i iOS 6?

G

GunDogs

Guest

Finns redan i senaste iPaden beroende på operatör. Telia, Tele2 och Tre har det. Kan dela ut wifi till fem enheter. Perfekt i husbilen när man har jobbdatorn med. Behövs inget mobilt bredband mer.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

För att repetera ursprungsfrågan så gäller det fenomenet att Bluetooth måste vara påslagen för att starta internetdelning men när detta väl är igång så kan bluetooth stängas av och internetdelningen fortsätter då att vara aktiv och fungerande för min vanliga PC.

Det verkar som att bluetooth på något sätt initierar eller startar själva internetdelningen men när det väl är igång behövs inte bluetooth längre (om PCn inte använder bluetooth för överföring mellan iPhone och PC).

Toppen