• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

internet utomlands

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: internet utomlands

Du ser till att den dongel, sticka eller dator du har kan köra alla sim-kort (olåst). Köp ett månads-simkort i det land du befinner dig i. Alternativt köp även stickan tillsammans med simkortet. Tuta och kör.

Du kan även försöka hanka dej fram via Wifi-hotspot. Vi kör snabbt genom Europa och laddar vårt T-mobile kort i Kroatien. Skulle vi behöva internet akut kör vi med mobilen som egen WiFi-hotspot.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.604
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: internet utomlands

Tänker du stå på campingplats så se till att du har trådlös uppkoppling till datorn, många campingplatser har idag gratis WIFI.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: internet utomlands

Är det någon som har erfarenhet hur TELIA Homrun partners fungerar i Europa. På pappret ser det ju bra ut. Har någon provat?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.850
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: internet utomlands

Fungerar men det blir dyrt med roamingavgifter som även utgår på WLAN.
 
F

F.d. 50029

Guest
Sv: internet utomlands

Vi är nu i Italien och har köpt ett simkort (Wind, 100 kr) till en av våra mobiler (smartphone). Den blir då som en router och vi kan surfa med övriga apparater: min mobil, min Mac, Bosses tab (läsplatta). Vi har så mycket surftid för 200 kr/mån att vi kan vara uppkopplade hela tiden (bra för mig som vill spela Wordfued med vänner i Sverige!) och som skriver 3 bloggar, vilket kräver en hel del tid.
Förra vintern köpte vi en surfsticka till datorn, men detta är ju mycket bättre, då vi ringer med appen Viber, gratis hem. Kvalitén är toppen, vilket vi inte upplevde med Skype, som vi använde förra året.
Hälsn Gunilla o Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: internet utomlands

Förra vintern köpte vi en surfsticka till datorn, men detta är ju mycket bättre, då vi ringer med appen Viber, gratis hem. Kvalitén är toppen, vilket vi inte upplevde med Skype, som vi använde förra året.
Hälsn Gunilla o Bosse

Viber är nog bland det bästa som finns i app-världen!

Jag la in ditt telefonnummer för skojs skull och vips så finns du där, gratis att ringa och sms:a. Till och med från iPad som inte är en telefon.
 

chevan

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Hjo
HBK-Nr
137
Medlemskap
2024
Sv: internet utomlands

Vi provade Utländska Kontantkort & Telefonkort för att ringa billigt i utlandet på Gran Canaria och det funkade perfekt. (HolidayPhone)
Hemtelefonen vidarkopplades och vi kunde ta hand om våra samtal. Internet i telefon och bärbar dator.
Vi kände inte till detta inför vår husbilsresa tidigare i höstas.
Detta finns för många länder, dock inte alla men det utvecklas och var fixat innan vi åkte hemifrån.
Utöver detta har vi slingbox och kan se samma Tv program i telefon/dator som hemma.
Skönt att ha koll på lokaltv....Kvällarna blir ju fort mörka söderut.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: internet utomlands

Intressant!

Men det står ingenting om hur man gör för att utöka Internetuppkopplingen med mer än 1 GB som snart är förbrukat. Kostar det ytterligare 399 kr då?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: internet utomlands

Spanien:
1 GB fastpris mobilt Internet i Spanien INKLUDERAT
Alla HolidayPhone Spanien kontantkort är föraktiverade för 3G Internet uppkoppling.

1 GB fastpris Internet datatrafik (30 dagars giltighetstid) ingår i startpaketet. De första 300MB är i 3G-hastighet, medan 700 MB är med GPRS (väldigt långsamt). pris: 399:-

Synd att dessa begränsningar finns för Spanienresenären, för Tysklandsresenären är det betydligt bättre men smakar det så kostar det:

Tyskland:
Paket 2: 5GB mobilt Internet. €5 ringpott.
5000 MB fastpris mobilt Internet (3G)
€5 ringpott (mer kan läggas till vid beställning)
Vårt pris: 699 :-
 
Toppen