• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Internet, router, dongel osv

• Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum
D

Deleted member 11118

Guest
Följde en tråd som handlade om det som står i rubriken, intressant läsning mellan olika personer som visste vad de talade om. Men för mej som är helt oteknisk, vet ifs vad vissa saker betyder. Jag läste och läste och försökte fatta för jag är lite intresserad av att kunna koppla upp mej mot internet utan att stå på en camping med wifi utomlands och kanske även i Sverige.

Men jag gav upp för jag fattar inte hur det funkar och vad man skall ha för saker och hur man kopplar upp sig, vad det kostar osv. Men jag är lika glad ändå att det finns så kunnigt folk här så att några får hjälp.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Internet, router, dongel osv

När du kopplar upp dej mot internet hemma så har du troligen ett modem i eller utanför datorn, kopplat till telefonjacket.

När vi är på rull har vi ett trådlöst modem. Detta kan sitta inbyggt i mobiltelefonen eller bara vara ett särskilt modem. Dessa omslutes av en sticka eller dongel och kopplas oftast på USB-porten. Modemet måste också ha ett SIM-kort, precis som mobiltelefonen.

Vi har två datorer och två mobiler som vi vill ska fungera på internet. Ibland har vi vänner i husbilar bredvid som också vill ha internet. Därför har vi en router (data-växel) som kan ha förbindelse med flera datorer/mobiler.

Utomlands byter vi SIM-kort i modemet till ett som fungerar i det land vi befinner oss i. För att det ska fungera måste modemet vara olåst/upplåst.

En smartphone kan också fungera som router med inbyggt modem och heter då WiFi-hotspott. Även smartphonen måste vara upplåst utomlands för att det ska vara hyfsat billigt.

Om man nöjer sig med att surfa på internet med en smartphone eller en surfplatta med inbyggt 3G-modem behöver man inga andra modem eller routrar.

Om man har en smartphone och två surfplattor utan 3G-modem kan således mobilen fungera som WiFi-hotspott och försörja båda plattorna med data från internet.

Nu ... blev jag trött på mej själv ...:oops:

PS! Jag kom på att jag har en tre år gammal dator liggande med inbyggt 3G-modem men sådana finns kanske inte längre ???

Senast ändrad:
F

F.d. 58560

Guest

Hej Kent.
funkar det med 12 v.:confused:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Ja, på alla enheter

Har spänningsomvandlare "12V" > 19V till datorn.

Router har 12V på vissa annars finns det spänningsomvandlare från "12V" till 9V resp 5V. Följer med routern ibland.

Modemen strömförsörjs alltid från datorn/routern.

Om man vill vara extra försiktig (inte jag inte) så finns det äver spänningsomvandlare "12V" till 12V

Senast ändrad:
Toppen