• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet på resan

F

F.d. 52911

Guest
Hej alla i klubben,
har läst igenom detta med FON och vet ej om det kommer att fungera på
riktigt framöver? Själv har jag inte en fast telefonlinje och kan inte komma in i
FON systemet.
Vill berätta hur jag har löst internet problemet.
För det första har jag 3G internet och det duger inom Riket,och möjligen Danmark
eftersom deras telefon går på samma taxa som i Sverige (måste kollas).
I övrigt har jag skaffat mig en Internet scanner som visar vilka internet
är i gång i närområdet och vilken styrka de har och om de är encryptade eller ej. Sen är bara att koppla opp sig.
Duger inte styrkan (ifall avståndet är för långt) har jag en amplifier som
passar till scannern och påstås öka styrkan 3-5 gånger.
Detta fungerar utmärkt, jag har hittad HotSpots på många ställen i Spanien och Tyskland, huvudsaken är att dessa finner man i bostadsområden,ej på motorvägar och ej nära affärskvarter eller vid butiker. Det fina är att mann kan välja sin plats,där det går att parkera en husbil och kolla läget,inte att tränga in sig på någon annans inkörsport.
Nackdelen är att kalaset kostar en hel del ca 3000 sek.
Men borde kunna köpas billigare om tex.klubben engagerade sig?
mvh
Paulkaj
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Internet på resan

Hej Paulkaj

Vet inte exakt vad du har för grejor.
När jag är ute med husbilen har jag ett 3G kort från Telia. Kostnad 200kr fast pris för sim-kortet. 89kr/mån surfpris. Nätverkskortet var gratis.
För att kolla efter trådlösa internet så har jag ett program (NetStumbler) som jag har laddat ner gratis.
Så inte tycker jag att klubben behöver engagera sig i den saken.
Ha de
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Internet på resan

Blev lite nyfiken på hur Eva & Hasse 9 hade ordnat sin uppkoppling för att sända de trevliga reserapporter som de skriver om. (Tråden Hälsningar).
Resulterade i att jag beställde ett 3G-kort från Telia, förm det kort men med ett något annat engångspris som du Kingen angav.
Sänder med länken till Telias info-sida (utan att göra reklam för Telia utan för informationens skull).
https://www.tewss.telia.se/privat/a...radlostinternet/tradlost_bredband_usb.product

Tog inte alternativet med Homerun de det verkar lite tunnsått med hotspots i de delar av landet som jag nu planerar att resa i. Det verkar passa mig.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Internet på resan

Jag kör med en hand-dator som använder mobilen via blåtand.
Det blir ju med GPRS vilket inte är så snabbt men det funkar ganska bra.
Man kan kolla mailen och surfa runt lite.
Många saiter känner av att man har liten skärm och har en anpassad sida som öppnas vilket är bra när man har långsam uppkoppling och begränsad skärmyta.
Att surfa i telefonen går också bra men något besvärligare att producera text med.
Om jag får önska så skulle jag vilja att Husbilsklubben hade en anpassad sida för mobiler och andra bärbara alternativ, detta med tanke på att medlemmarna för det mesta är mobila.
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Internet på resan

Svar till Kingen.

Jag har 3G internet uppkopling genom TRE, som ägs förmodligen av Telia.
Det andra jag använder är inte enbart för att kolla, utan även för att
förstärka signalen och gjöra den användbar, även om jag är parkerad
på avstånd.
Har också en annan laptop som tar in internet på vanligt sätt,den märker ingenting
av internetet när den andra laptoppen är i full fart på internet.
mvh
Paulkaj
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Internet på resan

GPRS är väldigt långsamt och dyrt!
Jag hade med en laptop och surfade runt på HBK's sida i ca 10 minuter och då fick jag mest sitta och vänta. Kostnaden för dom minuterna blev 45:-.
Kostnaden för GPRS är ca 15:- per megabyte.
Jag använder Halebops kontantkort och surfar således på telias GPRS.
Kan kanske vara bättre att ansluta med GSM i vissa lägen och betala minutpris.
Eftersom vi är en klubb där medlemmarna mestadels är på rullen så hade det varit bra med en alternativ sida utan kosmetik som går snabbt och lätt och där man kan få senaste nytt samt läsa och skriva i forumet.
Kanske en WAP-sida kunde vara något.
:wideeyed:
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Internet på resan

I övrigt har jag skaffat mig en Internet scanner som visar vilka internet
är i gång i närområdet och vilken styrka de har och om de är encryptade eller ej. Sen är bara att koppla opp sig.
Duger inte styrkan (ifall avståndet är för långt) har jag en amplifier som
passar till scannern och påstås öka styrkan 3-5 gånger.
mvh
Paulkaj

Jag har sett små scanners som man har i nyckelringen men dom är bara mottagande och har inget med själva surfandet att göra. Har du mer information om din pryl? Låter intressant.

henka
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Internet på resan

Hej på Er vänner.
När vi är ute mobilt så har vi 3G Telia. 199:- i mån.
Kanske inte så där jättesnabbt men det funkar.

Ni har väl sett reklamen från TV med Felix Härngren (inte 100)men det är han som alltid säger att när du blir Pensionist så får du bara behålla 50%.

Eftersom jag snart blir Myndig så har jag anammat detta och sagt upp mitt bredband med Comhem.

Efter den 22 Maj nästa år så har vi bara våran uppkoppling till 3G, men Telia har ju hotat oss med att dom skall öka hastigheten till 7,2 och det hoppas ju man på.

Vi hoppas att det skall funka för oss in the framtiden, hls kurt:confused: :D
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Internet på resan

Vill man promt vara utte på nättet när man är ute å åker så kan man väl uttnjytta internetcafé för billigt penning.Visserligen så kan man inte vara utte i buschen utan mera i civiliserade delar av världen,men det fungerar.:) :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Internet på resan

När du är utomlands så kostar 3G och liknande abonnemang skjortan, då bör du undvika att använda det, då är det bättre att ha ett trådlöst nätverkskort i datorn och hoppas på att campingarna har trådlöst internet. Gå annars till ett internetcafé.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Internet på resan

"Trådlöst nätverkskort"? Är det det som kallas W-iFi?
Novisen Jappe
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Internet på resan

Jag vet inte, Wi kan ju stå för wireless, vad fi betyder vet jag inte, kanske någon annan vet.
 

Jenny & Micke

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2024
Sv: Internet på resan

Wi-Fi eller WiFi var ursprungligen en handelsterm lanserad av branschorganisationen Wi-Fi Alliance för att beskriva den teknik som används för trådlösa nätverk baserade på standarder i familjen IEEE 802.11. Det huvudsakliga syftet med Wi-Fi är att genom tester och efterföljande certifiering garantera att produkter fungerar tillsammans. Numera används ofta begreppet som ett mer populärt och slagkraftigt sätt att beteckna WLAN över IEEE 802.11-standarden. Idag ägs varumärkena Wi-Fi och Wi-Fi CERTIFIED av Wi-Fi Alliance.

Detta finns att läsa här:
Wi-Fi - Wikipedia, den fria encyklopedin
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Internet på resan

Akta er alla väldans mycket för idag använda 3G utanför Sveriges gränser, 48 sek i Danmark kostade mej 162:-, men i malmö ingår fri internetsurf, endast 30 km därifrån.

Kollade på vädret de närmsta dagarna, i norra Tyskland vilket innebar en liten karta, lite siffror men väldans massa bite´s, vilket kostar skjortan när man är "utomlands".
Men om jag hade använt GPRS hade det "bara" kostat 16:- men tagit avsevärt mer tid. och vem behöver tid på semestern???!!!! jo....

W-LAN är ett "intern-modem" som du använder hemma om du har trådlöst nätverk. DVS att kunna springa omkring med Laptoppen i alla rum och ändå ha kontakt med internet.
Det finurliga med med Wi-fin är att du kan surfa in på andras nät som inte är låsta, dvs har en kod för att ta sig in. Mc Donalds bl.a har öppna nät runt sina hamburger-ställen runt om i Eu, inte alla, men många. Då är det gratis internet som gäller. Tack Mc D. för det. Det finns även andra nät som år öppna och därmed helt gratis att använda, men se för böveln upp med trojaner, virus och allt annat elände som kan rulla in i datorn!
Sjäv brukar jag ha kontoret vid Norr Mälarstrand, fin-fin kommunikation och därmed bra fart på nätet, Nybrokajen i centrala delaran av STHLM, också utmärkt!

Lite för oss amatörer!! men ....... hoppas att ni hajar....
Fredrik
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Internet på resan

Hej,

Sitter just nu och kör internet via den inbyggda WLAN-kortet i Laptop'en. Gratis och snabbt på en ställplats nära Tarragona i Spanien. Det fanns även andra WLAN (WiFi)-nät att koppla sig till än Hamnens (ställplats) egen, en del FON-nät osv. Men hamnens var starkast.

I går stannade vi på en McDonalds i Frankrike, gratis bra anslutning.

Fler och fler städer här i Spanien, som även i Sverige har gratisnät, eller flera FON-användare så internetkoppling brukar inte vara någor problem. En WiFi-adapter med extra antenn hjälper mycket att hitta en nät som fungerar bra.

hälsning
anita&jyrki
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Internet på resan

Hej Henka !
Som jag beskrev är min grej 2 delad, en bordscanner som kopplas till USB
i datoren och den visar vilka net som finns i området (och om de är låsta). Om det är det bra signal kan jag börja surfa ,om inte, sätter jag på den andra delen som är en förstärkare,(behöver 220v ström ifrån en inverter)som
gör att jag kan använda en svagare signal, eller en bra signal på ett längre avstånd,därmed har jag större möjlighet att välja plats.
Enligt min mening fungerar detta mycket bra,nackdelen är dock att jag får
leta,men det är väl det som gäller med HOT SPOTS.
Hälsningar
Paulkaj
 
Toppen