• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Internet i Italien

F

F.d. 349

Guest
Hej! Är det någon som vet något om ett surfkort i Italien. Har läst någonstans på Husbilsklubben om någon som köpte ett tremånaders kort för bara några hundralappar. (200-300 kr)?
Hur fungerar det och var köper man det.

F

F.d. 10432

Guest
Sv: Internet i Italien

Vi köpte ett Vodaphonekort med modem när vi var i Italien i våras. Jag minns inte vad det kostade, därmed vare sig särskilt billigt eller dyrt. Det fungerade utmärkt men det tog Vodaphone ca 36 timmar att aktivera kortetå efter köpet.

F

F.d. 24356

Guest

Ja du kan köpa ett kontantkort precis som i Sverige om du redan har telefonen det finns massor av små butiker som säljer telefoner och kontantkort. Jag använder TIM den största leverantören och betalar 10 € per månad för fri surf och 9 cent per minut för samtal eller SMS för lokala samtal. Sätt in så mycket du behöver när du är här. Men som Anders & Maria påpekar kan det ta ett par dygn att få igång det !

Tutto Smartphone | TIM

Leif

F

F.d. 9344

Guest

En fråga bara.
Själv har jag (ännu) inte någon Laptopp eller trådlöst internet, men nu i juni när vi var neröver så var det vanligt på Campingar och andra ställen med något som kallades
Free-WI (Troligen felstavat av mig). Det surfades i var och varannan Husbil och jag förstod att det då inte kostade något att göra just det gå ut på nätet.

Stämmer det?

BenkeUppsala

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6500
Medlemskap
2025

Det du tänker på är Free WI-FI (Trådlöst internet) som man vanligtvis har även hemma via en router. Inte att förväxla med mobilt internet :)

F

F.d. 24356

Guest

Ja har de gratis WIFI så surfar du gratis inom 20-50 m från närmaste antenn, om du har en Laptop eller en telefon som har WIFI. Då kan du ringa gratis också till Sverige via Skype eller Viber t ex det använder jag mycket härifrån.

Begränsningen är avståndet till närmaste antenn på campingen men det finns på en det rastplatser "Autogrill" i Italien också då med en skylt "Free WI-FI" ute på motorvägen dessa använder jag ibland. Däremot är det ovanligt på barer här.

Men jag använder mest en iPhone4 med Internetdelning "också WIFI men från telefonen" till datorn då har jag surf på båda kan ringa gratis från båda allt med bara ett kontantkort i varje land ett i Sverige och ett i Italien.

F

F.d. 349

Guest

Ett stort tack till er alla för bra svar. Nu vet jag hur det funkar.

F

F.d. 24356

Guest

En liten begränsning jag missade:

Den du ringer gratis i Sverige i båda lösningarna måste ha dator eller telefon med gratisprogrammen/gratisapp Skype eller Viber ringer du en vanlig telefon eller mobil kostar det lite men inte så mycket som från mobilen med vanliga GSM samtal.

Använder du Internetdelning från iPhone kommunicerar du via GSM-kortet i den med "mobil internet" och behöver ingen WIFI överhuvudtaget så det fungerar överallt där du har GSM täckning.

F

F.d. 9344

Guest

Det du tänker på är Free WI-FI (Trådlöst internet) som man vanligtvis har även hemma via en router. Inte att förväxla med mobilt internet :)

OK Benke men vad är skillnaden då:confused:
Har jag inte samma åtkomst till allt på nätet om jag använder detta Free-WI-FI?

Ex. jag är i Tyskland och vill söka en ställplats i närheten, kan jag då gå in på vår eminenta hemsida söka en där om jag befinner mig i en "zon" med Free-WI-FI med min "Smartphone".

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har jag inte samma åtkomst till allt på nätet om jag använder detta Free-WI-FI?

Ex. jag är i Tyskland och vill söka en ställplats i närheten, kan jag då gå in på vår eminenta hemsida söka en där om jag befinner mig i en "zon" med Free-WI-FI med min "Smartphone".

Jo, du har åtkomst till Internet i båda fallen men du behöver ingen uppkoppling för att söka ställplatser i Tyskland, det sköter Promobil Mobil Life +, iGO Primo eller CoPilot, offline.

F

F.d. 9344

Guest

Det du knarrevik var nog rena gregiskan för mig. Är det en App eller ett program som jag kan ladda ner i telefonen:rolleyes:

Mina kunskaper är starkt begränsade och när det gäller detta absolut nada.:)

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

iGO och CoPilot är navigeringsappar som båda kan använda ställplatsfiler, tex HBK:s. Mobil Life + är den bästa appen för att söka ställplatser, framför allt i Tyskland. Uppkoppling till Internet behövs inte.

F

F.d. 9344

Guest

Det låter sig höras knarrevik. Jag återkommer säkert om detta när det blir dax att försöka mig på detta:)

Toppen