• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet i husbilen

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Internet i husbilen

Har selv en ZTE MF920V som backup for det bredband vi har i huset. Kun prisingen pr GB hindrer meg i å gå helt over på mobilnettet. Har et kontantkort med 20 GB og ett års brukstid i ZTE boksen. Men skulle jeg benytte mobilnettet fast så er 4 JO sin løsning med TP-link Archer MR200 et mye bedre valg.
 

GöranT

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
24627
Medlemskap
2024
Sv: Internet i husbilen

Du får antingen köpa usb dongle till Dovadon eller dela från din telefon. När du delar från telefonen agerar den router, Dovadon kan inte sända vidare det wifi telefonen sänder.

Hoppsan, hade fel där. Min Dovado Pro har inte denna funktion men jag ser nu att de nya AC modellerna kan detta. Kallas SpotBoost.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Internet i husbilen

@Björn & Lena: Slingbox M1 verkar vara ett bra alternativ, klarar både RJ45 Ethernet och Wireless på hemmaplan.
Vad jag förstår måste man dock köra WiFi om man vill använda Chromecast hemma (samma WiFi nätverk Chromecast och t ex mobil).
Men ... Några frågor, kanske du kan svara på dem?

1. Jag får TV:n via Viasat fiber, med tillhörande fiberbox. Ska väl fungera?
2. Kopplas Slingboxen separat till fiberboxen, dvs att både TV och Slingbox kopplas till fiberboxen? Eller måste man koppla Fiberbox till Slingbox till TV?
3. Kan jag koppla upp mej i husbilen via mobilen WiFi mot min husbilsrouter via 4G mot Slingboxen, och från mobilen casta till Chromecasten kopplad till TV:n i husbilen (förstås på samma interna husbilsnätverk = Routerns WiFi)?

Viasats fiberbox har varken komponent- eller kompositanslutningar, så jag måste komplettera med en HDMI till komponentanslutning.
Eller välja Slingbox 500 (som har HDMI anslutning).
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Internet i husbilen

@Björn & Lena: Slingbox M1 verkar vara ett bra alternativ, klarar både RJ45 Ethernet och Wireless på hemmaplan.
Vad jag förstår måste man dock köra WiFi om man vill använda Chromecast hemma (samma WiFi nätverk Chromecast och t ex mobil).
Men ... Några frågor, kanske du kan svara på dem?

1. Jag får TV:n via Viasat fiber, med tillhörande fiberbox. Ska väl fungera?
2. Kopplas Slingboxen separat till fiberboxen, dvs att både TV och Slingbox kopplas till fiberboxen? Eller måste man koppla Fiberbox till Slingbox till TV?
3. Kan jag koppla upp mej i husbilen via mobilen WiFi mot min husbilsrouter via 4G mot Slingboxen, och från mobilen casta till Chromecasten kopplad till TV:n i husbilen (förstås på samma interna husbilsnätverk = Routerns WiFi)?

Viasats fiberbox har varken komponent- eller kompositanslutningar, så jag måste komplettera med en HDMI till komponentanslutning.
Eller välja Slingbox 500 (som har HDMI anslutning).

0. Rekommenderar anslutning via kabel. Det hänger sig lättare via trådlöst... när man själv är riktigt långt hemifrån...

1. Fiber är absolut att föredra, normalt mindre problem än med ADSL. Fibern går normalt till en Router o grenad vidare med en datakabel som du proppar in i Slingboxen.

2. Från din Viasatbox går förmodligen en signal till TVn. På samma sätt skall det gå en signal från Viasatboxen till Slingboxen. Kanske har du två uttag på Viasatboxen? Annars så får du grena signalen på något sätt. Vi har en aktiv HDMI splitter som funkar bra. ( TVn behöver aldrig vara inkopplad)

3. Chromecast kan jag inte. Vi behöver inget mer för att se TV på Mobilen eller Paddan, via GSM eller Wifi. Vid installation så öppnar man ett konto som man sedan anropar oberoende av plattform. Här väljer man oxå boxtyp, fjärrkontroll etc.

Ja, vi har ju gamla grejer men skulle jag handla idag så underlättar det mycket om Slingboxen har en HDMI ingång. (Om Din Viasatbox bara har HDMI ut).

Nyhetsmorgon till frukost, hälsar Björn o Lena
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Slingboxen klarar alla former av signalkällor. Boxer funkar utmärkt bara du har ett uttag som ger en signal in till Slingboxen så är allt okay. Det funkar ju även med ett USB Minne som signalkälla, Hälsar vi från Grekland.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Många Tv operatörer har även Appar , har du t.ex. telia tv hemma kan du se tv med telia play i bilen. Vet ej hur det ör med boxer.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
EB44348B-07C6-43FA-9FD3-B63B2B2C2238.jpeg
Vi har ingen box utan antenn in i TVn och kortet i TVn, hur gör man då?

Nej, det funkar inte.
Även om du låter TVn stå på (dåligt alternativ) så får du problem med fjärrkontrollen.
Kanske fick du med en fristående box som du kan ha inkopplad när du är ute med husbilen?

Godmorgon från oss i Grekland. Solsken, varmt och ett gott liv med Nyhetsmorgon (via vår Slingbox hemma i Sverige)
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Vi har ingen box utan antenn in i TVn och kortet i TVn, hur gör man då?
Det finns en gammal modell av Slingbox med inbyggd TV-mottagare (Slingbox PRO-HD), då går det att köra husets kabeltv. Vi har en sådan som fungerar bra. Slingbox friskriver sig vad det gäller uppspelningsappen med risk för att den slutar vara bakåtkompatibel men än så länge funkar det bra.
Ett demo-ex hos Prolink , kanske även några hos Computersalg pris mellan 2-3000.-, ett klipp på blocket 1100.- Slingbox | Dalarna
 
Toppen