• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Intermittent fel laddningslampa i instrumentet

Haverdal-CN

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29884
Medlemskap
2023
Nu var det nya problem...tack vare alla fina hjälpare här på sidan så började jag med att betala in medlemsskapet precis :)
Vill inte gratissnylta på andras kunskaper :)

Vår Sunlight A72 från 2017 med nu ca 5300 mil på mätaren började häromdagen att då och då blinka i batterisymbolen i instrumenteringen.
Samtidigt klickar det till i den stora boxen som sitter under förarstolen, alltså den som sköter laddning och allt från 220v till 12v när man står kopplad (den heter för övrigt Schaudt Elektroblock EBL 119).
Detta fortsatte och det kommer som mest när man känner att man belastar motorn, tex uppförsbackar på motorväg.
Inte alls i någon större utsträckning när man kör typ 70-80-90 vägar och kör lite lugnt liksom. Och när man kör stadstrafik så händer det nästa hela tiden (dvs när motorns varvtal pendlar hela tiden mellan typ 900-2500 varv.
Frågan är då; är det så att generatorn håller på att ge upp och inte ger laddström när lampan tänds, och att "klickningarna" i boxen beror på att den känner av att den inte får laddström?
Är det inte så att en generator får jobba betydligt hårdare i en husbil, pga att den skall driva kylskåpet/frysen i princip alltid när man kör, plus att den skall ladda upp både bilbatteriet och bodelsbatteriet? Då kanske kolen är slut i generatorn efter dessa 5300 mil? Laddningsregulator eller relä som spökar?

Tacksam för all input. Rekommenderar Ni att man vänder sig till typ campingfirma, eller ren FIAT-ÅF? Kan ju tillägga att jag har importerat bilen från Tyskland och är väldigt osäker på hur de ser på garantiärende eftersom jag även har servat den själv. Kanske korkat, men vanlig service anser jag mig klara alldeles utmärkt, och rekommendationen med oljebyte efter 4800 mil känns ju tokig, jag har servat den 2 ggr vid 2500 och 4500 mil.

PS! Jag har läst felkoder på den men den visar inget, mer än en äldre "pending" code på P0089 "Fuel Pressure Regulator 1 Performance" och det känns ganska långt ifrån att ha med detta att göra, men vad vet jag som lekman. Släckte den koden och den har inte kommit tillbaka.
 

Haverdal-CN

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29884
Medlemskap
2023
Japp, bra ide. Jag pratade med Hedin bil i Halmstad och har fått en tid i nästa vecka. Han sa att han trodde på generator, laddningsregulator eller till och med batteriet i sig. Han sa att om en cell i batteriet var kass så kunde man få just detta meddelande.
 

Haverdal-CN

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29884
Medlemskap
2023
Spökerierna fortsätter. Laddningslampan lyser titt som tätt, men det är när man antingen kör med mycket växlande (typ stadstrafik) eller när man belastar motorn (uppförsbackar på motorväg typ). Det klickar i EBL (Schaudt EBL-119).
Kan det vara EBL:en som är kass och ger alla problem? Nån som har erfarenhet?
Skall till Hedin på genomgång på onsdag men börjar bli lite orolig om det är mer HB-orienterat fel än Ducato-orienterat så att säga.........
 

Haverdal-CN

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29884
Medlemskap
2023
Mer konkret fråga nu då. När laddlampan tänds och blinkar så klickar det inte i just EBL:en, har lokaliserat det till ett av två relä som sitter precis bakom EDL:n (se bild). Provade att byta båda, men ingen skillnad. Två verkstäder har mätt upp både generator och batterierna, allt är OK.
Blinkningarna kommer oftast omkring 1200-1300 varv, eller vid kraftigare belastning ute på motorväg/landsväg.
relä.jpg
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har inte koll på just din bil eller EBL men de reläer som klickar är troligen styrda av D+ från generatorn, de skall alltså dra när generatorn laddar. Tänds laddlampan så laddar inte generatorn, D+ faller och reläerna släpper därav klickandet.
Hälsningar
Peter
 

Haverdal-CN

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29884
Medlemskap
2023
Tack för svar :)

Skall kontrollera alla anslutningar nere vid geneartorn, samt jordkabel. Det sitter en jordfläta under golvet vid batteriet, menar Ni denna? Eller någon fläta i motorutrymmet?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Finns knappast nån D+ på moderna fordon, generatorn brukar vara styrd av motordatorn och bilinstrumentets laddningslampa styrs av bildatorn, elblocket/EBL simulerar signalen D+ för att få kylskåpet att gå över till 12 volt, kan vara nån anslutning till elblocket som spökar när motorn går , glapp på 12 V från motorn eller simuleringen D+ på EBL.

Edit: Men kolla alla anslutningar runt startbatteri, generator och övrigt runt motorn.
 
Senast ändrad:

Haverdal-CN

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29884
Medlemskap
2023
Hej, nu skall jag delge fortsättningen, och förhoppningsvis lösningen...
Efter att ha varit på Hedin Bil för att kontrollera ang en återkallning som rör ett EGR-rör (återkallning 6152), så får jag av dem besked att de aldrig sett ett så stort hål på det här röret som på min bil. Det var tydligen så illa så jag fick inte köra mer. Får tyvärr sedan olika verkstadstider som flyttas flera gånger, pga delar inte finns tillgängliga. Fick besked 2 ggr att "nu kommer delarna", men icke. Slutliga beskedet kom i torsdags då jag fick reda på att delarna skulle komma 15 juli, och att de hade bokat in min bil den 17 juli. Då skulle i princip hela sommaren vara förstörd för oss...jag frågade om det verkligen inte fanns någonstans i hela Sverige där man kunde hitta den här delen, men svaret var nej, det går inte, det måste komma från Italien och fabriken för att de skulle kunna åtgärda detta på garanti.
På 1 timme hittade jag motsvarande del hos Walters bildelar i Falkenberg, tagen från en Ducato 2019 som bara gått 170 mil. Har en mycket duktig mekaniker som jag brukar anlita, han hade som tur var möjlighet att hjälpa mig. Det visade sig vara ett stort jobb att komma åt avgaskylaren (som det var) och byta den. I samband med det bytet så upptäckte han att röret som gått sönder sannolikt gått emot en kabel till generatorn, och skalat av den helt och den var riktigt nära att brista. Det var också mycket damm och skit runt laddningsregulatorns "kolstift". Så efter fix av kabel, rengöring mm så var även elfelet helt borta! Nu fick jag bekosta detta själv, men bilen är OK och alla problem lösta.
Jag kommer försöka få delarna ut från Hedin på garanti, genom att lämna in de kassa delarna. Känns inte mer än rätt. Sen vad jag skall göra med dem, det får jag väl fundera på :)

Hittade ett bra klipp på Youtube om felet och återkallningen:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, en underlig policy, när garantibilar med Fiat Ducato som bas går sönder så finns det inte en chans att få fram delar på annat sätt än att Fiat Italien efter flera veckor eller t.o.m. månader skall vakna upp och särskilt nu i coronatider . Enkla standardgivare som kunden själv gick och köpte i en tillbehörsbutik på andra sidan gatan till verkstaden som inte kunde få fram delar m.m.
Jag förstår om det måste gå genom Fiat med garantier på nästan nya bilar som går sönder, men att behöva vänta på leverans från Italien på varenda fånig liten trasig del som borde finnas hemma hos Fiat Sverige som buffert så inte kunden, särskilt kanske med husbilar skall behöva vänta hela semestersäsongen på delar.
Fy sjutton så dåligt. Undrar om det beror på Fiat Italien eller om Fiat Sverige struntar i problemen tills garantierna är borta.
Synd att en tillverkare av bilar som man nästan kan säga att man är lite tvingad att handla av när det rör sig om husbilar av "normalsorlek" skall vara så nonchalanta mot sina kunder.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Hej, nu skall jag delge fortsättningen, och förhoppningsvis lösningen...
Efter att ha varit på Hedin Bil för att kontrollera ang en återkallning som rör ett EGR-rör (återkallning 6152), så får jag av dem besked att de aldrig sett ett så stort hål på det här röret som på min bil. Det var tydligen så illa så jag fick inte köra mer. Får tyvärr sedan olika verkstadstider som flyttas flera gånger, pga delar inte finns tillgängliga. Fick besked 2 ggr att "nu kommer delarna", men icke. Slutliga beskedet kom i torsdags då jag fick reda på att delarna skulle komma 15 juli, och att de hade bokat in min bil den 17 juli. Då skulle i princip hela sommaren vara förstörd för oss...jag frågade om det verkligen inte fanns någonstans i hela Sverige där man kunde hitta den här delen, men svaret var nej, det går inte, det måste komma från Italien och fabriken för att de skulle kunna åtgärda detta på garanti.
På 1 timme hittade jag motsvarande del hos Walters bildelar i Falkenberg, tagen från en Ducato 2019 som bara gått 170 mil. Har en mycket duktig mekaniker som jag brukar anlita, han hade som tur var möjlighet att hjälpa mig. Det visade sig vara ett stort jobb att komma åt avgaskylaren (som det var) och byta den. I samband med det bytet så upptäckte han att röret som gått sönder sannolikt gått emot en kabel till generatorn, och skalat av den helt och den var riktigt nära att brista. Det var också mycket damm och skit runt laddningsregulatorns "kolstift". Så efter fix av kabel, rengöring mm så var även elfelet helt borta! Nu fick jag bekosta detta själv, men bilen är OK och alla problem lösta.
Jag kommer försöka få delarna ut från Hedin på garanti, genom att lämna in de kassa delarna. Känns inte mer än rätt. Sen vad jag skall göra med dem, det får jag väl fundera på :)

Hittade ett bra klipp på Youtube om felet och återkallningen:
Jag har ett liknande problem med batterilampan. Den blinkar momentant. Stannade en gång när det blinkade och kontrollerade spänning på batterierna på bodelens display, 10 V på både bil och bodelsbatteri. Trotts låg spänning (enligt display) hade bilbatteriet full spänning mätt med multimeter. Motorn kickade igång som vanligt och det var bara att köra. Brandgula motorlampan lyser, batterilampan blinkar till lite då och då. Får tvärbromsa och får i fel växel så motorn hackar men stoppar inte, motorn går in i "felläge" och går i max 40 kmh. Stoppar på en parkeringsficka och när jag ska gasa händer inget, motorn går på tomgång. Stoppar motorn och startar igen och allt fungerar som det ska. Efter 40 mil börjar laddlampan att blinka igen.
När kamremmen byttes så fick meken rengöra generator och kompressor med Breakline för de var totalt nersmetade med olja som såg ut att sprayats under lång tid. Finns ingen förklaring var olja kommer ifrån. Kan det vara så att jag har något fel på EGR-ventilen som spyr ut olja eller avgaser? Ducato 2017 150hk 4.600 mil.
 

Bilagor

  • received_1495070893993513.jpeg
    received_1495070893993513.jpeg
    99,8 KB · Visningar: 31

Haverdal-CN

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29884
Medlemskap
2023
Hmmm, symptomen du beskriver är mycket lika mina problem...din generator ser onekligen geggig ut och det där måste ju kunna vålla problem. Det är ju inte säkert att din bil omfattas av återkallningen med det svaga EGR-rörs-fästet, men det är ju viktigt att kolla upp. I mitt fall hade röret helt gått av och delat på sig, det låg då emot en kabel från generatorn och denna var i princip helt avskalad och det var detta som gjorde mitt intermittenta fel med laddlampan. Att den bara gick på tomgång ibland, att motorlampan tändes etc var nog en kombination av aldrig bytt bränslefilter och detta med det dåliga EGR-röret som sannolikt orsakade "spel" i datorn från sensorer.

En fråga, lite utanför tråden, men du skriver 2017 års modell, 4600 mil och att du bytt kamrem. Låter tidigt för mig, vilket intervall är det på dessa bilar?
Min är också en 2017 som rullat 5700 nu.
 
Toppen