Haverdal-CN
FD HBK Medlem
Nu var det nya problem...tack vare alla fina hjälpare här på sidan så började jag med att betala in medlemsskapet precis
Vill inte gratissnylta på andras kunskaper
Vår Sunlight A72 från 2017 med nu ca 5300 mil på mätaren började häromdagen att då och då blinka i batterisymbolen i instrumenteringen.
Samtidigt klickar det till i den stora boxen som sitter under förarstolen, alltså den som sköter laddning och allt från 220v till 12v när man står kopplad (den heter för övrigt Schaudt Elektroblock EBL 119).
Detta fortsatte och det kommer som mest när man känner att man belastar motorn, tex uppförsbackar på motorväg.
Inte alls i någon större utsträckning när man kör typ 70-80-90 vägar och kör lite lugnt liksom. Och när man kör stadstrafik så händer det nästa hela tiden (dvs när motorns varvtal pendlar hela tiden mellan typ 900-2500 varv.
Frågan är då; är det så att generatorn håller på att ge upp och inte ger laddström när lampan tänds, och att "klickningarna" i boxen beror på att den känner av att den inte får laddström?
Är det inte så att en generator får jobba betydligt hårdare i en husbil, pga att den skall driva kylskåpet/frysen i princip alltid när man kör, plus att den skall ladda upp både bilbatteriet och bodelsbatteriet? Då kanske kolen är slut i generatorn efter dessa 5300 mil? Laddningsregulator eller relä som spökar?
Tacksam för all input. Rekommenderar Ni att man vänder sig till typ campingfirma, eller ren FIAT-ÅF? Kan ju tillägga att jag har importerat bilen från Tyskland och är väldigt osäker på hur de ser på garantiärende eftersom jag även har servat den själv. Kanske korkat, men vanlig service anser jag mig klara alldeles utmärkt, och rekommendationen med oljebyte efter 4800 mil känns ju tokig, jag har servat den 2 ggr vid 2500 och 4500 mil.
PS! Jag har läst felkoder på den men den visar inget, mer än en äldre "pending" code på P0089 "Fuel Pressure Regulator 1 Performance" och det känns ganska långt ifrån att ha med detta att göra, men vad vet jag som lekman. Släckte den koden och den har inte kommit tillbaka.
Vill inte gratissnylta på andras kunskaper
Vår Sunlight A72 från 2017 med nu ca 5300 mil på mätaren började häromdagen att då och då blinka i batterisymbolen i instrumenteringen.
Samtidigt klickar det till i den stora boxen som sitter under förarstolen, alltså den som sköter laddning och allt från 220v till 12v när man står kopplad (den heter för övrigt Schaudt Elektroblock EBL 119).
Detta fortsatte och det kommer som mest när man känner att man belastar motorn, tex uppförsbackar på motorväg.
Inte alls i någon större utsträckning när man kör typ 70-80-90 vägar och kör lite lugnt liksom. Och när man kör stadstrafik så händer det nästa hela tiden (dvs när motorns varvtal pendlar hela tiden mellan typ 900-2500 varv.
Frågan är då; är det så att generatorn håller på att ge upp och inte ger laddström när lampan tänds, och att "klickningarna" i boxen beror på att den känner av att den inte får laddström?
Är det inte så att en generator får jobba betydligt hårdare i en husbil, pga att den skall driva kylskåpet/frysen i princip alltid när man kör, plus att den skall ladda upp både bilbatteriet och bodelsbatteriet? Då kanske kolen är slut i generatorn efter dessa 5300 mil? Laddningsregulator eller relä som spökar?
Tacksam för all input. Rekommenderar Ni att man vänder sig till typ campingfirma, eller ren FIAT-ÅF? Kan ju tillägga att jag har importerat bilen från Tyskland och är väldigt osäker på hur de ser på garantiärende eftersom jag även har servat den själv. Kanske korkat, men vanlig service anser jag mig klara alldeles utmärkt, och rekommendationen med oljebyte efter 4800 mil känns ju tokig, jag har servat den 2 ggr vid 2500 och 4500 mil.
PS! Jag har läst felkoder på den men den visar inget, mer än en äldre "pending" code på P0089 "Fuel Pressure Regulator 1 Performance" och det känns ganska långt ifrån att ha med detta att göra, men vad vet jag som lekman. Släckte den koden och den har inte kommit tillbaka.