• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Intermittent elfel

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2025
På väg från hemstaden i Norrbotten till hemmet i Skåne tvärdog bilen strax norr om Söderhamn. All el totat utslaget. Heldött.
Efter lite rotande hittade jag en brunnen 30A huvudsäkring till laddningen av bodelsbatteriet (och bildelsbatteriet).
Satte i en ny säkring och kollade batterispänningarna. 10,2 volt i både bodels- och bildelsbatterierna. Det gick inte att dra igång motorn. Med hjälp av startkablar från bodelsbatteriet gick motorn i gång. Dock ingen laddning.
Vi körde vidare på batterispänningen men plötsligt började generatorn ladda igen bara för att en stund senare lägga av igen. En stund senare försvann laddning åter för att senare ladda igen. Så höll det på.
Jag fick tag i en bilelektriker som dessvärre inte hade tid att hjälpa oss. Han var dock till 90% säker på att det var generatorfel. (Inte heller FIAT i Gävle
hade tid att hjälpa oss förrän tidigast om en vecka. Efter att ha behövt uppsöka verkstäder i både Tyskland och Frankrike är denna "tjänstvillighet" värt ett eget kapitel) )
Väl hemkommen mätte jag upp laddningsspänningen med belastning efter
belastning inkopplad. Inget fel. Även med all belastning inkopplad samtidigt laddade generatorn fullt.
Vad sjutton hade hänt och vad är felet? Än så länge verkar allt fungera men jag förutsätter att felet återkommer (då det är som mest olämpligt).
Tillfällig kortslutning i någon cell?
Sune

Senast ändrad:

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Sv: Intermittent elfel

Ibland kan det bli så när kolen i generatorn börjar bli slitna. Då kan de ibland fastna så att de inte når ner till kollektorn och laddningen uteblir. Då kan en bank med hammare på generatorn hjälpa eller ett hopp i vägen så att kolet skakar loss och får kontakt igen.
Kolla generatorn hos en bilelektriker. Kolla även batterierna så att de inte tagit skada av urladdningen.
EssoJ

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Undrar varför säkringen hade gått.
Är den från bobatt. till ev. elblock?

Någon kabelanslutning kanske har skakat loss, och ev. kortsluter mot jord

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag fick laddningsfel, och till slut generatorhaveri på en av mina pb.
Diesel hade läckt ner i generatorn, det började med dålig laddning korta stunder, tillräckligt för att varningslampan skulle tändas men ändå 13,8V.

Till slut var stunderna den laddade väldigt få och kom sällan, blev generatorbyte för mej då.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Nu vet jag inte vilken Fiat du har, men jordfel har förekommit. Kolla jordkabel från batteriet (minuspolen) ned till närmaste chassikontakten. Ryck i den! Det har hjälpt några.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jordfeil var tidligere et kjent fenomen hos Fiat og kan forklare problemet.
Men også en hengende kullstift på sleperingen til rotoren i dynamoen kan gi slike utslag. På moderne dynamoer sitter disse stiftene i regulatoren som er bygget inne i dynamoen, en må da skifte regulatoren.

Skader på stator og diodebro fører i dag oftest til bytte av hele dynamoen, men disse er som oftest ikke intermittente.

En sikring ved bilbatteriet på kabelen til bodelen pleier på de fleste bilene å være større enn 30A, men uansett kan den gå om det er stor forskjell i spenningen på de to batteriene. Når elblokken får signal om at det finnes ladestrøm så kobles batteriene sammen og det går et strømras fra batteriet med høyest spenning til det med lavest.

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2025

Tack för ert engagemang.
Jo bilen är en Bürstner A530 -99 med en 2,8 idTD.
Det är inte lätt att söka ett fel som för tillfället inte finns. Just nu funkar allt perfekt.
Laddningsaggregatet som är säkrat med 30A ger vid anslutning till 230 Volt 10 A till bodelen och 2A till motorbatteriet. När generatorn laddar sker det lika till bägge batterierna.
Jordfel? Jag har tagit bort och putsat upp anläggningsytorna till jordningen.
Anslutningen till karossen var tämligen blank och borde ha varit OK. Anslutningen av kabeln till startmotorn var däremot i behov av en uppsnyggning även om jag sett värre som ändå funkat. Startströmmen gick ju för övrigt över men det är klart, 500 A startström tar sig ju över.
När vi försöker erinra oss om vad som skedde när säkringen gick var troligen att vi satte kupéfläkten på högsta för att därefter dra igång AC-n.
Nu funkar allt så vi rullar vidare och hoppas på att om felet återuppstår skall det ligga kvar så blir det lättare att analysera problemet.
Generatorn sitter ju inte så bra till på 2,8-an. Hissa bil,krypa, åla och vinkla armarna i nästan omöjliga positioner undviker jag gärna om det går.
Sune

Toppen