Brittmarie & Sune
HBK Medlem
På väg från hemstaden i Norrbotten till hemmet i Skåne tvärdog bilen strax norr om Söderhamn. All el totat utslaget. Heldött.
Efter lite rotande hittade jag en brunnen 30A huvudsäkring till laddningen av bodelsbatteriet (och bildelsbatteriet).
Satte i en ny säkring och kollade batterispänningarna. 10,2 volt i både bodels- och bildelsbatterierna. Det gick inte att dra igång motorn. Med hjälp av startkablar från bodelsbatteriet gick motorn i gång. Dock ingen laddning.
Vi körde vidare på batterispänningen men plötsligt började generatorn ladda igen bara för att en stund senare lägga av igen. En stund senare försvann laddning åter för att senare ladda igen. Så höll det på.
Jag fick tag i en bilelektriker som dessvärre inte hade tid att hjälpa oss. Han var dock till 90% säker på att det var generatorfel. (Inte heller FIAT i Gävle
hade tid att hjälpa oss förrän tidigast om en vecka. Efter att ha behövt uppsöka verkstäder i både Tyskland och Frankrike är denna "tjänstvillighet" värt ett eget kapitel) )
Väl hemkommen mätte jag upp laddningsspänningen med belastning efter
belastning inkopplad. Inget fel. Även med all belastning inkopplad samtidigt laddade generatorn fullt.
Vad sjutton hade hänt och vad är felet? Än så länge verkar allt fungera men jag förutsätter att felet återkommer (då det är som mest olämpligt).
Tillfällig kortslutning i någon cell?
Sune
Efter lite rotande hittade jag en brunnen 30A huvudsäkring till laddningen av bodelsbatteriet (och bildelsbatteriet).
Satte i en ny säkring och kollade batterispänningarna. 10,2 volt i både bodels- och bildelsbatterierna. Det gick inte att dra igång motorn. Med hjälp av startkablar från bodelsbatteriet gick motorn i gång. Dock ingen laddning.
Vi körde vidare på batterispänningen men plötsligt började generatorn ladda igen bara för att en stund senare lägga av igen. En stund senare försvann laddning åter för att senare ladda igen. Så höll det på.
Jag fick tag i en bilelektriker som dessvärre inte hade tid att hjälpa oss. Han var dock till 90% säker på att det var generatorfel. (Inte heller FIAT i Gävle
hade tid att hjälpa oss förrän tidigast om en vecka. Efter att ha behövt uppsöka verkstäder i både Tyskland och Frankrike är denna "tjänstvillighet" värt ett eget kapitel) )
Väl hemkommen mätte jag upp laddningsspänningen med belastning efter
belastning inkopplad. Inget fel. Även med all belastning inkopplad samtidigt laddade generatorn fullt.
Vad sjutton hade hänt och vad är felet? Än så länge verkar allt fungera men jag förutsätter att felet återkommer (då det är som mest olämpligt).
Tillfällig kortslutning i någon cell?
Sune
Senast ändrad: