• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

inte bälten till alla platser som finns i reg,handlingen

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Hej ville kolla lite med er om detta med att man får åka 5 passagerare i reg,handlingen.
Det finns bara bälten till 4 och det är i färdriktning,dom är märkta som sittplatser.
Men jag har en soffa som man tydligen får sitta 2 personer i utan märken och bälten.sussi
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: inte bälten till alla platser som finns i reg,handlingen

Är bilen reggad för 5 passagerare så får du ha det , ett tag så fick man ha obältade passagerare som satt på sidan i färdriktningen .

Dom så är dom ju oskyddade vid en ev. olycka men man åker ju inte ut för att krocka iofs .
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: inte bälten till alla platser som finns i reg,handlingen

Är bilen reggad för 5 passagerare så får du ha det , ett tag så fick man ha obältade passagerare som satt på sidan i färdriktningen .

Dom så är dom ju oskyddade vid en ev. olycka men man åker ju inte ut för att krocka iofs .

:confused: Får man inte ha passagerare som sitter på sidan i färdriktningen längre??? Det fanns en dispans tidigare, är den borta...?? Någon som vet?

Elisabeth
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: inte bälten till alla platser som finns i reg,handlingen

För min del är svaret väldigt enkelt.. Ingen åker obältad när jag är med! En husbil är inte det säkraste fordonet, men man ska i varje fall inte flyga ut genom rutan bara för att jag är tvingad att göra en panikinbromsning.
Förra sommaren skulle vår stora grabb "bara" gå o hämta lite dricka i kylen. Farten var bara 30km/h o en bil körde ut framför oss = jag panikbromsade. Grabben flög genom hela bilen. Resulterade som tur är bara i ömma revben och fina blåmärken. Efter den lärdomen är till o med han (14 år gammal) stenhård med alla ska vara bältade.

Vill inte tänka på vad som hänt om vi kört i 70-80km/h eller på motorväg.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: inte bälten till alla platser som finns i reg,handlingen

Det där med bälten och passagerare är ett litet aber.

Gällande lätta lastbilar (tot.vikt max 3500 kg) så finns inget krav gällande bilbälte för passagerare bak. OBS!!! Är bilen registreringsbesiktad med bälten bak SKALL de i första hand användas och sådeles också finnas vid kontrollbesiktning. Men har man reggat bilen med säten utan bälten är det ok.
Eftermonterar man bälten = ny regbesiktning.
(VVFS 2003:22)

Finns bälten SKALL de användas, annars 1500 kr i böter. Finns inga bälten alls....håll i er.....
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: inte bälten till alla platser som finns i reg,handlingen

Det här är minsann ganska förvirrande med bälten vs antal passagerare ! Min gamla fiat från 94a importerad 2006-08-02 Personbil klass II står i papperna antal sittplatser inkl förarplatsen 6 men finns bara 4 bältade platser är det allså ok att åka obältad bakåtsittande i dinetten då om dom andra bältade platserna är upptagna ? Har en totalvikt på 3100kg maxlast 690kg, Tycker ju mer jag läser reglerna ju osäkrare blir man !
mvh:liaking
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: inte bälten till alla platser som finns i reg,handlingen

Det här är minsann ganska förvirrande med bälten vs antal passagerare ! Min gamla fiat från 94a importerad 2006-08-02 Personbil klass II står i papperna antal sittplatser inkl förarplatsen 6 men finns bara 4 bältade platser är det allså ok att åka obältad bakåtsittande i dinetten då om dom andra bältade platserna är upptagna ? Har en totalvikt på 3100kg maxlast 690kg, Tycker ju mer jag läser reglerna ju osäkrare blir man !
mvh:liaking
Ja som jag förstått så får dom som åker med ryggen åt förarhytten (baklänges)
i dinetten åka obältade. Samt att alla ska sitta STILL på respektive platser när bilen är i rörelse tror jag är viktigt.
Vår bil är en Eura Mobil 665 sport -97.
MVH Gunilla
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: inte bälten till alla platser som finns i reg,handlingen

Ja som jag förstått så får dom som åker med ryggen åt förarhytten (baklänges)
i dinetten åka obältade. Samt att alla ska sitta STILL på respektive platser när bilen är i rörelse tror jag är viktigt.
Vår bil är en Eura Mobil 665 sport -97.
MVH Gunilla

Faktiskt så är det ännu märkligare: Endast de som sitter vända i färdriktningen behöver ha bälten, inte de som sitter bakvänt eller "sidledes".

Har aldrig förstått varför!
 
Toppen