• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Instrumentpanel Fiat Ducato

F

F.d. 54683

Guest
Får man be er erfarna om ett litet tips? Jag behöver byta säkring på mitt larm som lär sitta bakom instrumentpanelen ungefär framför vänster knä på förarplatssidan. Är det någon som vet hur man tar bort den panelen utan att orsaka skada?

F

F.d. 25855

Guest
Sv: Instrumentpanel Fiat Ducato

Är det inte den lilla luckan, ca 15 cm x 15 cm som sitter med 2 stjärnskruvar och 2 små hakar vid vänster knä? Skruva bort skruvarna och haka av luckan. Superlätt på min bil.

F

F.d. 54683

Guest

Tack, kanske är så enkelt. Som jag uppfattade larmtillverkaren per telefon så var det mer komplicerat, men du kanske har rätt. Det sitter någon slags mottagare för larmet vid vänsterknä och själva larmanordningen med trasig säkring borde sitta på andra sidan. Sedan återstår ju att se om det verkligen är säkringen.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Hej Piter!

Efter som du inte uppger vilken Ducato du har så utgår jag från att det är 07 eller nyare.
Då är det som sagt två skruvar för att nå alla säkringarna. Men där kommer du kanske inte åt larmets säkring/säkringar. Du kan då enkelt plocka bort hela panelen framför knäna.

Den sitter med 3-4 skruvar. På äldre lossar du dem med kryssmejseln och på nyare med Torx. Samtliga skruvar sitter i ovankant i sargen som går runt den lilla hyllan på vardera sidan om ratten. En skruv är satt i vänstra kanten på den lodräta delen.
Sedan är det ett clip som du bara får ta i lite för att få loss, det sitter längst till vänster.
I underkant är det tre stycken styrtappar som du måste haka i när den skall dit igen.

Hoppas du kan tyda något av mina rader :confused:

Toppen