• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Instrumentbräda

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Kul ide Alve!
De flesta bilars "instrumentbräda" är ju jättetråkig. I alla fall senare bilars.
Dvs de nyare än 25 år.
De allra nyaste med en stor bildskärm är jättetråkiga.....
Tänk om det var som i ett flygplan att man kunde byta instrument framifrån, plats för fler mätare och klockor,
lampor och strömbrytare.
Ja som det var förr.... MG och gamla bilar.
Idag går det inte ens att få in en Voltmeter, eller en temperaturmätare för avgas, olja. Eller en A-mätare för att se laddning.
Att sen försöka serva den instrumentbräda som finns, exvis byta lampor i DUCATON:s instrument, det går knappast utan att plocka isär hela bilen.

Men det är nog som Pålle och Jonas säger inte så bra om man vill kunna besikta bilen, att börja modifiera.

Jag har länge tänkt få in en knapp för att manövrera kylfläktarna, men det är svårt att få in en ny sladd ens.
Eller försöka få in en två moduleras bilradio, har en Volvoradio som är väldigt bra med trafik och News RDS.
Men det går inte .... trots att det är väldigt stort inne i Ducaton jämfört med en personbil.
För att inte tala om bättre högtalare....

Bilar verkar inte var gjorda för at bygga om....


Roysan
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Bilen är av 1989 års modell. Har svårt att förstå hur jag skall kunna få till en bräda som är mindre krocksäker än den befintliga. Då får jag nog svetsa en rostfri. Har modifierat den hit och dit tidigare utan att bilprovning reagerat. Har aldrig blivit helt nöjd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med den alder på bilen er det fritt frem, knappast noen besiktingsmann som kjenner til hvilke alternativer som fantes da bilen var ny. Og som du skriver det kan knapt bli dårligere krokksikkerhet enn det var orginalt.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja detta med symboler är rätt underligt.
Såg ett vägmärke, varningsmärke med något som se rut som ett ånglok med öppen förarplats.
Varning för ånglok??? Eller är det en museiejärnväg man varnar för? Vem vet idag vad en sådan sak betyder?
Större delen av bilförarna har aldrig sett ett ånglok.

I husbilens bodel finns en manöverpanel, en knapp visar något som liknar en gårdspump, en sån där med hävrm som man pumpar upp vatten ur brunnen med. Knappen i fråga startar vattenpumpen som är elektrisk.
Vem har sett en sådan pump och kan tolka vad figuren betyder???
Pensionärer kanske?

Figur 43 ser underlig ut, en bältad människa med en fotboll i knäet??? Figur 39 samma men röd och omönstrad fotboll.
Figur 36 ser ut som ett hänglås och en huggorm som verkar ha smitit ur sin med hänglås låsta låda.

Roysan
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Figur 43 ser underlig ut, en bältad människa med en fotboll i knäet??? Figur 39 samma men röd och omönstrad fotboll.
Figur 36 ser ut som ett hänglås och en huggorm som verkar ha smitit ur sin med hänglås låsta låda.
De som skriver/översätter manualer måste ju också ha något att göra...

Pålle
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Ja detta med symboler är rätt underligt.
Såg ett vägmärke, varningsmärke med något som se rut som ett ånglok med öppen förarplats.
Varning för ånglok??? Eller är det en museiejärnväg man varnar för? Vem vet idag vad en sådan sak betyder?
Större delen av bilförarna har aldrig sett ett ånglok.
Vägmärket du sett är kanske detta? 1632991328755.png Det är giltigt och finns med på Transportstyrelsens sida om vägmärken (varningsmärke A36). Det betyder "Varning för järnvägskorsning utan bommar".

kaktus
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jo Kaktus jag vet vad märket betyder, men vad jag mande är att yngre bilförare, som aldrig har set ett ånglok, måste ju läsa in vad de betyder, Annars kan hen inte tolka betydelsen. Och vad symboliserar den svarta pratbubblan i övre delen av skylten......
Kanske med viss fantasi förståss.....
Saken var lite ironiskt ment.

Annars lär de ha kul, de som skriver handböcker och utformar skyltar och manöverpaneler.
Jag kan se dem vrida sina händer och skratta ironiskt, när de har hittat på en symbol som de är ganska säkra på att ingen kan tolka....

Ja vi har ju då och då frågor här på forument av typen: "vad betyder symbolen på dennna knapp".
Att läsa användarhandboken finns förstås inte, då den är en av de saker som först försvinner.
Och att fråga säljaren är som att sticka tungan ut genom fönstret.

Roysan
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Vill ha kombinerad backkamera och GPS. Använder gratis GPS i mobilen nu, Tidigare hade jag en Tom-Tom som skickade mig hit o dit i Italien. Vid infällning i brädan bör man ha en den i en löstagbar del. (Tänker på ev. byten). Idéer välkomnas.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vill ha kombinerad backkamera och GPS. Använder gratis GPS i mobilen nu, Tidigare hade jag en Tom-Tom som skickade mig hit o dit i Italien. Vid infällning i brädan bör man ha en den i en löstagbar del. (Tänker på ev. byten). Idéer välkomnas.
Modigt Alve, att använda GPS bara när du backar, det blir tufft att backa långa sträckor...lol... (lite skoj så klart ; )))
 
Toppen