Sv: Instruktionsbok Fiat Ducato
Sten!
Jag tycker att 5-an som överväxel behövs för att man skall kunna köra lite tystare i 90 km/h när man är på slät väg. Så fort det blir motbacke och hastigheten närmar sig 80 så är det viktigt att växla ned. Kör man på 70-sträcka så får det bli 4:an. Alltså mår vi bäst på slät väg i hastigheten 85-95 enligt mätaren. Då är det riktigt tyst. Sedan är 1,9l motorn klen visavi 2,8l så det skall nog mycket till innan lilla motorn sliter sönder lådan. Med en 2,8 får man nog verkligen se upp. Därför har vi behållt drevningen.
För att motorn skall bli lite mer allert och då det inte går att chiptrimma en motor med mekanisk insprutning så har jag gjort följande; Kör alltid på Preem ACP diesel sedan i somras. Den lär vara bäst i Sverige även om den som all svensk diesel dras med sämre energiinnehåll än dieseln ute i Europa. Jag brukar också hälla i en flaska "Red Lin 85 plus" (finns på Mekonomen) var 4:e tankning, den smörjer spridare etc. Sedan har jag bytt luftfilter till ett i textil som släpper igenom luften mycket lättare. Detta sammantaget har gjort att bilen känns mycket piggare även om toppfarten fortfarande stannar vi 116 km/h (GPS) med medvind och i nerförsbacke.
Detta filter kostade 960 kr på Mekonomen och passar exakt i vanliga luftburken. Det är tvättbart (ett specialkit drygt 100kr) så man behöver aldrig byta det bara tvätta en gång per år. Se
Autoexperten - K&N Sportluftfilter . Eftersom vi nu skall byta bil till en ny med 3,0 motorn så kan jag sälja filtret som gått 250 mil, för 500 kr. Hälsningar Hasse