• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Instruktionsbok Ducato 2016

Rotegubben

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
20704
Medlemskap
2024
Har just köpt en husbil baserad på Ducato Maxi 2016. Instruktionsboken som låg med i dokumentationen stämmer inte med fordonet. Boken är tryckt sept -09 så det är ju inte så konstigt att den inte stämmer!
Har googlat men inte fått någon träff annat än på exakt samma bok som vi redan har. Enligt en gammal tråd här på forumet så skulle man kunna ladda ned en handbok vi MyCamper men hittat ingen nedladdningslänk där. Tråden var från 2016 så webben har väl byggts om sedan dess...

Någon som vet hur man får fatt på en bok för ens egen årgång eller per VIN-nummer. Borde väl gå att ladda ned någonstans ifrån!
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Genom att registrera sig på eLum här: kan man leta sig fram till instruktionsböcker.
Bifogar här boken för MY -15, borde stämma rätt väl även för MY -16.
/essge
 

Bilagor

  • 77_290_DUCATO_603.99.776_SV_01_05.15_L_LG.pdf
    20,7 MB · Visningar: 139

Rotegubben

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
20704
Medlemskap
2024
Tack essge så mycket för pdf-filen! Exakt vad jag sökte...

Har försökt söka via eLum men får bara upp en ruta att "det inte finns någon dokumentation för det uppgivna reg-/VIN-numret". Har försökt via två olika inloggningar för två olika fordon som jag har tillgång till, båda med samma resultat.

Genom din fil fick jag svar på en av mina funderingar: den nytillkomna funktionen på farthållar-spaken. Den andra frågan gällde det dubbla USB-uttaget bredvid 12V-uttaget och bredvid askkoppen fanns det inget svar på. Som det är nu så är strömmen alltid på både på USB-uttaget och 12V-uttaget. Jag hade hoppats hitta en "programmering" någonstans så att strömmen där stängs av när motorn stängs av. Vi har en GPS-kopplad till USB-uttaget som nu alltid förblir påslagen och drar ström från startbatteriet om man inte kommer ihåg att dra ur USB-sladden.
Är det månne någon som har hittat ett sätt att koppla USB-uttaget över tändningsnyckeln????
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Vår MY17 har USB som är kopplad över nyckeln. Däremot sitter ett extra USB som är kopplat via radion som går på bodelsbatteriet och det är strömsatt så fort vi tryckt på brytaren till radion.
 

Rotegubben

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
20704
Medlemskap
2024
USB kopplad över nyckeln tycker jag borde vara det normala. Men inte så i vår bil. Vi har alltid ström från både USB-uttaget och på 12V-uttaget på instrumentpanelen, även om vi stänger av strömmen till radion och alla övriga uttag i bodelen. Månne tidigare ägare har kopplat om elen av någon anledning!?!
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Är du säker på att tidigare ägare inte kopplat om det till att gå på bodelsbatteriet? Har sett att flera personer gjort det. Alternativet är att tidigare ägare varit lat o bara flyttat kabeln från tändningsstyrd säkring till konstant ströms säkring i säkringsboxen. Du får gräva dig bakåt i kabelhärvan o se vad du hittar alternativt dra ny kabel från bodelsbatteriet till de.
 
Toppen