• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Instegstrappan.

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025
Är det fler än jag som har upptäck att trappan är för vek? Infästningsjärn har gett med sig och påverkar bulten i golvet. Trappan känns gungig att gå i.

Bilagor

• DSC_0008.jpg
    DSC_0008.jpg
    2 MB · Visningar: 27
  • DSC_0013.jpg
    DSC_0013.jpg
    498,5 KB · Visningar: 25

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Sv: Instegstrappan.

Hej! Ja det var samma här, förstärkte med ett vinkeljärn o bultade även i hålet bredvid infästningshålet.

Hälsningar Sanddammaren

F

F.d. 29925

Guest

Den trappan bör absolut tas loss för att kontrolleras. Ser nästan ut som om själva godset här nötts bort. På ovansidan bör man under alla förhållanden ha en s.k. båtbricka. (en bricka med betydligt större ytterdiameter än "normala" brickor)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På enkelte biler bør en på oversiden av golvet legge en plate - selv båtbrikkene blir for små! Meget vanlig problem at treplater gir seg litt under den store belastningen fra innfestingen av trappen - en stålplate på oversiden løser det meste. Har og sett noen som ahr brukt noen galvaniserte omlag 10x10 cm brikker fra byggmarknad - er omtrent minimum størrelse når svekkelsen først er oppstått.

Som decker skriver trappen må tas ned og kontrolleres, mulig en må lage nye bulthål i golvet for reservefestet i trappen - og legge en stål eller aluplate på oversiden. Tar jeg ikke helt feil så er det en plastkasse som steg innenfor døren. Denne må monteres ut for å komme til oversiden av selve golvet.
Jeg tror golvplaten på innsiden er en marin plywood (brun eller svart) - da kan du benytte en stålplate som forsterkning, er det aluplate i golvet så må og forsterkningen lages i alu.

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025

Knut En plåt på insidan kan vara en bra lösning och också förstärka järnen på trappan.
Karossen är en Carthago från 2006 men även bulten i golvet hat gett med sig har jag upptäckt.
Nu blir det att montera ned trappan.

Jag skriver om detta för att uppmärksamma andra om problemet. Vi bor i bilen i sex månader i södra Europa på vintern så trappan blir använd.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg så i husbilsgarasjen ar det car en Carthago, så derfor tok jeg med begge alternativene når det gjelder material på oversiden av undre gulv. Det som skjer ved mye bruk er at platen på innsiden presses ned i isolasjonen slik at bulten blir litt slakk - neste som så skjer er at en har bevegelse i innfesingen på undersiden og kan få materialtretthet - ser på bildet en liten sprikke i stålet. Med en bedret stabilitet og flytting av bulthullet så en kan benytte det andre hullet i innfestingen skulle gi en varig løsning - om en også benytter dagens bulthull kan være en grei løsning på hullet som er i gulvet.

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025

Stativet till trappan har spruckit. Se vad det går att göra åt detta lagga eller ny trappa.

Bilagor

• HBK 1.jpg
    HBK 1.jpg
    568,1 KB · Visningar: 26
  • HBK 2.jpg
    HBK 2.jpg
    957 KB · Visningar: 25
F

F.d. 53358

Guest

Få tag i en smed som kan lägga på en förstärkningsplåt. Jag är själv smed och det är ett enkelt jobb, som inte tar mer än max 1 timma. Hos mig hade jobbet kostat 300 plus moms.
Trevlig sommar

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jepp, samma för mig. Nitarna till lederna har vikt sig i stålramen med resultatet att steget lutar neråt och sviktar rejält. Möjligen finns det en koppling till mina matvanor...

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025

Så dålig upp fästning vår var 2006. Jag lät den nya trappan vila på en 10 mm aluminium platta mot undergolvet. Använde två av befintliga hål borrade två nya för fast montering. Där fick trappan stadig anläggnings på hela ytan .

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Gammal tråd (höna), samma problem (kanske inte bäst soppa)! Skärpning trapptillverkare (inga namn). Vi har också fått "förstärka" vår lilla trappa 3 ggr, använt nya hål och bultar m.m. tills det blivit felfritt...hmmm...

Toppen