Rolf och Monica
HBK Medlem
Instegstrappan åker inte in automatiskt när jag startar bilen, men trappan fungerar med manuell knapparna, finns det någon säkring som styr detta ? Bilen är en pilote årsmodell 20
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej, Hade samma problem på vår Pilote, visade sig efter massa felsökningar att jag slagit av D+ på EBL.Instegstrappan åker inte in automatiskt när jag startar bilen, men trappan fungerar med manuell knapparna, finns det någon säkring som styr detta ? Bilen är en pilote årsmodell 20
Vissa har det inte. Enklast krypa under. Mitt i steg mekanismen är det en knapp med sladd (mickrobrytare)som känner av när den är inne. Den kan även vara kopplad till en summer som låter om den är ute när du startar motorn....Har alla bilar automatiskt ”indragning”?
Jag måste dra in mitt via knappen.
Glömt det flertalet gånger då inget indikerar att det är ute.
Jens
Har ni garanti kvar på bilen. Prata med säljaren eller verkstan om dom har någon innanInstegstrappan åker inte in automatiskt när jag startar bilen, men trappan fungerar med manuell knapparna, finns det någon säkring som styr detta ? Bilen är en pilote årsmodell 20
Hörde med en tekniker för ett tag sedan som förklarade att automatiken som styrde trappan tog ström från positionsljuset intill trappan. Detta var en vanlig lösning påstod han.Instegstrappan åker inte in automatiskt när jag startar bilen, men trappan fungerar med manuell knapparna, finns det någon säkring som styr detta ? Bilen är en pilote årsmodell 20
Det är nog så att det är en förstärkt D+ signal som hanterar indragetHörde
Hörde med en tekniker för ett tag sedan som förklarade att automatiken som styrde trappan tog ström från positionsljuset intill trappan. Detta var en vanlig lösning påstod han.
//Håkan
Enligt den tekniker jag pratade med var det inte en D+ signal, utan spänningen från positionsljuset drog ett relä som manövrerade steget.Det är nog så att det är en förstärkt D+ signal som hanterar indraget
Hej, nej inte indragning, men det brukar nog i alla fall "alltid" finnas någon original varning för trapp ute, från handbromslampan till egen varningslampa till summer. Det är nog rätt stor chans att det finns en trasig variant på din bil också.Har alla bilar automatiskt ”indragning”?
Jag måste dra in mitt via knappen.
Glömt det flertalet gånger då inget indikerar att det är ute.
Jens
Om bilen är utrustad med Drl Led så slocknar positionsljuset och steget slutar att fungeraEnligt den tekniker jag pratade med var det inte en D+ signal, utan spänningen från positionsljuset drog ett relä som manövrerade steget.
//Håkan
Hur stor ström drar ett litet relä? Skulle gissa på ca 10-20 mAOm bilen är utrustad med Drl Led så slocknar positionsljuset och steget slutar att fungera
/Nicklas