• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

installera larm

stefang

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
18173
Medlemskap
2024
Har köpt ny husbil. Inget larm installerat. Funderar på ett sms larm och hur det fungerar. Ska åka neråt i europa om ett par år så det måste fungera där oxså. Tips emottages tacksamt /Stefan
Ps Har husdjur i bilen ...
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: installera larm

Grattis till ny husbil!
Vi satte in Prosafe-larm och är väldigt nöjda med detta. Har skalskydd på när vi lägger oss och då är dörrar och luckor larmade och "hela bilen" då vi lämnar densamme.
Vi kan sköta allt från telefonen och datorn och kan därmed få status på t.ex. batterierna, hur kallt det är i bilen vid vinterförvaringen (har underhållsladdning). Kan också se var bilen står och kan få signal både på mail och som sms om någon flyttar den.
Sedan löser inte larmet alla problem som kan uppkomma, men skönt att ha men tänk vidare på vad som mer kan göras för att slippa (förhoppningsvis) påhälsning.
Finns f.ö. väldigt många trådar gällande larm
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: installera larm

Har också ProSafe larm från JR larm i Lindome troligen samma sort som ClasB
men man skall veta att varje larm kostar en markering och jag tror att 100 markeringar ingår i abonnemanget Som kostar det 600kr/år, om man behöver extra kostar det 250kr för 100 markeringar eller 450kr för 200 markeringar. När vi var i Spanien på vår första resa fick vi larm att bilen flyttade på sig och vi var flera km bort, då blev vi riktigt skärrad snabbt tillbaka till platsen där vi hade parkerat bilen. Som tur var det falsklarm men det tog tid innan pulsen var tillbaka till normalnivå. Annars har larmet fungerat bra.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: installera larm

Det går nog att stänga av detta om man t.ex. är utomlands och inte vill få indikation på detta (har jag för mig).
Ska också tänka på att fylla på kortet en gång om året. Men på sommaren går det inte många markeringar men på vintern går det några stycken då jag vill veta hur det laddat etc.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: installera larm

Hej!

Det är alltid lika intressant att läsa om larm och annan skyddsutrustning. De som skriver att de är väldigt nöjda refererar enbart till underhåll, men har ingen erfarenhet av ett försök eller fullbordat inbrott. Det påminner inte helt osökt om militärbefälet som fick frågan om varför vi ägnar så mycket tid på materielvård. ”Jo, vi har lite egen erfarenhet av krig, men tror att det är viktigt att sakerna fungerar om det värsta skulle hända”. Och som bevis anför att vårt skoputsande haft avskräckande verkan, för vi har inte haft krig på flera hundra år.

Vad jag försöker få fram att vi först måste tänka oss in olika situationer, innan vi väljer lösning, och (som vanligt) inte tvärt om. Annars är det som att s.k. ”spänna vagnen framför hästen”. De s.k. skalskydd är inte något skal som skyddar, utan indikatorer på att skalet mer eller mindre redan har penetrerats, och vi i bästa fall kan räcka lång näsa åt en inbrottstjuv till priset av en trasig dörr eller ett trasigt fönster. Det kan till och med vara bäst att lämna någon larmad dörr olåst på natten.

Utan att direkt saxa ur boken ”Husbil i Europa” så nämner Anders Witt bland många råd som exempel att vår bil skall bli sist eller inte alls vald (jmf. ”panelhöna”) av andra potentiella inbrottsobjekt genom att parkera rätt, sondera omgivningen och grannarna. En hundskål utanför avskräcker kanske inte, men det är svårt att smyga sig på en hund utan att den väcker husse.
//Conny
 

Bilagor

  • Häst.jpg
    Häst.jpg
    277,9 KB · Visningar: 5
Toppen