• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av WAECO COOLAIR CA-1000

P

Pilote84

Guest
Nu är det snart vår igen och vi tänkte förbereda husbilen KNAUS 630 Traveller 1993 med att installera vår nyinköpta begagnade AC. WAECO CoolAIR CA-1000.
Jag vill koppla det så att det går att använda vid färd på 12v. När jag står vid en camping eller ställplats med el så vill jag att den koppla över automatiskt till EL.
Har 2st Marinbatterier 12v 115AH TR550,760A (EN) , 550wh.
Power inverter har jag en PACO 12dc to AC 2000w.
Har provat att köra den i garaget och det fungerar felfritt på 12v batterierna.
Dock vill jag inte betala en förmögenhet genom att köpa Dometic DC kit för 21000kr så jag letar efter en switch.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes prioritets koblere, Conrad hadde slike sist jeg sjekket (noen år siden nå). 2 strøminnganger og en utgang. Finnes det spenning på pri1 inngangen så er det den som leverer, ellers så kobler pri2 inn.

Egentlig inneholder boksen ett 230V dobbeltvekslende rele som styres av pri1 inngangen :D.
 
F

Fd.47585

Guest
Förmodar utifrån typbeteckningen att den drar 1000watt. 1000 watt / 12 volt = 83,4 amp och du har en batteribank på 230 ah, dessa batterier (förutsätter att det är vanliga batterier) skall inte dras ut till mer än 50% så du har alltså 115 AH att jobba med, ac:n kan alltså gå lite drygt en timme så är batterierna nere på 50% och risk för att skadas om du kör vidare. Då har inte övriga förbrukare räknats med inte heller konvertens förluster. Så troligen ingen bra ide att köra den på 12 volt.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Vi använder Awimex autobox
autobox%20oppen.png
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
P

Pilote84

Guest
Är invertern en ren sinus? Då kommer det funka.
Om den är av typen modifierad eller fykantsvåg är risken stor att kompressorn så småningom brinner upp.
Tjena Bäckis. Tyvärr är den modifierad Sinus. Kollade också idag och fick det verifierat av lite olika firmor. Frågan är om det klarar sig att köpa en Inverter på 1000w ren sinus eller om jag måste gå upp till 1500w. STOR skillnad i pris.
Hittade på EBAY för ca 2500kr inkl frakt.
Någon som har en liggande och vill sälja så är jag intresserad.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Du bör ha en som på kort tid klarar ca 3,5x märkströmmen på kylaggregatet.
Mitt aggregat drar 1200w om jag kör fläkten på lågfart. Då bör man ha en inverter som tillfälligt klarar ca 4000W.
Jag testade med invertern jag hade i min servicebil (specad 2000W kontinuerligt och 2700W Max) och den orkade inte starta kompressorn.
Så jag kör med elverk istället.
 
P

Pilote84

Guest
Kina har ju varit bra att beställa ifrån förut. Idag får man ju massa tillägg och fraktkostnad från postnord. Någon annan som vet var man kan hitta ett till ett bra pris
 
Toppen