• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inställd resa

F

F.d. 50154

Guest
Sitter hemma och känner oss besvikna på att vår planerade resa till Kroatien om två veckor inte blir av. För ett par veckor sedan var vi på hemväg och skulle släppa ut en geting från bilen. Vi hissade ner rutan på förarsidan och när vi sedan skulle stänga så small det till i dörren. Efter det gick det inte att hissa upp fönstret.

Vi lämnade in bilen på auktoriserad märkesverkstad och har fått den tråkiga uppgiften att det måste beställas nya reservdelar (komplett fönsterhiss). Eftersom vår bil, en Adria Sonic 12, är helintegrerad måste fönsterhissen beställas från Adria istället för från Fiat. Preliminärt leveransdatum är 18/9. Vi har ringt runt till olika verkstäder runt om i landet men ingen kan hjälpa oss. Att behöva vänta ca 2 månader på reservdelar känns inte kul.

Någon som råkat ut för något liknande?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Inställd resa

Råkade ut för samma sak på Gotland...fixade det lokalt på Bilforum i Visby...med en bräda som höll upp fönstret....behöver ni inte veva ner rutan så gör en provisorisk lösning och dra till Kroatien. Gick på garantin...fönsterhissen är plastskit så man får passa sig att köra med nervevat fönster.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Inställd resa

Ja, fast på en personbil mitt i vintern.

Dom satte fast rutan i upphöjt läge sen var den så några månader innan styrboxen eller vad den nu var byttes.

Någon måste kunna sätta upp rutan provisoriskt så ni kommer iväg i alla fall.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Inställd resa

Jag tycker du ska kontakta fabriken och kolla om du inte kan få fönstret snabbare...

Får ni bara upp rutan passerar ni ju fabriken på vägen.


Company's identity card
Business name: Adria Mobil, d. o. o.
Registered office: Straška cesta 50, 8000 Novo mesto, Slovenija
Telephone: (07) 39 37 100
Fax: (07) 39 37 200
E-mail (general information): info@adria-mobil.com
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.833
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Inställd resa

Eller passera fabriken på nervägen och få hissen bytt där.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Inställd resa

Jag håller med ovanstående. Tillverkarna brukar vara väldigt hjälpsamma när kunden råkar ut för saker på en nästan ny bil & som i detta fall spolierar en planerad semesterresa med bilen. Jag har vid flera tillfällen kontaktat tillverkaren som Volvo, Electrolux & Honda direkt & fått hjälp. Jag tycker du skall kontakta Adria & höra om dom kan hjälpa dej med en snabbleverans eller byte om du kommer ner till dom. Jag tror nog att det löser sig på något av visen.

Bennie
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Inställd resa

Min frus syster och make råkade ut för samma sak med sin Sonic
dom tröttnade till slut och bytte bil i Uppsala till en Supreme.

/Pelle
 
F

F.d. 50154

Guest
Sv: Inställd resa

Tack för era snabba svar. Vi kollar med fabriken i morgon med hjälp av en arbetskamrat från Slovenien som kan språket.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Inställd resa

Inte skall ni väl behöva sitta hemma bara för en trasig fönsterhiss. Tryck upp rutan och kila fast den inne i dörren med en träbit och en tvättsvamp mellan, i stället för mekanismen, eller något liknande. Det är ju inte så ofta man måste öppna fönstret, så de få gångerna kan man ju kliva ur bilen.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53072

Guest
Sv: Inställd resa

Hela "paketet" fönster, hiss o dyl kommer från Dometic.

Kabe´s integrerade bilar har råkat ut för samma sak.
Kabe har kontaktat Dometic för åtgärdspaket.

Jag föreslår att du kontaktar Dometic direkt. Kundservice 031-734 1110.

Vi kanske syns i Kroatien, vi startar vår resa söderut den 4 september.
Ha en fin tur neråt!

Mvh
Janne W
Kabe Husbilsklubb
 
Senast redigerad av en moderator:

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
På vår Sonic -12 ramlade rutan ned helt plötsligt. Mycket vanligt på alla Kabe, Adria, tom. Concord som har helintegrerat chassi, upplyste verkstaden om. Hela rutan sitter bara uppe med ett litet plastklipps. tog 5 timmar att skruva isär dörren pilla med hiss-skenor vajrar och ett plastklipps och skruva tillbaka allt igen.
Måste vara nån med en dålig dag som kommit på denna lösning. Skammligt illa gjort
 

Mia & Johnny

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Västerås
HBK-Nr
24260
Medlemskap
2024
Sv: Inställd resa

Inte skall ni väl behöva sitta hemma bara för en trasig fönsterhiss. Tryck upp rutan och kila fast den inne i dörren med en träbit och en tvättsvamp mellan, i stället för mekanismen, eller något liknande. Det är ju inte så ofta man måste öppna fönstret, så de få gångerna kan man ju kliva ur bilen.

M.v.h. JANKRO.
Hur många var vi inte som åkte med en skruvmejsel i sidorutan på Amazonen på 70- talet
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Sitter hemma och känner oss besvikna på att vår planerade resa till Kroatien om två veckor inte blir av. För ett par veckor sedan var vi på hemväg och skulle släppa ut en geting från bilen. Vi hissade ner rutan på förarsidan och när vi sedan skulle stänga så small det till i dörren. Efter det gick det inte att hissa upp fönstret.

Vi lämnade in bilen på auktoriserad märkesverkstad och har fått den tråkiga uppgiften att det måste beställas nya reservdelar (komplett fönsterhiss). Eftersom vår bil, en Adria Sonic 12, är helintegrerad måste fönsterhissen beställas från Adria istället för från Fiat. Preliminärt leveransdatum är 18/9. Vi har ringt runt till olika verkstäder runt om i landet men ingen kan hjälpa oss. Att behöva vänta ca 2 månader på reservdelar känns inte kul.

Någon som råkat ut för något liknande?
Ja Concorde e de 5 månade o ej nu väntar ja på del lyset de va i april vet ej när ja får de tack hyssnan
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
På vår Sonic -12 ramlade rutan ned helt plötsligt. Mycket vanligt på alla Kabe, Adria, tom. Concord som har helintegrerat chassi, upplyste verkstaden om. Hela rutan sitter bara uppe med ett litet plastklipps. tog 5 timmar att skruva isär dörren pilla med hiss-skenor vajrar och ett plastklipps och skruva tillbaka allt igen.
Måste vara nån med en dålig dag som kommit på denna lösning. Skammligt illa gjort
Concorde har mig veterligen inga fönsterhissar, har skjutfönster.

Hejs
Claes 105
 
Toppen