• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inre styrled Golf IV

F

F.d. 5322

Guest
Någon som vet hur mycket jobb det är att byta vänster inre styrled på en Golf IV?
Känns som om jag bara kommer med mina Golfproblem till er. Man kanske skulle skaffa sig en Caddy? ;)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Inre styrled Golf IV

Det är inga problem , det enklaste är väl även att byta den yttre samtidigt och då är det ju enkelt att kolla så dom har samma längd men det bästa är väl att göra en hjulinställning också för däck är ju inte billiga .

Delar köper du givetvis från Tyskland ex. ebay.de SPURSTANGE LINKS KOMPLETT VW GOLF 4 IV 1J1 NEU TOP | eBay 150:- plus frakt eller från "våran" källa www.autoteile.cn

Klicka för större bild .

Bilagor

• vwgolf.jpg
    vwgolf.jpg
    444,8 KB · Visningar: 23
F

F.d. 5322

Guest

Behöver man plocka länkarmen för att komma åt?
Har för mig att man fick göra det på tidigare modeller.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Toe-in kan du kolla själv efteråt med hjälp av en träribba med två fyrtumsspik islagna så spetsarna pekar uppåt. Lägg detta don bakom hjulen och sätt maskeringsteip ovanför spetarna på däckets slitbana. Markera spetsarnas läge med en fin fiberpenna. Rulla bilen så teipen kommer fram på lagom höjd för spikspetsarna om du lägger donet framför hjulen. Läs av och begrunda och ev. åtgärda om Toe-in ej är ok. Blev detta begripligt?
Är man bara noggrann blir det tillräcklig precision!
// Göte J

F

F.d. 5322

Guest

Tack för det!
Ska förresten byta vänster hjullager också. Skulle ett dåligt lager kunna ge de felmeddelande som jag får angående ABS-fel? Tänkte bara om hjulet "vickar" lite för mycket så att givaren tappat signalen.
Och det "vickar" MYCKET!

Usch för nya bilar! Tänk vad lätt det var förr! :oops:

F

F.d. 5322

Guest

Toe-in kan du kolla själv efteråt med hjälp av en träribba med två fyrtumsspik islagna så spetsarna pekar uppåt. Lägg detta don bakom hjulen och sätt maskeringsteip ovanför spetarna på däckets slitbana. Markera spetsarnas läge med en fin fiberpenna. Rulla bilen så teipen kommer fram på lagom höjd för spikspetsarna om du lägger donet framför hjulen. Läs av och begrunda och ev. åtgärda om Toe-in ej är ok. Blev detta begripligt?
Är man bara noggrann blir det tillräcklig precision!
// Göte J

Minns jag rätt, ska det vara två mm?
Hjulvinklarna ändrade sig en hel del när en kompis bytte koppling för ett tag sen. Tycker det är lite märkligt att de gjorde det.

Toppen