• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inkoppling solpanel

Z

Zappa59

Guest
Har införskaffat och monterat en 85W solpanel och har några funderingar kring den elektriska inkopplingen.

Förutsättningar:
Batterier: 2x80Ah
Laddare: EBL99 med solaringång + extern laddar ingång.

Efter att läst det mesta ang. inkoppling så är jag inte så mycket klokare :)

Mina funderingar är:
1. Koppla in solregulatorn direkt på batteriet eller via nån av ingångarna på EBL ?
2. För- och nackdelar med respektive inkoppling ? (jag antar att det ändå funkar med vilket som)
3. Lastutgången på solregulatorn, vad ska jag ha den till?

Jag har denna regulator: Solara SR340CX Solar-Laddningsregulator SR 340 CX - 85133 - - Reimo med tillhörande display Solara Digital-Display - 85128 - - Reimo.

Jag har just nu kopplat in regulatorn direkt på batteriet och det fungerar så till vida att jag via displayen ser att det laddar men inte vad som förbrukas.

4. Kan jag på nåt sätt koppla så att jag får full nytta av displayen ? dvs se både in och ut från batteriet.

Från en husbilsnybörjare....

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inkoppling solpanel

Vi hade i och för sig inte samma laddare (Calira) men frågorna och funktionerna torde vara de samma. Vi kollade med laddartillverkaren - Calira. Enligt dem vinner man inget på att dra sladdarna via laddaren. Dom rekommenderade kortaste kabelväg - i vårt fall direkt från regulatorn till batteriet.

Om jag förstod det rätt var load-utgången till för eventuella applikationer som man vill köra direkt på solcellen utan att låta strömmen gå via batteriet. Vanligen inte så aktuellt på en husbil. Kan tänka mig att man kan använda den till en bevattningspump som bara ska gå när solen skiner eller nåt liknande.

Toppen