Z
Zappa59
Guest
Har införskaffat och monterat en 85W solpanel och har några funderingar kring den elektriska inkopplingen.
Förutsättningar:
Batterier: 2x80Ah
Laddare: EBL99 med solaringång + extern laddar ingång.
Efter att läst det mesta ang. inkoppling så är jag inte så mycket klokare
Mina funderingar är:
1. Koppla in solregulatorn direkt på batteriet eller via nån av ingångarna på EBL ?
2. För- och nackdelar med respektive inkoppling ? (jag antar att det ändå funkar med vilket som)
3. Lastutgången på solregulatorn, vad ska jag ha den till?
Jag har denna regulator: Solara SR340CX Solar-Laddningsregulator SR 340 CX - 85133 - - Reimo med tillhörande display Solara Digital-Display - 85128 - - Reimo.
Jag har just nu kopplat in regulatorn direkt på batteriet och det fungerar så till vida att jag via displayen ser att det laddar men inte vad som förbrukas.
4. Kan jag på nåt sätt koppla så att jag får full nytta av displayen ? dvs se både in och ut från batteriet.
Från en husbilsnybörjare....
Förutsättningar:
Batterier: 2x80Ah
Laddare: EBL99 med solaringång + extern laddar ingång.
Efter att läst det mesta ang. inkoppling så är jag inte så mycket klokare
Mina funderingar är:
1. Koppla in solregulatorn direkt på batteriet eller via nån av ingångarna på EBL ?
2. För- och nackdelar med respektive inkoppling ? (jag antar att det ändå funkar med vilket som)
3. Lastutgången på solregulatorn, vad ska jag ha den till?
Jag har denna regulator: Solara SR340CX Solar-Laddningsregulator SR 340 CX - 85133 - - Reimo med tillhörande display Solara Digital-Display - 85128 - - Reimo.
Jag har just nu kopplat in regulatorn direkt på batteriet och det fungerar så till vida att jag via displayen ser att det laddar men inte vad som förbrukas.
4. Kan jag på nåt sätt koppla så att jag får full nytta av displayen ? dvs se både in och ut från batteriet.
Från en husbilsnybörjare....