• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling solcellsregulator

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Bytte husbil i somras. Fick för mig att byta solcellsregulator från en Novostar PWM till en Victron MPPT, bl a för att höja effektiviteten och för att kunna se status på mobilen. När jag bytte upptäckte jag något jag tyckte såg märkligt ut. Kablarna till batteriet var ansluten med plus från [batteri plus] och minus till batteriet var ansluten till [Förbrukare minus]. Finns det en anledning att det var kopplat så? Fungerar det överhuvud taget att ha den varianten? Eller var det felkopplat?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det fungerar antagligen. Alla minus är hopkopplade med varandra och sedan med batteriet. Sitter det en shunt vid batteriet (strömmätning) så skall allt vara kopplat på den sidan av shunten som inte går till batteriet.

Om du vill koppla minus på Victron till minus på batteriet så se då upp med eventuell shunt. Kopplar du direkt på batteriet så ser du inte laddningsströmmen från solcellerna på den strömmätare som är kopplad till shunten. Regulatorns minus skall kopplas till andra änden av shunten.
Har du ingen shunt i minusledaren till batteriet spelar det ingen roll vilket minus du väljer. Men koppla till batteriets minus är alltid ok.

MVH
Hans
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Det fungerar antagligen. Alla minus är hopkopplade med varandra och sedan med batteriet. Sitter det en shunt vid batteriet (strömmätning) så skall allt vara kopplat på den sidan av shunten som inte går till batteriet.

Om du vill koppla minus på Victron till minus på batteriet så se då upp med eventuell shunt. Kopplar du direkt på batteriet så ser du inte laddningsströmmen från solcellerna på den strömmätare som är kopplad till shunten. Regulatorns minus skall kopplas till andra änden av shunten.
Har du ingen shunt i minusledaren till batteriet spelar det ingen roll vilket minus du väljer. Men koppla till batteriets minus är alltid ok.

MVH
Hans

TACK för svaret!
 
Toppen