• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av inverter

J

Jarn

Guest
Tänker köpa en inverter som ger 230 V och på 1000 W. Skall monteras c:a 20 cm från bodelsbatteriet.

Har två frågor som någon elkunnig kanske kan hjälpa mig med.

1. Vilken area behöver man ha på kablarna mellan batteri o inverter ?

2. Hur stor säkring behöver jag sätta på den kabeln?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inkoppling av inverter

Sikringen er det enkleste, 100 A gir maks 1200 W som burde stemme bra med maks korttidslast. Det pleier å følge med et passende kabelsett med invertere, men det trengs ganske grov kabel for 100A - det finnes en tabell i en gammel tråd.
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Inkoppling av inverter

Krävs en rejäl batteribank för att klara ett uttag av en ström på 83 A(1000 W).

Ett vanligt fritidsbatteri på 100 A klarar inte att leverera mer än ca 20 A utan att skadas i det långa loppet, större uttag kräver ett för strömmuttaget anpassat batteri, ex ett startbatteri.

Eftersom man kopplar direkt på batteriet så ser man inte inte hur mycket som förbrukas för stunden, en strömshunt och en volt-meter kan lösa det problemet.

Tyvärr är strömshuntar relativt dyra att köpa men det går utmärkt att tillverka en kabelshunt på egen hand.

914 mm längd av 16 mm2 kabel av koppar ger 1 milliohm, över den strömshunten mäter man då upp ett spänningsfall på 1 mV/A.
Kan med fördel ersätta den vanliga jordkabeln till batteriet. Glöm inte att förbrukarnas jord då skall kopplas på den bortre punkten sett från batteriet

www.Kjell.com har ett billigt digitalt panelinstrument som passar utmärkt till ovanstående hemgjorda shunt sök efter 48131.
Med mätområdet på 200 mV kan det användas upp till 200 A

/Bosse
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Inkoppling av inverter

Stort tack för svaren!

Bosse, nu gör du mig osäker om jag verkligen är på rätt spår.

Anledningen till mitt planerade inköp av en 1000W inverter är att min hustru absolut måste kunna använda en hårtork oavsett var vi står.

Hon har en hårfön på 700 W. Det blir väl då runt 58 A. Går det inte då att köra den i 5 min via invertern om mitt bodels batteri är på 85 A ?

Om inte detta funkar, vad är då alternativet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inkoppling av inverter

Det kan fungere, men det avhenger av hvilken type batteri som er i bodelen.
Fritidsbatteri vil bli ødelagt, enkelte gel også. Startbatteri vil helt sikkert tåle det hvis det får ny oppladning raskt.

For hårtørken så ville jeg anbefale et kraftverk, en får tåle bråket den korte tiden. Vi har selv en 1500 watt inverter, men med nesten 300 Ah batteri av AGM typen. Bruker det ikke med full belastning noen gang, men har kjørt brødmaskin på inverter under kjøring noen ganger.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Inkoppling av inverter

Varför krångla till det? Om det är en hårfön hon är beroende av så ge henne det :) Finns en 12V på Jula för 99:- http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=604072
Om den är bra eller inte vet inte jag, men det måste ju vara betydligt bättre än o krångla med invertrar och elverk o grejor...
Sedan finns det ju andra anledningar att ha inverter - men det var ju inte frågan här...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av inverter

Är det enbart för hårfönen så skulle jag nog testat och klippa kablaget till själva värmetrådarna och se om hon var nöjd med själva fläktfunktionen för man är ju för det mesta ute när det är varmt och då torkar ju håret rätt fort ändå .


På den husbilen vi köpte nu så satt det även en huvudbrytare för invertern för på min gamla så drog den ström även när den var avstängd .

Sitter det inte anpassad säkring i själva invertern eller vill du ha en ytterligare på kablaget ??
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Inkoppling av inverter

Hej. Jag har en 1000w inverter i den sitter det annpassad säkring, tror ej du behöver någon extra. Olle.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Inkoppling av inverter

De säkringar ni pratar om i invertern, är det inte säkringar på sekundärsidan? Det vill säga på 220V uttaget?

Det kan nog vara en fördel att ha en hängsäkring även på 12V-sidan. Det finns billiga sådana hos Biltema för glasrörsäkringar modell större.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Inkoppling av inverter

Nu blev jag osäker, var tvungen att gå ut och kolla. Sitter även en i framkant bredvid strömbrytaren den måste ju vara till 220.Olle.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Inkoppling av inverter

Hej Roland
När du köper en inverter så följer det med batterikablar i rätt area och någon avsäkring batteri inverter har aldrig jag upplevt att det behövs.kablarna är ju så korta ,för invertern monteras så nära batterierna som möjligt.Sedan år det ju 4 st 30 amps säkringar inuti ,(när någon av dessa går brukar hela apparaten vara förlorad.Sätt gärna en jordfelsbrytare på utgående 230 i stället så är säkerheten tryggad.Det brukar finnas fjärrstart till de större omformarna,annars går det lätt att dra en kabel från startknappen och sätta en brytare lite bekvämare om omformaren sitter knöligt till.
Mvh Bernt
 
Toppen