• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inkoppling av inverter

erik.94

HBK Intresserad
Kommun
Gotland
Hej!
Jag bygger van.
Jag kan bilel, men har ingen erfarenhet av 220v.
Därför vill jag läsa på och vill gärna lära mig, så jag kan designa mitt eget system. Innan inkoppling kommer jag att be elektriker se över allting.

Jag har köpt en Creabest 2000w inverter/charger, med automatisk växling mellan nätläge och inverterläge.
Enligt manualen är det bara att koppla in fas, neutral och skyddsjord i enheten, och detsamma från enheten och ut till vägguttag.
Efter mycket efterforskning har jag beslutat att jag vill ha en 2-polig rcbo innan invertern, som skydd vid eventuell dålig/farlig nätasnlutning. Men även en 2-polig rcbo efter invertern, för ökad säkerhet då jag inte helt litar på inverterns interna skydd, där det inte heller står om den inbyggda rcd är en 1-polig eller 2-polig.

Vad jag förstår så kanske det saknas en automatisk jordning av N, som ska ske när man kör på inverterdrift. Vissa pratar om ett jordningsrelä, andra verkar ha funktionen internt i enheten. Finns ingen information om detta alls i manualen, bara att koppla in enligt tillverkaren. De ger heller inga tydliga svar på den frågan. Är det någon som vet hur en inverter SKA kopplas in? Någon sakkunnig elektriker som har åsikter i övrigt om systemet?

Toppen