• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

inkoppling av elblock med 230 volt via så kallad chucko ?

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2026
Jag har funderat en tid på hur fas och nolla kommer rätt, har man chucko i bägge ändar så blir det förmodligen rätt, men om man har en förlängningssladd med vanlig stickpropp i ena änden så kan fas och nolla komma fel, tål våra elblock sådan felkoppling eller påfrestas blocket så det går sönder i förtid ?
Jag hoppas jag stavat chucko riktigt, annars rätta mig.

Jag tror du blandar ihop det.
Schuko är ett "vanligt" 230V-uttag som är vanligast i bl.a. Sverige. Se bilden (det vita uttaget).

I ett s.k. CEE-uttag (det blå 3-poliga) som vi har till husbilar och husvagnar kan man bestämma vad som ska vara fas, nolla (och skyddsjord), även om man inte kan vara säker på att det blir kopplat rätt i alla lägen.

EBL och annan utrustning i bilen ska tåla att fas och nolla kan kopplas på båda sätten.

Bilagor

• Screenshot_20251202_221948_Google.webp
    Screenshot_20251202_221948_Google.webp
    14,9 KB · Visningar: 3
  • Screenshot_20251202_223101_Google.webp
    Screenshot_20251202_223101_Google.webp
    18,9 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Det har ingen betydelse hur man kopplar fas/nolla som skrivs ovan, men jord måste kopplas rätt på båda uttagen mycket viktigt.
Läser en del utländska forum ,speciellt engelska forum är man livrädd för dom farliga eluttagen i EU, många har fasprovare med sig och kopplar inte in sig om det inte stämmer med vad dom tror är rätt.
Vilket alltså är en missuppfattning (,lite utviknig från tråden!)

Något som då oftast finns i campingfordon är att säkerhetsbrytare för 230V är dubbelbrytande. Eftersom fasen eller nollan kan vara i vilken som helst av de två ledarna så bryts båda om det händer något så man vet att fasen alltid blir bruten inne i bilen.
I en fast anläggning typ hemma med bestämda ledare för fasen så är det endast den som bryts... Typ när en propp går sönder.
Det går ev. att koppla en liten signallampa som tänds när fasen ligger där man vill ha den... Men det är ju inte hundra % helsäkert att den ändå hamnar rätt alla gånger.
Men som sagt det skall vara byggt så det gör det samma.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Jag har en victron multiplus och i victrons manual är man tydlig med att inte kasta om fas och nolla på inkommande, vilket är omöjligt att veta med en schuko-kontakt. Eller för den delar om de har kopplat CEE korrekt med fas och nolla. Det är så många multiplus i bilar och båtar och som skiftar fas och nolla varje dag utan problem så det gör säkert ingen skillnad. Dock har jag garanti kvar så jag följer manualen, jag kollar med en fasdetektor innan jag kopplar in schuko (och då kan jag även se om det finns PE och kan testa RCD på stolpen), och för den delen även CEE kontakter (ca 1 på 10 är felkopplade där vi har varit). Det tar max någon minut och så får jag koll på vad jag har för inkommande 230V.

Missuppfattning, nja. Så länge Engelsmännen håller sig på sin ö så fungerar deras utrustning. När dom kommer till fastlandet och skall ansluta sin UK-kontakt med en övergångskabel till ett schuko uttag så har jag lite förståelse för att dom vill veta om fasen är rätt. Då dom alltid har en säkring i sin UK-kontakt. Men det har egentligen ingen betydelse då i elcentralen så är där alltid en säkring på matande fas.

Trådskaparen är orolig för sitt elblock, men elcentralen, värmepannan och AC:n o.s.v. vill dom också ha fasen rätt? Nä det har ingen betydelse.

Man kan oroa sig för mycket. Hur många av er är oroliga för detta, visst verkar killen trovärdig. Och han har ju fått 85 tummen upp.

Jag har en victron multiplus och i victrons manual är man tydlig med att inte kasta om fas och nolla på inkommande, vilket är omöjligt att veta med en schuko-kontakt. Eller för den delar om de har kopplat CEE korrekt med fas och nolla. Det är så många multiplus i bilar och båtar och som skiftar fas och nolla varje dag utan problem så det gör säkert ingen skillnad. Dock har jag garanti kvar så jag följer manualen, jag kollar med en fasdetektor innan jag kopplar in schuko (och då kan jag även se om det finns PE och kan testa RCD på stolpen), och för den delen även CEE kontakter (ca 1 på 10 är felkopplade där vi har varit). Det tar max någon minut och så får jag koll på vad jag har för inkommande 230V.
Vet ej, men funderar på om det kan vara en säkerhet som de inte orkar att förklara helt med att de inte vill att fas och nolla skall skifta mellan kablarna i anläggningen vid omslag mellan 230V utifrån och när invertern tar över just för om den kanske hoppar in som reserv till en fast anläggning om strömmen försvinner från leverantören.
Om då det som skall försörjas med inverter'n inte har dubbelbrytande säkerhetsbrytare och om "proppen" sedan går i den anläggningen så kanske nollan ligger på den kabeln och fasen på ledningen som inte bryts, vilket inte är bra om någon börjar pilla med någon pryl för att proppen gått sönder.... Kanske så?

M.v.h. JANKRO.

I Storbritannien har stickpropparna inbyggda säkringar på den ledare som de benämner som "live" och strömbrytarna ligger också alltid på denna ledare. Så för att säkerställa att en apparat är strömlös med avslagen brytare måste stickproppen sitta rätt, annars bryts återledaren.
Troligen är detta helt oviktigt i husbilar som är byggda enligt Europeisk standard och har säkerhetsbrytning på båda ledarna som @JANKRO redan skrivit.
Men Ö-drift börjar ju bli populärt här hemma också så vi kanske måsre anpassa oss

Hälsningar
Peter

Tillbaka
Toppen