• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inkoppling av batteritankmätare BM-1

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.577
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2026
Sv: Inkoppling av batteritankmätare BM-1

Hej Peter!

Hur många minusledare har du på batteriets polsko i nuläget?
Det blir ju inte fler av shunten utan de ska bara flyttas till innan shunten.
Så ena sidan av shunten skall endast ha en minusledning och det är den som går till batteriet. Sedan kan det finnas hur många minus jordar som helst till chassiet men all ström
som lämnar eller kommer till batteriet kommer att passera shunten.
 
Sv: Inkoppling av batteritankmätare BM-1

Jag har några apparater som skall kopplas in. Kylskåp kompressordrivet, liten kompressordriven frys. Truma dieselvärmare, solceller. Men kan jag gjorda dessa i chassiet?
Ha det
 
Sv: Inkoppling av batteritankmätare BM-1

Vill du slippa bekymmer så dra fram både + o - och använd inte chassiet.
Annars fungerar det med chassiet men det blir ofta spänningsfall efter ett tag och svårt att felsöka.
 
Sv: Inkoppling av batteritankmätare BM-1

Jag har några apparater som skall kopplas in. Kylskåp kompressordrivet, liten kompressordriven frys. Truma dieselvärmare, solceller. Men kan jag gjorda dessa i chassiet?
Ha det

Det är inte jord, även om det kallas så, man använder ofta karossen som åter (-) ledare. Finns en massa argument för o emot, men säkrast är att dra 2-ledare med +/- ända fram till förbrukaren (blir dyrare tråd, så därför används det inte alltid).

Får du spänningsfall (olika orsaker) i återledaren så minskar spänningen för apparaten 0 risk för funktionsfel, en ledare har mindre risk för detta än att vara beroende av kontakt i ihopskruvningar i plåten osv.
 
Sv: Inkoppling av batteritankmätare BM-1

Jo det är lämpligt att förbinda - med chassie men det gör man före shunten och inte vid - pol på batteri.
 
Sv: Inkoppling av batteritankmätare BM-1

Skall batteriet inte jordas?
Ha det


Nej precis minus på batteriet skall dras till shunten. Hur du gör på andra sidan shunten spelar mindre roll. Har du bra jordpunkt i karossen är det inga problem med spänningsfall.


När jag skriver jord avses minus. Ordet skyddsjord är någe helt annat, så det är ok att säga jord när man avser minus.
 
Sv: Inkoppling av batteritankmätare BM-1

Har funderingar på att köpa en likadan, men fungerar den med Gelbatteri?
Om man läser instruktionsboken så står det blybatteri på flera ställen.
 
Sv: Inkoppling av batteritankmätare BM-1

Så här gjorde jag med Biltemas kopplingsplint som nämns ovan

Skulle nog vilja påstå att detta ser inte förtroendegivande ut som montaget ser ut. Men ok du har naturligtvis skyddet för skenorna av när du fotade, eller?? Det är förenat med stor brandfara vid kortslutning och här kan det lätt bli så.
//Tommy
 
Sv: Inkoppling av batteritankmätare BM-1

Skulle nog vilja påstå att detta ser inte förtroendegivande ut som montaget ser ut. Men ok du har naturligtvis skyddet för skenorna av när du fotade, eller?? Det är förenat med stor brandfara vid kortslutning och här kan det lätt bli så.
//Tommy
---------------------------------------------------------------------
Det är jord/minuskablarna, samma som hela övriga bilkarossen.

M.v.h. JANKRO.
 
Sv: Inkoppling av batteritankmätare BM-1

Skulle nog vilja påstå att detta ser inte förtroendegivande ut som montaget ser ut. Men ok du har naturligtvis skyddet för skenorna av när du fotade, eller?? Det är förenat med stor brandfara vid kortslutning och här kan det lätt bli så.
//Tommy


Lite trassligt men inte kan det väl bli kortslutning så lätt?
Det är ju bara minus på plinten?! Hela karossen har ju samma potential.
 
Tillbaka
Toppen