• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Inkörning

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
94
Kommun
Hudiksvall
Vi köpte en helt ny Ducato 2022 i September. På något forum läste jag att den går på en inkörningsmap i x antal mil. Och därför skulle man inte installera en trimbox innan inkörningen var klar. Vet någon hur många? Enligt forumet berodde längden på körsätt, vilket sätt ger kortast inkörning, en mer aggressiv körning eller lugn körning?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.291
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi köpte en helt ny Ducato 2022 i September. På något forum läste jag att den går på en inkörningsmap i x antal mil. Och därför skulle man inte installera en trimbox innan inkörningen var klar. Vet någon hur många? Enligt forumet berodde längden på körsätt, vilket sätt ger kortast inkörning, en mer aggressiv körning eller lugn körning?
Jag hade hellre mapat bilen än sätta in trimbox. Gör du detta så försvinner dock inkörningsläget men vad jag har förstått så ska det märkas ganska tydligt på bränsleförbrukningen. En aggressivare körstil bör påskynda inkörningsprocessen, sedan om det är bättre för bilen är en annan sak. Enklast är kanske att kolla med Fiat hur länge det brukar hålla på.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Hittade detta i allt om husbil.

En annan sak som kan vara bra att känna till är att Fiat har ett automatiskt inkörningsprogram till sina motorer. Det betyder att motorn kan kännas lite trött och/eller dra mer diesel än förväntat. Det kan ta 500 mil innan inkörningsprogrammet gått färdigt, beroende på körstil. Detta är också en god anledning att inte köpa trimbox när bilen är helt ny.
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
94
Kommun
Hudiksvall
Ja, det var nog det jag har läst. Men det är texten "Det kan ta 500 mil innan inkörningsprogrammet gått färdigt, beroende på körstil" jag funderar på. "Det kan" vad innebär det? Är det klart vid 500 mil? "Beroende på körstil" vilken körstil då?
 
Toppen