• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inget vatten

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Vi har en Thetford toa och har bytt magnetventilen, då toan spolade när jag öppnade kranen i pentryt. Allt blev bra efter bytet. Men så, efter att ha tappat vatten några gånger upphörde allt att fungera.
Pumpen startar när jag öppnar någon av kranarna, men inget vatten kommer vare sig i toan, pentryt eller tvättstället. Har kopplat loss tilloppsslangen och tryckt med en cykelpump. Då kommer luft och lite vatten ur kranarna. Har provkört pumpen utanför systemet, den funkar perfekt.
Har även monterat tillbaks den gamla magnetventilen, men inget vatten kommer då heller. Vad kan ha inträffat?
Vi är nya medlemmar och tycker att forumet är en outsinlig källa av andras erfarenheter, bara att ösa ur och lära sig.
Hälsningar Eva & Beppe
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.598
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Inget vatten

Hejsan, kanske lite beroende av var du kopplade itur slangen när du provade med cykelpumpen. Men pumpar som startar med brytare vid kranarna ger inte så mycket tryck om något håller emot. Det man först kommer att tänka på är att du borde ha en backventil någonstans efter pumpen, som hindrar vattnet att rinna tillbaka ut ur slangarna. Den kan kärva så pumpen inte orkar att pumpa genom den.
Kanske trycket i cykelpumpen orkade öppna den lite men inte vattenpumpen.
Den brukar bara sitta på slangen någonstans för det mesta tillverkad av plast. Värt att kolla.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Ligger toan först av tappställena efter pumpen ? I så fall kanske du fått ett veck på slangen som toaslangen kommer från (kanske med en T-koppling) när du böt magnetventil, så vecket hindrar flödet till alla kranar.
 
Senast ändrad:
Toppen