• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inget vatten i köket

klaseck

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
32244
Medlemskap
2024
Hej! Efter vinterförvaring med tömning av vattensystemet får jag inte fart på vattnet till köket i min Pilote husbil. Det funkar fint i handfatet på toaletten och i duschen. Vid första försöket att dra igång systemet spottade det lite vatten i kökskranen. Upptäckte då att locket till vattenfiltret hade spruckit, så nu är nytt filter installerat. När jag öppnar kökskranen hör jag att det klickar till vid pumpen, men den drar inte igång. På toa och dusch: inga problem.

Jag har provat att suga med munnen, men det är tvärstopp trots öppen kran. Det går inte heller att hälla in vatten i kökskranen. Vad sjutton ska jag göra mer än att lämna på service?
 

soren.ericsson

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Vara
HBK-Nr
20835
Medlemskap
2024
Hej! Efter vinterförvaring med tömning av vattensystemet får jag inte fart på vattnet till köket i min Pilote husbil. Det funkar fint i handfatet på toaletten och i duschen. Vid första försöket att dra igång systemet spottade det lite vatten i kökskranen. Upptäckte då att locket till vattenfiltret hade spruckit, så nu är nytt filter installerat. När jag öppnar kökskranen hör jag att det klickar till vid pumpen, men den drar inte igång. På toa och dusch: inga problem.

Jag har provat att suga med munnen, men det är tvärstopp trots öppen kran. Det går inte heller att hälla in vatten i kökskranen. Vad sjutton ska jag göra mer än att lämna på service?
Har du skruvat bort filtret på köksröret kan vara stopp där fullt med skräp
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Om det kommer vatten i toa och dusch och du öppnar kökskranen så brukar det om pumpen går komma vatten i kranen .
Försök att tömma systemet och blås med en typ ballong i kranen.
 

klaseck

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
32244
Medlemskap
2024
Tack för tipsen, men jag hittar ingen mikrobrytare på blandaren. Inga kablar går in i den vad jag kan se. (Men hur går signalen då till pumpen?)

Hittar heller inget filter på köksröret, bara det jag nyss bytte som sitter bredvid pumpen. När jag testade nyss gick pumpen några sekunder, men stannade sedan. Fortfarande funkar vattnet på toa och i duschen.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Troligen har du ett tryck reglerande system, och då startar stannar pumpen beroende på trycket i slangarna (vattnet).... Stäng av pumpen och ta bort kanten, slå på strömmen och se om du får vatten ur slangen till kökskranen.... Glöm inte att sätta slangen i en spann så du slipper torka hela golvet sen.
Kommer det vatten så är nog kranen sönder eller totalt stopp i kranen. Byt kran eller om det går rensa kranen ifrån smutset.... Lycka till
 

klaseck

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
32244
Medlemskap
2024
Troligen har du ett tryck reglerande system, och då startar stannar pumpen beroende på trycket i slangarna (vattnet).... Stäng av pumpen och ta bort kanten, slå på strömmen och se om du får vatten ur slangen till kökskranen.... Glöm inte att sätta slangen i en spann så du slipper torka hela golvet sen.
Kommer det vatten så är nog kranen sönder eller totalt stopp i kranen. Byt kran eller om det går rensa kranen ifrån smutset.... Lycka till
Tack, men vad menar du med "ta bort kanten"?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack för tipsen, men jag hittar ingen mikrobrytare på blandaren. Inga kablar går in i den vad jag kan se. (Men hur går signalen då till pumpen?)

Hittar heller inget filter på köksröret, bara det jag nyss bytte som sitter bredvid pumpen. När jag testade nyss gick pumpen några sekunder, men stannade sedan. Fortfarande funkar vattnet på toa och i duschen.
Du har garanterat tryckpump, som det står skrivet tidigare så är det nog stopp i kranen, låt kranen till vasken stå öppen och öppna sedan en av de kranar som fungerar. Kommer det inget vatten ur kranen vid vasken så är det garanterat stopp där. Skruva ur strilsamlaren och se om det kommer vatten då. Gör det inte det så är troligtvis kranen sönder.

Måste fråga, under vinterförvaringen, var kranen öppen då? Var den inte det så är det troligen det som orsakar felet, kan gå att få igång om du skiljer kranen, som för att byta packning i en vanlig hemkran. Kranarna ska alltid stå öppna om du avser att stå längre tid utan att använda bilen.
 
Toppen