• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Inget varmvatten

JohandAga

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
43171
Medlemskap
2027
Godkväll

Vi har ett varm vatten problem, så skulle behöva lite expertishjälp.
Vi står på en ställplats i Åre och plötsligt så slutar varmvattensystemet att funka. Kallvatten kommer till kranarna, men inte i köket samt ej varmvattnet alls någonstans(kommer inge vatten alls, när kranen dras till varmvattnet) . Vi har Landström och och bra värme i bilen.
Vi har en Hymer B 708 PL.
Kan Alde 3020 ha något med detta att göra? Det är ju väldigt kallt här nu, -21. Men bör ju inte ha någon påverkan på detta.

Tack för all hjälp.

Godkväll

Vi har ett varm vatten problem, så skulle behöva lite expertishjälp.
Vi står på en ställplats i Åre och plötsligt så slutar varmvattensystemet att funka. Kallvatten kommer till kranarna, men inte i köket samt ej varmvattnet alls någonstans(kommer inge vatten alls, när kranen dras till varmvattnet) . Vi har Landström och och bra värme i bilen.
Vi har en Hymer B 708 PL.
Kan Alde 3020 ha något med detta att göra? Det är ju väldigt kallt här nu, -21. Men bör ju inte ha någon påverkan på detta.

Tack för all hjälp.
Hej
Det är Aldepannan som styr ditt varmvatten, kanske har någon i husbilen kommit åt varmvattensymbolen på Aldepanelen ?
När du öppnar kökskranen, går vattenpumpen då ?
Om inte, så är det förmodligen microbrytaren i kökskranen som har lagt av.
Kolla ner under soffan där pannan är, så att du inte har något läckage. Kan ju i värsta fall vara en frostplugg i någon slang. Även om jag aldrig har varit med om det, efter 10 år med Hymer.

Mvh Per

Hej
Det är Aldepannan som styr ditt varmvatten, kanske har någon i husbilen kommit åt varmvattensymbolen på Aldepanelen ?
När du öppnar kökskranen, går vattenpumpen då ?
Om inte, så är det förmodligen microbrytaren i kökskranen som har lagt av.
Kolla ner under soffan där pannan är, så att du inte har något läckage. Kan ju i värsta fall vara en frostplugg i någon slang. Även om jag aldrig har varit med om det, efter 10 år med Hymer.

Mvh Per
Hej Per

Efter mycket testande och smygande överallt. Så fick vi igång det med en norsk reset av ALDE pannan. Jag ”tror” att den gick för fullt för länge. Kört med 3kW och Gas för o få upp värmen. Så pannan va väldigt varm, kan den varit överhettad ? Jag ser ingen annan alternativ. Men ingen varning på panelen… så också konstigt.

Men tusen tack för olika idéer.

Hej Per

Efter mycket testande och smygande överallt. Så fick vi igång det med en norsk reset av ALDE pannan. Jag ”tror” att den gick för fullt för länge. Kört med 3kW och Gas för o få upp värmen. Så pannan va väldigt varm, kan den varit överhettad ? Jag ser ingen annan alternativ. Men ingen varning på panelen… så också konstigt.

Men tusen tack för olika idéer.
Hur gick det med kökskranen ?

Men varför e kallvattnet på kökskranen kopplat på varma sidan?

Det beror med all säkerhet att någon har kopplat fel . Antingen från fabrik eller så har någon varit där och pillat vilket man för det mesta måste göra om man ska reparera eller byta microbrytaren i blandaren. Anslutningarna till blandaren ser likadana ut på varm resp. kallvattensidan så det är lätt att förväxla dem.

Mvh / Roland

Tillbaka
Toppen