• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen rolig fråga...

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..

Vad finns för medel/kemikalier som löser upp fekalier i toa-tanken så det blir ngt lättare (trevligare) vid tömning.
Tacksam för tips..

Libom
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen rolig fråga...

De fleste kjemikaliene er laget for å fjerne eller endre lukten fra toa, de fleste ved å drepe de bakterier som normalt sørger for oppløsing og nedbryting av innholdet i toan. Andre prøver å overdøve lukten med en sterkere lukt.
Har observert at med SOG og uten tilsettning av kjemikalier så køses det meste opp til en brun suppe i løpet av et døgn - når en bruker et papir som ikke inneholder for mye lim og returfibrer.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Ingen rolig fråga...

Tyvärr Wolw66..
Pappret har vi inga problem med, det är de mer fasta "produkterna" som vi vill ha upplösta..
Tack ändå ..
Libom
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ingen rolig fråga...

Vi har 2 olika sorters kem till toan den ena ligger i en liten foliepåse och ser ut som maskindiskmeden och den är totalt kass för det luktar direkt från toan med den i så dessa tabletterna skall vi kasta ..

Sen har vi "the påsar" Thetford aqua kem och dom är jättebra .

http://campingtillbehör.se/kemtoamedel.asp

Vill du blanda upp det så skaka på skiten innan tömmningen en får inte va så "blödig" ;) :) .


Något som jag däremot lagt märke till är att en hel del inte har tryckt in luftningsknappen på toacassetten när man tömmer ut innehållet så det inte kommer in luft i byttan och så att tömmningen går fortare och mindre skvalpande .
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Ingen rolig fråga...

Bengt-Åke Linder..

Tack för bra tips men som Knut tidigare skrivit är toa-kemikalierna kanske mest till för få bort lukten.. vilket de oftast lyckas med, Tyvärr verkar det så att de även tar bort de bakterier som på ett naturligt sätt skulle lösa upp de mer fasta produkterna..
Jappe diktade ngt fyndigt för en tid sen om såpa.. ngn som provat..?
Skakningen var ett tips Bengt-Åke det kan ju fungera i nödfall även om man kanske är lite blödig.. det går ju att blunda också..
Tack så länge alla..
Libom..
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ingen rolig fråga...

Såpa funkar utmärkt som luktdämpare. Vet inte om det har någon effekt på konsistens/bakterienedbrytning.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ingen rolig fråga...

Hej!

Grönsåpa i all ära. Här är medlet som Thetford rekommenderar.
Inte säkert att det är bättre, men det är definitivt dyrare.

Kolla på Thetford

Lycka till

Cassette Tank Cleaner. A powerful fluid for periodical cleaning and maintenance. Cassette Tank Cleaner easily removes stubborn calcium deposits that can form on the moving parts and walls of the tank… no scrubbing required! Cassette Tank Cleaner thoroughly cleans the waste-holding tank and prolongs its life span. Discover the powerfull Cassette Tank Cleaner.


Cassette Tank Cleaner:
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Ingen rolig fråga...

Medlet som Frankia rekommenderar är inte till för daglig användning. Det används endast för rengöring av tanken, efter det att du har tömt ut skiten. Thetfords instruktion lyder
- häll i 3 dl Cassette Tank Cleaner
- fyll i 5 liter vatten
- skaka
- vänta till nästa dag (ca 16 timmar)
- töm ut

Det är alltså något man kan göra efter resan eller säsongen, men inte under resan.
mvh PO
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
Sv: Ingen rolig fråga...

Något som jag däremot lagt märke till är att en hel del inte har tryckt in luftningsknappen på toacassetten när man tömmer ut innehållet så det inte kommer in luft i byttan och så att tömmningen går fortare och mindre skvalpande .

Tack Bengt-Åke,
luftningsknappen har vi totalt missat. Inte undra på att det har skvalpat och skvätt i onödan när vi har tömt kassetten. :mad:
mvh Eija & PO
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ingen rolig fråga...

Hej..

Vad finns för medel/kemikalier som löser upp fekalier i toa-tanken så det blir ngt lättare (trevligare) vid tömning.
Tacksam för tips..

Libom

Lukt och doft är väl ganska bra beskrivet i inläggen ovan. Något som bryter ner fekalierna känner jag inte till..., mer än möjligtvis katrinplommon..., fast det ska vara innan..., alltså innan man skapar fekalierna! :) Sedan tycker jag personligen att en Jägermeister också hjälper. Den ska då tas innan man tömmer! :)

Som ni märker har jag redan provat en sådan. :p Fortsatt skön sommar!

Krister N

PS! Sen gillar jag Beng-Åkes beskrivning om att skaka om skiten! Kan tycka han är lite av forumets realist. Såna mår vi bra av! :D
 
Toppen