• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen laddning vid körning

holmsten

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2026
Vet någon här på forumet var glassäkringen sitter som styr laddningen till bodelsbatteriet vid körning.
Saknar laddning vi körning men ok vid ansluten till 230 volt.

Ingemar H
 
Sv: Ingen laddning vid körning

Du har större chans att få vettiga svar om skriver märke, årsmodell dels på bilen, dels på bodelen. Som du förstår, så finns där många varianter.......
 
Sv: Ingen laddning vid körning

Ser ut som en Fiat troligen sitter säkringen vid batteriet i golvet vid förarstolen.
Olle.
 
Sv: Ingen laddning vid körning

Hade samma problem med min fiat 2001 och det var en bladsäkring 40 amper
som satt till höger om startbatteriet
Janne
 
Sv: Ingen laddning vid körning

Hejsan, utan att veta var din säkring är placerad på din bil så vill jag bara tillägga.
En normalstor krafig glassäkring borde inte räcka till för att klara max laddström från generatorn till bobatterierna, det borde vara någon kraftigare variant.
Du har även ett relä någonstans som känner av när generatorn börjar ladda och då får signal/ström från generatorns D+ utgång, och då kopplar samman bilbatteriet/generatorn med bobatteriernna.

M.v.h. JANKRO.
 
Sv: Ingen laddning vid körning

Det mest vanlige på denne tid av året er at en sprenger skringwn som sitter ved pluspolen på bilbatteri for kabelen til elblokk. Er bobatteri utladet når en starter opp motoren kan ladestrømmen fort bli for stor og sprenge sikringen.
 
Sv: Ingen laddning vid körning

Om båda batterier, startbatteriet och bodelsbatteriet, laddas vid 230 V, ja då bör systemet för sammankoppling fungera, samt eventuella större bladsäkringar på den kabel som förbinder batterierna.
Laddas inte bodelsbatteriet vid körning av motorn så kanske inte sammankoppling sker, dvs att om generatorn går sammankopplas inte batterierna.
Felsökning bör därför ske på den mindre sladd med eventuella säkringar från generatorn till elektroniken.

På min bil finns en LED på kontrollpanelen som lyser om sammankoppling skett, den lyser således både vid 230 V eller snurrande generator.

En annan sak, eftersom det talades om de stora bladsäkringar som kan finnas på kabeln för sammankoppling av batterierna, jag brukar inte göra startförsök av motorn med 230 V ansluten.
Båda batterierna är då ihopkopplde och en stor del av startströmmen kan tas från bodelsbatteriet, som ofta äv avsäkrat med 30 - 40 A. Varvid denna säkring kan lösa ut.

de
Roy
 
Tillbaka
Toppen