• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Ingen laddning till bodelsbatteri under körning

miknor

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Luleå
HBK-Nr
29063
Medlemskap
2024
Hej är på resa i Tyskland. Idag märker jag att jag hadde sämre laddat bodelsbatteri när jag stannade efter dagens etapp 60% medans jag normalt är fulladdad. Startbatteriet får laddning även kylen går på 12v underfärd. Har kollat alla säkringar men hittar ingen trasig. Ingen spänning alls till bodelsbatteriet med motor igång.
Cartago E-line 50 -13
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Hej är på resa i Tyskland. Idag märker jag att jag hadde sämre laddat bodelsbatteri när jag stannade efter dagens etapp 60% medans jag normalt är fulladdad. Startbatteriet får laddning även kylen går på 12v underfärd. Har kollat alla säkringar men hittar ingen trasig. Ingen spänning alls till bodelsbatteriet med motor igång.
Cartago E-line 50 -13
Har du kollat säkringarna, på startbatteriets +pol?
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hej är på resa i Tyskland. Idag märker jag att jag hadde sämre laddat bodelsbatteri när jag stannade efter dagens etapp 60% medans jag normalt är fulladdad. Startbatteriet får laddning även kylen går på 12v underfärd. Har kollat alla säkringar men hittar ingen trasig. Ingen spänning alls till bodelsbatteriet med motor igång.
Cartago E-line 50 -13
Hej, har du en sk, "Smartgenerator", då blir det så.
Kolla varför, från ett proffs som Husbilsvloggen
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.482
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Mest troligt hade det ärjat på någon säkring. För idag funkade allt.
Har du solpaneler? Det är var inte regn i rusk igår då?
Har du som Herbet sa i inlägg #5. ca14,4V nu när motorn är igång?
Tänkte att du kanske har sol idag och spänningen är i närheten av detta så att
du felaktigt tror att det fungerar om solpanelen nu ger laddning till bobatteriet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.622
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag vet inte , men har du en intelligent generator i din bil redan från -13, tveksamt, för då har du troligen en fabriks eller eftermonterad box som har till uppgift att lura generatorn att ladda bobatterierna. Den boxen kan bråka.
Har du en vanlig generator i din bil så finns det ändå ett skiljerelä av något slag som skall koppla samman startbatteri/generator med bobatterierna för laddning som också kan bråka för dig.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen