• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen laddning till bilbatteri från 220V

valsan

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6980
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 130
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Kabe
Husbilsmodell: Travelmaster 740
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Elektronik
Bilbatteri laddas inte när bilen är ansluten till 220V

Har kollat alla säkringar invid säkringslådan, som sitter under sängen och alla tre säkringar framme vid batteriet. ( två mindre och en 20A )

I displayen visas att laddningen inte sker fast bodelsbatteri är fulladdat.
Bilbatteri/startbatteri laddas sakta ur och var nere i 10,5V när jag upptäckte felet. Det gå att ladda batteriet med extern laddare och/eller med motorn i gång.

Jag förstå att det finns ett relé eller diod som styr det hela. Vad kan jag göra
själv? Skall snart åker till Spanien och hos Kurt´s har dom inte tid för min bil!

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Om du har EBL Schaut 220/226 eller liknande.
Det sitter ett relä vid EBL någonstans som styr laddningen till startbatteriet.
Prova att koppla den externa laddaren till uttaget för "Auxiliary charging unit". Får du laddning då så kan det vara fel på relät.
Är det annat fel kan du ju stanna till hos Schaut på nervägen. De har utbytes EBL.
Ha dé.
//W

valsan

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6980
Medlemskap
2025
Wizard skrev:
Om du har EBL Schaut 220/226 eller liknande.
Det sitter ett relä vid EBL någonstans som styr laddningen till startbatteriet.
Prova att koppla den externa laddaren till uttaget för "Auxiliary charging unit". Får du laddning då så kan det vara fel på relät.
Är det annat fel kan du ju stanna till hos Schaut på nervägen. De har utbytes EBL.
Ha dé.
//W

Skall försöker med det. Är tyvär inte so praktisk lagt men vi få se.
När kommer ni till Santa Pola? Vi kommer i slutet av månaden. Vi länktar att lämnar det "gråa" Sverige för det soliga Spanien.

Anita o. Heiner

Janne & Mona

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3354
Medlemskap
2025
Hej Har en Travel Master 2008, hade samma problem för en tid sedan själv ,jag har en laddare som heter Calira LG-430 och fick reda på att jag skulle kolla säkringarna
både bobilsbatteri och startbatteri först ( jag har 80 amp på bägge ställena ) jag tog bort dom och summrade dom ( Startbatteriet var trasigt ) ny säkring och nu fungerar det, nästa steg man skulle göra var att dra ur bägge batterierna under 12,6 volt sätt sedan i 220 volt då skall man höra om relät slår till ( då fungerar det ) nästa steg var att kolla jordkabeln den sitter under bodelsbatteriet på min bil ( dom har haft en del problem med jordningen fick jag reda på.

Hoppas att det var till någon hjälp
JanneA

Joffavovven

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8916
Medlemskap
2022
Hej !
På vår Kabe var det likadant fel.
- det visade sig att kabeln som(anslutn sockel svart inunder laddaren " glidit ner något) vi tryckte upp denna ngn millimeter = problemet löst direkt... prova. (Det syntes ej att sockeln glidit ner). Anslutn-Sockeln borde vara försedd med en hake, hälsn -Joffavovven

valsan

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6980
Medlemskap
2025
Janne & Mona

Samma fel som ni.
Startbatterie kortslutning (2,5 år ung) och en av två 80 amp säkring trasig. Fixades hos Kurts efter lite tjat.

Tack för alla insända råd.

Onsdag åker vi mot söder. Santa Pola /Spanien är målet.

Toppen