• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen 230v Carthago

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Trodde att allt va frid och fröjd så här inför vårturen. Men jag upptäckte att när jag står på stolpe med 230v får jag ingen el till dom invändiga uttagen inte heller saphir varion klimatanläggningen funkar någon som vet om det sitter gömt någon säkring eller relä som jag borde kolla. Har en Carthago splus på ivecochassie.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen 230v Carthago

Det finnes i prinsippet flere muligheter, det kan være en felles boks for lader og inverter. Denne har grove kabler til batteri og 2 stk 220 kabler, inn fra kontakt mot stolpe og ut mot resten av bilen. Før denne sitter det gjerne en fordeler for kjøl og el-varme etter hovedbryter/jordfeilbryter.

Mer vanlig av prismessige grunner er to adskillte bokser, en lader og en inverter. Er inverteren med prioritetskobling så har den en inngangskabel og en utgangskabel pluss de samme grove kablene til batteri. Her er det ofte brukt invertere som er koblet inn i bilens krets via et sett kontakter. Om innkablen da faller ut så har du den feilen som er beskrevet uten at det er behov for inngrep i noen boks.

Tredje variant har eksternt prioritetsrele, stolpe og inverter går til hver sin inngang - er det spenning inn på stolpe så slår releet over til stolpe, forsvinner spenningen så faller releet tilbake til inverter. Denne varianten har bare en 220 kabel til inverter.

På de Carthago jeg har tittet inn i elrommet har det vært trangt men oversiktlig, se først etter de tykke rød og svarte 12V kablene, oftest er det eget sett til inverteren - lader og panel deler normalt et litt tynnere kabelpar.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Ingen 230v Carthago

Har nu hittat min inverter dold bakom en dubbelvägg i garaget fan helt osynligt. Waeco Perfecktpower pp 2000 heter den. Det tjuter så fort jag tillsätter 230v. Det finns av och påslag på invertern men hur jag än gör så tjuter den. Den går inte att stänga av. Just nu har jag dragit ur 230v men är tvungen att ha den på alltså omvandlaren annars tjuter den kanske mina gelbatterier är slut eller? En kille som hette gunnar ringde upp för att hjälpamig jag skrev upp hans nummer men hittar inte det nu.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Ingen 230v Carthago

Har nu hittat min inverter dold bakom en dubbelvägg i garaget fan helt osynligt. Waeco Perfecktpower pp 2000 heter den. Det tjuter så fort jag tillsätter 230v. Det finns av och påslag på invertern men hur jag än gör så tjuter den. Den går inte att stänga av. Just nu har jag dragit ur 230v men är tvungen att ha den på alltså omvandlaren annars tjuter den kanske mina gelbatterier är slut eller? En kille som hette gunnar ringde upp för att hjälpamig jag skrev upp hans nummer men hittar inte det nu.

Alltså nu när jag försöker att stänga av invertern så tjuter den, måste ha den på för att den inte skall tjuta och försöker jag sätta till 230 ja då tjuter det oavsett om invertern är av eller på vad gör man då??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen 230v Carthago

Har du fjernkontrol på Waeco?
Er den permanent kablet, eller er det kontakter både inn og ut for 220?

Uansett prøv å kontroller hvilken spenning det er inn på 12V kontaktene på inverteren - er denne under 11,5V så piper det i inverteren.

Denne inverteren har innebygget prioritetsrele, så den skal koble over til stolpe når det er tilgjengelig og selv lage 220V når den er påslått.

Største "feil" med denne familien av invertere er at de bruker endel 12V selv når de er avslått, på min gamle bil hadde jeg en egen bryter for 12V til inverteren.

Om det er utgaven med kontakter for 220 så er det mulig å koble ut inverteren fra 220V i bilen som en nødløsning til en finner ut hva som er feil.

Har bilen stått uten ladning i noen mnd? Tomgangsforbruket i inverteren kan da ha drept batteriet. Du trenger å kontrollmåle dette.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ingen 230v Carthago

En kan finne ut mye med et voltmeter.
Mål spenningen på batteriet uten lader og belastning, er denne under 11,5V så er batteriet tomt og tåler ikke lagring. Er spenningen over 12,5 så er det liv i batteriet og en kan se om det tåler litt belastning, faller spenningen fort med litt belastning (noen få lamper) så er det ødelagt.

Mer detaljert måling krever at batteriet kobles fra og testes med belastningsmåler - noe vanlige folk ikke har tilgjengelig :wink:

Et toppladet batteri i hvile holder over 13V (noen vil si 14V :D).

Hvis en lader batteriet i et par døgn med en god lader og kobler fra så vil spenningen etter ca. en time falle til spenningen dette batteri har når det er fullt. Faller det noe mer i løpet av det første døgnet uten belastning så må en regne med at det er i dårlig stand.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ingen 230v Carthago

Om du använder invertern mycket med stora strömuttag (kaffebryggare, hårfön m.m.) köp AGM i stället. Gel tycker inte om stora strömuttag på kort tid, men är bra på lite ström under lång tid, samt många ur och uppladdningar.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Ingen 230v Carthago

Någon som vet vart man kan köpa 2st exide Gel 80 i Stoklholmstrakten?

Ett råd från mig är att inte köpa Exide gel. Det sitter ett sådant orginalbatteri i vår husbil som är på 80Ah, det kan leverera ca 25-30 Ah.

Jag reklamerade det första, fick ett nytt till slut men det var precis lika dåligt. Jag har hört andra som också är mycket besvikna på dessa batterier.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Ingen 230v Carthago

Det va inget fel på mina batterier det hade blivit fel på waecoinvertern pp2000 under vintern har lämnat bilen till proffs idag invertern är redan på väg till västra frölunda för genomgång
 
Toppen