• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Införsel från Tyskland totvikt över 3500kg

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025
Har sökt i detta forum och hittar inte den info jag söker.

Är Tyska husbilar också registrerade som Personbil2 så att jag med enbart gammalt B-kort kan köra bilen.

Är det någon skillnad på vilka dokument som krävs om fordonet väger mer än 3500 kg vid ursprungskontroll och regbesiktning

Om jag köper en fabriksny husbil i Tyskland och kör hem den på "röda skyltar" har bilen då varit permanent registrerad, eller betraktas det som nytt i Sverige och ytterligare dokumentation krävs ?

Vid hemfärd behöver man stanna i tullen eller är det bara att köra hem bilen och sedan kontakta transportstyrelsen ?

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Införsel från Tyskland totvikt över 3500kg

Hej

Här kommer några snabba svar på dina frågor.

Är Tyska husbilar också registrerade som Personbil2 så att jag med enbart gammalt B-kort kan köra bilen.
Osäker. tror inte det finns något personbil klasss 2 i Tyskland.

Är det någon skillnad på vilka dokument som krävs om fordonet väger mer än 3500 kg vid ursprungskontroll och regbesiktning
Nej. Fahrzeugbriefet plus kvitto räcker. Glöm inte den Tyska trafikförsäkringen.

Om jag köper en fabriksny husbil i Tyskland och kör hem den på "röda skyltar" har bilen då varit permanent registrerad, eller betraktas det som nytt i Sverige och ytterligare dokumentation krävs ?
Om bilen är nyare än 6 månader från första registreringsdag eller gått under 500 mil betraktas den som ny och skall belastas med Svensk moms. Det brukar alltid gå att komma runt.

Vid hemfärd behöver man stanna i tullen eller är det bara att köra hem bilen och sedan kontakta transportstyrelsen ?
Nej, det är bara att köra direkt hem.

Lycka till

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Ang fabriksny husbil till Sverige.
Du skall leasa (din egen bil av handlaren) minst 6 månader och köra 5 eller 6 hundra mil med den sen är den begagnad.

Mvh
larsemil

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026

:)
Hej

Här kommer några snabba svar på dina frågor.

Osäker. tror inte det finns något personbil klasss 2 i Tyskland.

Nej. Fahrzeugbriefet plus kvitto räcker. Glöm inte den Tyska trafikförsäkringen.

Om bilen är nyare än 6 månader från första registreringsdag eller gått under 500 mil betraktas den som ny och skall belastas med Svensk moms. Det brukar alltid gå att komma runt.

Nej, det är bara att köra direkt hem.

Lycka till

:) intressant det där med att komma undan momsen, är det något du kan dela med dig av.:yes:

Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

:)

:) intressant det där med att komma undan momsen, är det något du kan dela med dig av.:yes:

Hej!

Det missförstod du. Momsen kommer du inte undan. Tyvärr :wink:

Jag menade att du kan ta in en ny husbil som begagnad. Det gör du t ex genom ett leasingavtal med säljaren eller på andra uppfinningsrika sätt. Det viktiga är att den är 6 månader gammal och gått minst 500 mil när du reg. besiktar. Bägge delarna ska uppfyllas. Du slipper den svenska momsen på 25% och betalar den tyska på 18% istället.

F

F.d. 29925

Guest

Dessutom är det nog C-behörighet som gäller för hemtransporten. Misstänker att man rent formellt inte får köra bilen i Sverige med B-kort så länge den har utländska reg.skyltar.

(själv bröt jag nog mot båda reglerna):rolleyes:

Åke & Meta

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6783
Medlemskap
2025

Glöm inte att titta efter att det finns en EG-skylt på husbilen!
När jag registreringsbesiktigade vår husbil så saknades skylten(den som satt på bilen var inte ifylld och inte av rätt sort), därför gick det inte att få igenom bilen.
Har nu fått en skylt från Burstner fabriken, det är endast dem som kan utfärda skylten.
Sverige är åter nitiska som vanligt, Tyskland var nöjda som det var!

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Jag hittade svaret på delfråga ett tror jag, med hjälp av http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/291679

På länken http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1970L0156:20070712:DE:PDF bilaga 2 punkt 5,1 står det:

Als Wohnmobile gelten Fahrzeuge der Klasse M mit besonderer grundsätzlich fest eingebauter Ausrüstung nach Anhang II Abschnitt A Nr. 5.1 der Richtlinie 70/156/EWG, wenn sie auch zum vorübergehenden Wohnen ausgelegt und gebaut sind. Des Weiteren muss die Bodenfläche des Wohnteils den überwiegenden Teil der gesamten Nutzfläche des Fahrzeugs einnehmen und der Wohnteil eine Steh-Höhe von mindestens 1,70 Meter sowohl an der Kochgelegenheit als auch an der Spüle aufweist.

DVS i stort samma som PB2

Klasse M enligt Wiki är Personbilar

EG-Fahrzeugklasse ? Wikipedia

Då drar jag slutsatsen att jag med mitt "gamla" B-körkort kan köra lagligt med en tyskreggad bil i hela EU utan totalviktsbegränsning.

Svaret gavs ju faktiskt av http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/287013

Dvs en tysk husbil M1 är en personbil

Man får kontrollera att Zulassung är Wohnmobil, kanske finns lastbilsregistrerade äldre husbilar. Det finns det visst i Sverige så antagligen också i Tyskland.

Min delfråga nr tre köra hem en fabriksny bil på tyska "röda skyltar" gällde om transportstyrelsen betraktar det som en permanent registrering eller om nedanstående gäller Quote

Är fordonet oregistrerat ska du i vissa fall även skicka in något av följande dokument:
•”Certificate of conformity” (CoC), det vill säga fordonets helfordonsgodkännande. Detta gäller om fordonet är nytt (saknar tidigare permanent registrering) och om ett sådant intyg har utfärdats. Helfordonsgodkännandet ska du få av tillverkaren eller, i vissa fall, av generalagenten. Sänd in originalet till oss
unquote

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Så här står det i Wikipedia under wohnmobil:

Führerschein und Fahrerlaubnis [Bearbeiten]

Seit der EU-weiten Harmonisierung der Führerscheinklassen, die 1999 in Kraft trat, dürfen mit dem „normalen PKW-Führerschein“ der Klasse B nur noch Fahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse von bis zu 3,5 t gefahren werden

Alltså med vanligt personbilskörkort max 3,5 ton?

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Ang fabriksny husbil till Sverige.
Du skall leasa (din egen bil av handlaren) minst 6 månader och köra 5 eller 6 hundra mil med den sen är den begagnad.

Mvh
larsemil

En fråga avseende leasing - det någon vits att göra det? Jag vet att de 7 procentenheterna gör 7 000 kr på en bil som kostar 1 miljon i inköp, men vad får man betala i leasingavgifter under sex månader? Jag misstänker att säljaren vill ha något under de sex månader, som bilen ska vara leasad Dessutom är den leasad till en person i utlandet. Hur ordnar säljaren med säkerheter? Vill han inte ha en extra avgift som kompensation för det upplägget?

Mvh

Home-car

F

F.d. 16416

Guest

Det blir väl 70000:- kr!

Roadglider

F

F.d. 29925

Guest

En eventuell leasingavgift till säljaren kan enkelt avräknas från köpesumman.:rolleyes:
(och 70.000:- är ju inte småpengar)

F

F.d. 53022

Guest

Frankia skrev i inlägg 5, bilen skall vara 6 mån gammal och gått 500 mil när du regbesiktigar, det är inte helt riktigt, bilen skall ha varit registrad i tyskland minimum 6 mån samt ha gått min 600 mil vid köpet, man kan alltså inte köpa en som gått 500 mil och köra hem 100 mil, alltså 600 mil vid köpet och inte vid svensk besiktning. Alltså min 600 mil på köpehandlingen. Det blev mycket om 600 mil men det är viktigt att göra rätt för har du 590 mil på köpehandlingen och 670 mil vid registreringsbesiktningen får du betala både tysk och svensk moms.
Den tyska momsen är 19%.

Det finns handlare som har nya bilar som varit registrade 6 mån men ej körda, och i tyskland är det tillåtet att ändra mätarställningen uppåt men förbjudet att minska antalet mil.

Eller mer rätt, det kanske inte är tillåtet men i allafall inte förbjudet.

Men missbruka inte luckorna i tyska lagstiftningen, det är förbjudet att ta hem tysk bil med ändrad mätarställning för att slippa svensk moms.

Bosse

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Så här står det i Wikipedia under wohnmobil:

Führerschein und Fahrerlaubnis [Bearbeiten]

Seit der EU-weiten Harmonisierung der Führerscheinklassen, die 1999 in Kraft trat, dürfen mit dem „normalen PKW-Führerschein“ der Klasse B nur noch Fahrzeuge mit einer zulässigen Gesamtmasse von bis zu 3,5 t gefahren werden

Alltså med vanligt personbilskörkort max 3,5 ton?
Så er det i alle land innen EU og EØS med unntak av Sverige. Norge og Tyskland hadde tidligere en grense på 7500 kg på vanlig førerkort, begge hadde en overgang med oppgradering til B + C1 eller BE + C1E (Norge).

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Helt riktigt Bosse. Jag hade inte riktigt alla fakta på bordet. 600 mil och 6 månader vid köpetillfället är det som gäller. Så här står det på bilprovningens sida.

Om fordonet är nytt och importerat från ett annat EU-land ska du anmäla till Skatteverkets kontor i Ludvika att du har köpt ett fordon.
En kopia på köpehandlingen ska också skickas till Skatteverket. Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader. Det räcker att ett av kriterierna är uppfyllt för att fordonet ska räknas som nytt när det gäller mervärdesskatt.
Bilprovningen: Kundtjänst / Frågor och svar / Kort om import

Och här finns ännu mer information på transportstyrelsens sida.
Fordonsimport från början till slut - Transportstyrelsen

F

F.d. 29925

Guest

PB klass2 finns nog bara i Sverige, så jag tror i vilket fall som helst att man kommer att få en hel del problem om man skulle bli föremål för poliskontroll i Tyskland.

J

Jarn

Guest

Inför mitt senaste köp av husbil i Tyskland, så var det en husbil på 4,0 ton.
Eftersom jag var lite osäker, så kontaktade jag en bekant som tidigare varit trafikpolis och numera är kriminalpolis i Rosenheim.
Han sa att reglerna är enkla och tydliga:
Kör du en bil i Tyskland med tyska skyltar, då är det också Tysklands lag som gäller. Dvs att en husbil på 4,0 ton får ej framföras med enbart svenskt B körkort.
Han sa också att det lilla problemet är om du blir stoppad av en polis och om han är nitisk får du böter och ej köra vidare.

Det värsta är om du blir inblandad i en olycka, för då kan försäkringsbolagen börja ifrågasätta ersättningskrav pga olovlig körning.

Tyvärr fick jag inte tag inågon "hjälpchaufför" så jag körde själv, men det kändes inte bra förrän man var hemma pga det.

När det gäller att "leasa" en ny husbil för att den skall uppfylla kraven på minst 600 mil o 6 månader, så var jag nära att hoppa på det på förra husbilen.

Jag skulle då spara runt 35 - 40 tusen på det. När jag sedan satt mig in i vad det innebar, då valde jag att betala de pengarna.
Dels var hyrbilsförsäkringen för dessa 6 månader väldigt dyr och det skulle jag betala, dels var självrisken hög, 15.000 SEK på alla skador, även glas.
Dessutom är du då inte första reg. ägare på bilen, så om du under första året helkvaddar din bil, får man ingen ny på försäkringen här i Sverige.
Dessutom är andrahandvärdet högre, tror jag ialla fall, om man är ensam första ägare.
Den har ju annars egentligen varit hyrbil de första 6 månaderna.

Så jag prutade ner bilen lite till, eftersom de då sålde den direkt rakt av i stället för 6 mån. senare, så förlusten blev inte så stor och jag kunde glatt köra med en bil som jag själv ägde.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25228

Guest

Många intressanta inlägg, men: vilka krav ställs det från SBPs sida om jag kommer med en husbil som väger 7,450 ton, årsmodell -92, turbodiesel? Den har varit registrerad i Tyskland och är naturligtvis godkänd av TÜV. Det verkar vara väldigt svårt att få ett vettigt svar från SBP eller transportstyrelsen. Ska den ha ett EU-godkännande? Räcker det eller vad vill SBP ha mer? Hur kommer Dekra in i bilden? Ska man ha ett intyg från dem också? På vad? Jag menar om bilen är godkänd i Tyskland så borde den väl för bövelen även var det här eller åtminstone kunna bli det utan större krusiduller. Ser fram emot tips och råd.
Coachmen, 9,8 m.

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2025

Hej

Jag har för tillfället kontakt med en privatperson i Tyskland som säljer en Frankia årsmodell -04. Totalvikten är 4500 kg. Jag blir inte riktigt klok på det här med CoC-dokument. Behövs detta bara när det är nya bilar som importeras? Mailade en fråga till honom om han hade detta intyg + märkningen med samma nummer som ska finnas i motorrummet. Han svarar då följande:

"Hi Per,
We have the registration certificate part II and this document contains the car identification number.
This certificate is an official EU document and as Sweden is part of the EU it should be accepted by your registration office.
But to be 100 % sure it certainly make sense if you re-check."

Hur ska jag gå vidare? Riskerar jag att behöva köpa ett papper Forsbergs för +10000:- som jag såg i någon annan tråd?

/Per

Toppen