• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inför vintern

F

F.d. 24784

Guest
Snart är det dags att ställa av bilen, och vinterrusta den..
Jag tänkte att det kanske finns många bra tips om saker man kan göra för att förlänga livslängden. (dvs bilens livslängd). Vaxning, tvätt, oljebyte, fryskydd, tömmning av vatten .......

Det jag nu funderar på är att smörja in gummidelar med Glycerin.
Jag tänker på bromsslangar, drivknutsdamasker etc.
Bromsslangarna får ju med åren små torrsprickor, liksom drivknutsdamaskerna. Bromsslangar med sprickor i ytterhöljet kan ju ge upphop till anmärkning vid besiktning.
Kanske man kan få gummit att inte torka upp och spricka med lämplig behandling.
Fler gummidelar är vattenslangar i kylsystemet, intercoolerslangarna etc....

Förr smorde man in däcken med glycerin, ev blandat med något annat. För att motverka torrsprickor.

Kanske vaselin är bättre??

Ett gammat bilförsäljarknep (läs bilskojare) var förr att smöra in däcken med en soppa av 1/3 Parafin och 2/3 glycerin. Däcken blir svarta snygga, och ser nyare ut....

Någon som har synpunkter och, eller andra tips?? Nackdelar?

De
Roy

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Inför vintern

När det gäller tömning av vatten så brukar vi varje år kunna suga ut drygt ½ liter vatten ur ledningarna efter att systemet tömts. Vi använder en grovisdammsugare och en liten bit mjuk slangstump för att täta runt kranar och duschslang - med aktuell kran öppen och pumpen igång.

Toppen