F
F.d. 24784
Guest
Snart är det dags att ställa av bilen, och vinterrusta den..
Jag tänkte att det kanske finns många bra tips om saker man kan göra för att förlänga livslängden. (dvs bilens livslängd). Vaxning, tvätt, oljebyte, fryskydd, tömmning av vatten .......
Det jag nu funderar på är att smörja in gummidelar med Glycerin.
Jag tänker på bromsslangar, drivknutsdamasker etc.
Bromsslangarna får ju med åren små torrsprickor, liksom drivknutsdamaskerna. Bromsslangar med sprickor i ytterhöljet kan ju ge upphop till anmärkning vid besiktning.
Kanske man kan få gummit att inte torka upp och spricka med lämplig behandling.
Fler gummidelar är vattenslangar i kylsystemet, intercoolerslangarna etc....
Förr smorde man in däcken med glycerin, ev blandat med något annat. För att motverka torrsprickor.
Kanske vaselin är bättre??
Ett gammat bilförsäljarknep (läs bilskojare) var förr att smöra in däcken med en soppa av 1/3 Parafin och 2/3 glycerin. Däcken blir svarta snygga, och ser nyare ut....
Någon som har synpunkter och, eller andra tips?? Nackdelar?
De
Roy
Jag tänkte att det kanske finns många bra tips om saker man kan göra för att förlänga livslängden. (dvs bilens livslängd). Vaxning, tvätt, oljebyte, fryskydd, tömmning av vatten .......
Det jag nu funderar på är att smörja in gummidelar med Glycerin.
Jag tänker på bromsslangar, drivknutsdamasker etc.
Bromsslangarna får ju med åren små torrsprickor, liksom drivknutsdamaskerna. Bromsslangar med sprickor i ytterhöljet kan ju ge upphop till anmärkning vid besiktning.
Kanske man kan få gummit att inte torka upp och spricka med lämplig behandling.
Fler gummidelar är vattenslangar i kylsystemet, intercoolerslangarna etc....
Förr smorde man in däcken med glycerin, ev blandat med något annat. För att motverka torrsprickor.
Kanske vaselin är bättre??
Ett gammat bilförsäljarknep (läs bilskojare) var förr att smöra in däcken med en soppa av 1/3 Parafin och 2/3 glycerin. Däcken blir svarta snygga, och ser nyare ut....
Någon som har synpunkter och, eller andra tips?? Nackdelar?
De
Roy