• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inför frost

TijoReanga

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
28014
Medlemskap
2024
Har en chausson flash 28 -2011års modell. Det har lovats kyla och snö i veckan, bilen skall in i kallgarage, men hur tömmer jag vattenvärmaren. Har tömt tanken och därefter spolat ut allt som kom ur alla vattenhål. Orolig för själva gasolvattenvärmaren, har den en tömningsventil?

Extra bonus; var går det att få instruktionnsbok etc till ovan husbil
Tijo
 

TijoReanga

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
28014
Medlemskap
2024
Hittar ingen synlig vattenvärmare, den är inbyggd. Läste någonstans att det finns självöppnande vakt vid frost, kan ha sådan. En slang hänger dock ner under bilen ungefär vid Vvb. Fortsätter det söka fakta eller instruktioner.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hittar ingen synlig vattenvärmare, den är inbyggd. Läste någonstans att det finns självöppnande vakt vid frost, kan ha sådan. En slang hänger dock ner under bilen ungefär vid Vvb. Fortsätter det söka fakta eller instruktioner.
Har du hittat det du kallar varmvattenberedaren så har du nog hittat pannan.
 

TijoReanga

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
28014
Medlemskap
2024
Dieselvärmaren (webasto) är endast värme i bilen. Varmvattenberedaren och panna är samma sak och är inte synlig utan ingrepp i väggar och golv!
Har kört pumpen torrt ett kort ögonblick. Bilen är vintetparkerad i garaget för i år.
Vi ser resultaten nästa år om något gått sönder. Tack för inspel och hjälpen. Kan avsluta tråden nu.
 
Toppen