• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Induktion platta..

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu när solen lyser mycket och mina Lithiumbatterier blir fort fulladdat.... Så tänkte jag prova och se om jag kan köra en induktionshäll.... Så jag beställde en från Kina..

Men i kväll kom jag att tänka på att min inverter har modifierad sinusvåg... Vad tror ni... Kommer det att fungera?

Tack på förhand..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, kanske inte så mycket till hjälp och inte riktigt samma men...... En bekant till mig som jobbade med tillverkning av mickrovågsugnar fick frågan av mig för rätt länge sedan, efter lite fundering sa han om det. Det borde gå men jag skulle i så fall föreslå en sådandär enkel som bara har "enkla mekaniska" vridknappar för tid och styrka och inte massor med fin elektronisk styrning.
Så... han var mer orolig för minidatorn för styrning av mickron än för själva drivningen av mickrodelen.
Jag har tyvärr inte mer vetskap om det än så samt att jag har förmedlat det vidare flera gånger utan att få klagomål efteråt, men som sagt det gällde mickrovågsugnar och inte induktionshällar så inte samma... Men jag tänkte just på om även din häll styrs av blipp, blipp och displayer.

Inte så mycket hjälp, men... M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hejsan, kanske inte så mycket till hjälp och inte riktigt samma men...... En bekant till mig som jobbade med tillverkning av mickrovågsugnar fick frågan av mig för rätt länge sedan, efter lite fundering sa han om det. Det borde gå men jag skulle i så fall föreslå en sådandär enkel som bara har "enkla mekaniska" vridknappar för tid och styrka och inte massor med fin elektronisk styrning.
Så... han var mer orolig för minidatorn för styrning av mickron än för själva drivningen av mickrodelen.
Jag har tyvärr inte mer vetskap om det än så samt att jag har förmedlat det vidare flera gånger utan att få klagomål efteråt, men som sagt det gällde mickrovågsugnar och inte induktionshällar så inte samma... Men jag tänkte just på om även din häll styrs av blipp, blipp och displayer.

Inte så mycket hjälp, men... M.v.h. JANKRO.

Jodå den styrs med blipp... Blipp...
Jag gav ca 400 spänn för den...
Så jag blir inte helt ruinerad av den..
Än så länge har min inverter inte skadat något som jag har kopplat in....

Hittade också induktionshäll för DC...
Men det blir tjocka kablar att dra :eek:
Och det är jag inte sugen på...

SEK 594.45 20%OFF | 12/24V Car Truck Hot Cooker Plate Electric Heater Stove Multifunction Heater Heating Furnace Kitchen Rice Cooker Cooktop
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Hej.
Vi har induktionshäll från Kjell & Co och en vattenkokare på 1200 W där vi tillagar i princip all mat.
Förra sommaren körde vi en resa upp till Lappland från Skåne och var ute i ca 3 månader.
Ca 20 nätter hade vi tillgång till el.
Så svaret på din fråga är JA det fungerar utmärkt.
På taket hade vi då 460 W, idag har vi 660 W. Inverter med ren sinus på 1700 W och en Lithium bank på 300 Ah.
Inte vid ngt tillfälle kopplade vi in 230 v laddaren till batterierna, utan solen laddade tillsammans med generatorn våra batterier.
Induktionshällen startar på 1200 W och har som lägsta effekt 500 W. Vi kokar potatis och annat mat som kräver ca 30 minuters tillagningstid.
Det kräver dock att vår vän solen hjälper oss. Mulna dagar blev det enbart vattenkokaren som vi använde.
Och naturligtvis grillade vi ofta.
Följer med spänning (?) utvecklingen av kompressor kylskåp. Vi har idag absorptions skåp.
 

Bilagor

  • 7A169F37-1A0B-46C7-8A94-AD5CF5C5020F.png
    7A169F37-1A0B-46C7-8A94-AD5CF5C5020F.png
    1,4 MB · Visningar: 7

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej......
Har man ren sinusvåg så skall det ju fungera... Min inverter har bara modifierad sinusvåg så det blir väl att jag får köpa en med ren sinusvåg, om inte induktionshällen går sönder när jag provar...

Nu när du nämner kompressor kyl/frys så kan jag berätta att detta med absorption och gas är himla skönt att slippa tänka på... Härom dagen slog det mig att jag inte funderar längre på hur kylen fungerar.. Eller om det finns gas nog..
Men antagligen fick jag ett riktigt måndags ex..... Eftersom nu har eletronik kontroll boxen i kylen börjat strula, det har hänt att den gått 13tim i ett sträck innan jag insåg att den inte stannar, så nu har Sunwind sänt mig en ny elektrisk kontroll box.
Visserligen skall hela kylen bytas ut så fort jag är åter i Sverige...
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Du nämner troligen den svaga punkten på detta system.
Vi har på heltid seglat i Blue Water med vår båt 2005 - 2021, sy Ayla.
(Därav namnet på vår husbil)
I båten hade vi en kompressor kyl med två olika elektronikboxar.
Benämndes efter sina färger, röd och svart.
Tillgång på solenergi var inga problem, via våra solceller, men just
dessa elektronikboxar turades om att strula. Ca 3000 kr styck.
Och just som du skriver, så blev det kontinuerlig drift.
Därför tog jag för givet att det var termostaten som lagt av.
Men det var dessa boxar som strulade.
Så jag ser fram emot lite utveckling på detta system innan jag konverterar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eftersom jag får behålla den "trasiga" kylen så tänkte jag montera in denna och se om de fungerar som tänkt...
Fungerar det så kommer jag att göra det samma på den nya... :spinny:

[Kr145.45 23% OFF]STC-3018 12V / 24V / 220V Digital temperaturregulator C/F termostatrelä 10A Värme/Kylning Termoregulator med dubbel LED-display Modulkort from Elektroniska komponenter och tillbehör on banggood
banggood://prod-1560086?channel=facebook&utm_source=facebook&utm_medium=cpc_app&utm_campaign=aceng-dpa-app-80kdj-ct-liu60-vlueno-fre3-octo&utm_content=elsie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ja det handlar ju just om ren sinus eller modifierad som verkligen kan vara av riktigt dålig kvalité på en del.
Det är ju känt att t.o.m. något så enkelt som de gamla "vanliga" laddarna till Braun's eltandborstar inte pallade/pallar med viss fulström med modifierad sinus.
Detta med mickrougnar var ju medans de tillverkades i Norrköping, men som sedan för rätt många år tillbaka flyttades utomlands som snart all annan tillverkning. Men det är väl tveksamt om tillverkare bryr sig ett dugg om att skydda sin elektronik mot fula kantiga sinuskurvor, och dessutom så vet man sällan hur fina sinuskurvor det är på en del "no name" som påstås ha sinuskurvor.
Laddare till min DELL-laptop med något "tretrådarssystem" blev så varma av rätt fin kanske modifierad sinus att de la av...... Visserligen bara tills de kallnade igen, men det skyddet finns nog inte heller i den mesta elektroniken.
T.o.m. mätinstrument som det inte står "True RMS" på blir lurade av många inverters.

M.v.h. JANKRO:
 
Senast ändrad:
Toppen