• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrottsskydd

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Efter ett tips från en bil vi såg förra helgen så monterade vi in ett liknande lås i förardelen. Vi tror att detta kan göra inbrottet mer komplicerat eftersom det är svårt att se det utifrån och svårare att få upp dörrarna.
Monteringen påverkade inte de snurrbara stolarna.

Vänligen Micke
 

Bilagor

  • IMG_0718.JPG
    IMG_0718.JPG
    2,3 MB · Visningar: 95
  • IMG_0719.JPG
    IMG_0719.JPG
    1,6 MB · Visningar: 57
  • IMG_0720.JPG
    IMG_0720.JPG
    1,4 MB · Visningar: 71

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Inbrottsskydd

Bennie, Har du någon uppfattning om hur många inbrott som sker i bilar och bostäder TROTS det finns larm.
En tjuv bryr sig inte om larmet, för han vet att det tar ca 2 minuter att hitta det han vill och sedan sticka. På två minuter har ingen i omgivningen reagerat.
Man kanske avskräcker en del men långt ifrån alla. I London finns det >10000 kameror och >6 miljoner i landet, för att inte tala om ALLA larm om tjuter. Trots detta finns det inbrott och överfall.
Kameran är till för att
1) bevisa det skett något
2) kanske förhindra

Fråga du 10 personer: Vad gör du om du hör det tjuter från en bil?
Svar: inget, falsklarm, blandar sig ej o.s.v.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inbrottsskydd

För att minska risken för eventuell brand vid laddning oavsett om det görs dagtid eller nattetid, är att lägga telefonen i en kastrull.

/Bosse

Häng upp kastrullen utan telefon men med vatten ovanför dörren med någon slags utlösning.
Kan få den mest förhärdade brottsling att nyktra till!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Inbrottsskydd

Bennie, Har du någon uppfattning om hur många inbrott som sker i bilar och bostäder TROTS det finns larm.
En tjuv bryr sig inte om larmet, för han vet att det tar ca 2 minuter att hitta det han vill och sedan sticka. På två minuter har ingen i omgivningen reagerat.
Man kanske avskräcker en del men långt ifrån alla. I London finns det >10000 kameror och >6 miljoner i landet, för att inte tala om ALLA larm om tjuter. Trots detta finns det inbrott och överfall.
Kameran är till för att
1) bevisa det skett något
2) kanske förhindra

Fråga du 10 personer: Vad gör du om du hör det tjuter från en bil?
Svar: inget, falsklarm, blandar sig ej o.s.v.

Larm avskräcker definitivt om du frågar BRÅ, Polisen & försäkringsbolagen (som ger rabatt om man har larm). Enligt dessa skulle det varit åtskilligt fler inbrott om larm inte fanns. Att det sedan förekommer inbrott trots larm går aldrig att förhindra. Att kameran kanske skulle förhindra inbrott tror jag inte eftersom tjuven inte vet om att den finns. Har du tänkt sätta upp skyltar om kameraövervakning så får dom bli stora eftersom dom skall täcka många språk. Att bevisa ett inbrott med hjälp av kamera är onödigt, det syns väl på åverkan på bilen under förutsättning att man haft ett mekaniskt skydd som hindrar att man kan öppna dörrar etc.

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inbrottsskydd

Att bevisa ett inbrott med hjälp av kamera är onödigt, det syns väl på åverkan på bilen under förutsättning att man haft ett mekaniskt skydd som hindrar att man kan öppna dörrar etc.
Bennie

Som framgår av artikeln i dagens Bohusläning är det endast akterspeglar i härdat stål som kan förhindra båtmotorstölder eftersom tjuvarna inte bryr sig om diverse låsanordningar.

Det nämns också att många stölder är försäkringsbedrägeri och fattar försäkringsbolaget misstankar om bedrägeri blir det omöjligt att få ersättning.
Bedragaren ser naturligtvis till att göra åverkan för att luras.

Endast bilder, video, gsmspårning eller vittnen kan bevisa att ett brott begåtts.

image.jpg
Klicka för större bild
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Inbrottsskydd

Jag kan inte låta bli att säga emot dej i denna fråga. Så då menar du att har man inte bilder, video, gsmspårning eller vittnen så kan det vara omöjligt att få ut ersättning? Merparten av alla fordonsägare som råkar ut för inbrott har just varken bilder, video, gsmspårning eller vittnen. Detta resonemang håller inte. Försäkringsbolagen klagar ju som bekant över att alla skador som dom ersätter kostar en förmögenhet som tvingar dom att höja premierna. Faktum är att det är upp till respektive försäkringsbolag att bevisa att bedrägeri föreligger & naturligtvis polisanmäla detta. Om man sedan läser artikeln i ditt inlägg så förespråkas just olika mekaniska skydd & GSM-övervakning. GSM-övervakning stoppar inga inbrott, när det larmar är hela bilen stulen med Iphone & hela baletten.

Bennie
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Inbrottsskydd

För att neka ersättning måste det finnas starka indicier & polisanmälan göras. Sedan är det upp till polisen att undersöka & bevisa försäkringsbedrägeri.Tror du i så fall inte att försäkringsbolagen i större utsträckning skulle "misstänka bedrägeri" för att slippa betala & på det viset öka på sina redan stora vinster?

Bennie
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Inbrottsskydd

Medlemmar i HBK

http://www.husbilsklubben.se/forums/t38554/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t71005-2/#post566469

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/268733

med flera

Tjuvarnas nya metod gör dyra larm värdelösa
Tjuvarnas nya metod gör dyra larm värdelösa - DN.SE


[FONT=HELVETICA,ARIAL][SIZE=+4]Inbrottet tog 12 sekunder Aftonbladet nyheter: Så lång tid tar bil-inbrottet
_______________________________________

Ett larm kan avskräcka
En kamera kan avskräcka
Men inget av dessa hindrar inbrott.

Tråden var HUR man kan hindra någon att ta sig in i hytten.:D
[/SIZE][/FONT]
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Jo Knaravik i inlägg Nr.42!
Vi lite äldre har "väl" gjort "lumpen" (vilket inte alla är förunnat att veta hut!) där man fick lära sej att försåt minera, då gällde inte vatten!!!!!
Mvh.

Tråden öppnad igen /webadm anm.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Inbrottsskydd

Jag har funderat mycket kring säkerheten, installerat åtskilliga villalarm en gång i tiden och varit med om och sett hur det ser ut när tjuvar har länsat en hel villa på nolltid. En husbil med sin "mini" yta och taskiga låsanordningar är ingen match för ett proffs. Det spelar ingen roll var man står heller, på en bensinmack mitt på dagen eller på en auktoriserad campingplats på natten, frågan kvarstår, hur skyddar man sig på bästa sätt? Den psykologiska faktorn är bland det viktigaste för en själv! Mina tankar kretsar mest kring mekaniska lösningar som t.ex:
1) extra lås på in/utsidan av dörrar och inte glömma fönster & takluckor (hur man nu gör där på bästa sätt?)
2) Videoinspelning i all ära dock inte som skydd utan som dokumentering av händelsen för framtida behov
3) Ljus & ljud som komplement till mekaniska lås
4) sensorer på utsidan ser jag som bra väckarklocka om man skulle sova i bilen. Tanken är att vakna och skydda sig med muskelkraft/stekpanna : )
5) hund i bilen är en bra lösning för hundägare (kanske elektroniskt hundläte/morrande för oss andra?)
6) Det bästa (som många redan har nämnt) är att vara observant var man står och övernattar. Sunt förnuft med synliga prylar gäller alltid och i alla lägen...

Sedan så tror jag att bara en bråkdel av oss drabbas av sådana otrevligheter och att detta inte ska avskräcka oss från resandet. Händer det så händer det, då får man ta tag i det efteråt. Rätta mig gärna om jag har missat något, säkerheten är ett outtömligt ämne...
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Inbrottsskydd

Så här gjorde jag:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/464116
Sedan kompletterat med en synligt spännband mellan framdörrarna.
Internet-övervakning i all ära men då har redan den maskerade huv-försedda personen trängt sig in när "larmet" går.
Kan man avskräcka genom att det ser besvärligt ut så tror jag det är mer värt.
 
Toppen