• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott trots larm

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Här har skrivits mycket om inbrott och inbrottsförsök i husbilar och jag har inte kunnat läsa allt om detta. Vad jag undrar är om någon råkat illa ut trots en väl larmad bil. Jag inbillar mig att ett bra larm har rejäl avskräckningseffekt, åtminstone om man inte befinner sig i bushen där ju ändå risken är liten för inbrott.

Alltså, har någon här råkat ut för inbrott i bilen trots ett väl fungerande larm?

Jappe
 
F

F.d. 24707

Guest
Sv: Inbrott trots larm

Prylar är väl en sak tycker jag, det går ju ersättas.
Men hur många har drabbats av inbrott och skalskyddslarm aktiverat. Dvs man har vistats i husbilen och fått inbrott samtidigt. Det tycker jag låter värre i så fall.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Inbrott trots larm

Hej Jappe.
Det har hänt oss i Prag för 4 år sedan .Vi har parkerat på "fina" gatan nära Israelisk Ambassad och militär objekt på andra sidan gatan.Det hände mellan 10-13.Förs provade han med klassisk stil dvs skruvmejsel i låset, men låset höll
(men blev fördärvat ,en mersa ) så till sist en hammare eller någon tung i rutan och sedan en enkel match att öppna inifrån .
Troligen knarkare.
Idag går det inte.Har monterat extra lås i dörrar plus diverse hinder.

Mvh

Perrovski
 

Bilagor

  • DSC00152.jpg
    DSC00152.jpg
    213,3 KB · Visningar: 23

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Inbrott trots larm

Naturligtvis kan man dra ett spännband mellan framdörrarna, men rubriken på den här tråden är Inbrott trots larm och jag tycker det skulle vara intressant att få veta om det finns några här som har råkat ut för det. Frågan är hur avskräckande ett rejält och fungerande larm är!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Inbrott trots larm

Naturligtvis kan man dra ett spännband mellan framdörrarna, men rubriken på den här tråden är Inbrott trots larm och jag tycker det skulle vara intressant att få veta om det finns några här som har råkat ut för det. Det spelar ingen roll om dom varit i husbilen eller inte. Frågan är hur avskräckande ett rejält och fungerande larm är!

Jappe

Jo, Jag vet. Men eftersom bilder på låsanordningar visas i inlägget innan tyckte jag det var OK.

Ursäkta.

Peter:wall:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Inbrott trots larm

Du behöver inte be om ursäkt, Peter. Trådarna här på forumet brukar svaja ganska bra och inte stör det mig. Jag tillhör ju också syndarna.

Det har ju varit många trådar om inbrott i husbil, men jag kan inte minnas att larmens betydelse för "hemfriden" har beaktats i någon större omfattning. Jag tycker ämnet är angeläget och undrar därför om någon här råkat ut för ett "fullbordat" inbrott i husbilen trots fungerande och bra larm.

Jappe
 
F

F.d. 27075

Guest
Sv: Inbrott trots larm

eftsom som vi tidigare i en annan tråd,skrivet att vår bil med Laser line larm jag tror orginal monterat på bilen,och var larmad,fick vi på hällsning,och länsad,och det har fungerat så bra,att på sommaren när en geting flög inne bilen gick larmmet,men nu är det ur funktion,och det fanns decaler på fönsterna,så dom har vetat vlket larm det var,som kanske var mer till hjälp för dom som kopplat bort det,vet inte var som är bortkopplat eller vilken som kan fixa det i sverige,sökt på nätet,men som sagt inbrott med larm på har vi haft
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Inbrott trots larm

Frågan blir lite konstig. Visst måste det vara så att om man har ett larm är man ändå lite säkrare än utan. Skallarm ger alltiod en känsla av trygghet och man sover kanske lite bättre. Är man allt för oroloig är det kanske bättre att stanna hemma. Är det någon som vet nåt om statistken eller risken att råka ut för nåt nere i Europa?

Mats
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Inbrott trots larm

eftsom som vi tidigare i en annan tråd,skrivet att vår bil med Laser line larm jag tror orginal monterat på bilen,och var larmad,fick vi på hällsning,och länsad,och det har fungerat så bra,att på sommaren när en geting flög inne bilen gick larmmet,men nu är det ur funktion,och det fanns decaler på fönsterna,så dom har vetat vlket larm det var,som kanske var mer till hjälp för dom som kopplat bort det,vet inte var som är bortkopplat eller vilken som kan fixa det i sverige,sökt på nätet,men som sagt inbrott med larm på har vi haft
Jag köpte ett Laser line larm på vår husbil på Jula.
 
F

F.d. 24707

Guest
Sv: Inbrott trots larm

eftsom som vi tidigare i en annan tråd,skrivet att vår bil med Laser line larm jag tror orginal monterat på bilen,och var larmad,fick vi på hällsning,och länsad,och det har fungerat så bra,att på sommaren när en geting flög inne bilen gick larmmet,men nu är det ur funktion,och det fanns decaler på fönsterna,så dom har vetat vlket larm det var,som kanske var mer till hjälp för dom som kopplat bort det,vet inte var som är bortkopplat eller vilken som kan fixa det i sverige,sökt på nätet,men som sagt inbrott med larm på har vi haft

Minns du?
Självdiagnos​
Du kan genom ett kodsystem se vad som orsakat larm.
Avaktivera larmet räkna antalet blinkningar på blinkdioden.
-Blinkdiod släckt: Inget larm
-2 blinkningar/pause: Larm orsakat av glaskrossen
-3 blinkningar/pause: Larm orsakat av dörrkontakt,huv eller bagage
-4 blinkningar/pause: Larm orsakat av startspärren​
Vrid på tändningen eller aktivera larmet för att radera larm minnet
Manualen.
http://www.armourautomotive.se/links/991S_manual.pdf
 
F

F.d. 27075

Guest
Sv: Inbrott trots larm

tack för svaret,ska kolla när jag har bilen,den är på fiat,sen en vecka,ska kodas nycklar,o få igång hastighetsmätaren,som också blev ur funktion,jag haralla papper till larmet,som är instalerat 3månader före första reg av bilen
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott trots larm

Gränna GK förra sommaren.
Husbilen hade larmat/tjutit/blinkat, ingen brydde sig... :(

Tjuven/arna bröt upp bakrutan, klättrade in trots larm, tog det de kom över
och stack från platsen på säkerligen mindre än ett par minuter...

Stod om det i Jönköpingsposten, flera bilar i trakten blev tydligen "besökta" under en kortare period...

Efter det förstår jag nedan kille:
Det skrevs om en "innovativ" kille från Göteborg på 80-talet, som varnade med inspelade röstkommentarer när någon närmade sig hans bil...
Ändå bröt sig någon in i bilen och fick 220v i sig...

Göteborgarn/bilägaren åkte dit... Rätt eller fel? Jag vill nog påstå att jag blir LÄTT sugen på att ge en inbrottstjuv en riktig näsbränna.

Of topic....
En kompis till mig stod på sin balkong i Kortedala, fick då syn på att någon höll på att bryta sig in i grannens bil...
Han informerade sin grannen om detta som då sprang ned och fick tag i killen, medan min kompis ringde polisen som dök upp efter ett tag.
Nu till i Mitt tycke (rätt eller fel?) gjorde polisen en riktigt rolig sak:
De talade om för bilägaren, Stor kille, att de Inte dykt upp ännu, men gör så om ett par minuter... Gissa om inbrottstjuven fick sig ett par "pärlor" jojo!
Det visade sig att det var en notorisk tjuv som polisen hämtade gång efter annan... Enl. polisrapporten hade tjuven "tydligen ramlat" under sitt försök till flykt... Intressant agerande av vår poliskår denna gång! ;)

Mvh. Magnus
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott trots larm

Gränna GK förra sommaren.
Husbilen hade larmat/tjutit/blinkat, ingen brydde sig... :(

Tjuven/arna bröt upp bakrutan, klättrade in trots larm, tog det de kom över
och stack från platsen på säkerligen mindre än ett par minuter...

Stod om det i Jönköpingsposten, flera bilar i trakten blev tydligen "besökta" under en kortare period...

Efter det förstår jag nedan kille:
Det skrevs om en "innovativ" kille från Göteborg på 80-talet, som varnade med inspelade röstkommentarer när någon närmade sig hans bil...
Ändå bröt sig någon in i bilen och fick 220v i sig...

Göteborgarn/bilägaren åkte dit... Rätt eller fel? Jag vill nog påstå att jag blir LÄTT sugen på att ge en inbrottstjuv en riktig näsbränna.

Of topic....
En kompis till mig stod på sin balkong i Kortedala, fick då syn på att någon höll på att bryta sig in i grannens bil...
Han informerade sin grannen om detta som då sprang ned och fick tag i killen, medan min kompis ringde polisen som dök upp efter ett tag.
Nu till i Mitt tycke (rätt eller fel?) gjorde polisen en riktigt rolig sak:
De talade om för bilägaren, Stor kille, att de Inte dykt upp ännu, men gör så om ett par minuter... Gissa om inbrottstjuven fick sig ett par "pärlor" jojo!
Det visade sig att det var en notorisk tjuv som polisen hämtade gång efter annan... Enl. polisrapporten hade tjuven "tydligen ramlat" under sitt försök till flykt... Intressant agerande av vår poliskår denna gång! ;)

Mvh. Magnus
Tjennare stollen
Helt rätt gjort.Men tror säkert att lymmelen fattade ej nogot änn då
petty pop tror jag hadde tyckt lika dant:)
 
Toppen